Annons

K-5 batteri (AA?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Någonstans långt inne i min hjärna finns lagrat, möjligen felaktig, information om att K-5 förutom det medföljande specialbatteriet även ska kunna använda AA-batterier likt många andra Pentaxkameror. Har jagat på nätet men inte kunnat hitta något om att det skulle vara möjligt. Har jag drömt ihop denna information?

Jag går i köptankar som ni kanske förstår. Har med tiden samlat på mig ett rätt stort förråd av laddningsbara AA. Skulle kännas bra att kunna använda dem även i nya kameran och inte behöva slänga upp nästan 700 för ett extra batteri.

Nej då, du har inte drömt. Om du köper batterigreppet så följer det med en hållare för AA-batterier. Hållaren passar bara i greppet och inte direkt i kamerahuset.

Det finns "pirat"-batterier till betydligt lägre priser som alternativ. Sök i forumet så finns det info om detta.

//Lars

Tack bägge två.
Länken till fotofyndet ska jag spara.
Har fortfarande inte bestämt mig om jag ska beställa en K-5 eller vänta på nästa (K-3?).

Någonstans långt inne i min hjärna finns lagrat, möjligen felaktig, information om att K-5 förutom det medföljande specialbatteriet även ska kunna använda AA-batterier likt många andra Pentaxkameror. Har jagat på nätet men inte kunnat hitta något om att det skulle vara möjligt. Har jag drömt ihop denna information?

Jag går i köptankar som ni kanske förstår. Har med tiden samlat på mig ett rätt stort förråd av laddningsbara AA. Skulle kännas bra att kunna använda dem även i nya kameran och inte behöva slänga upp nästan 700 för ett extra batteri.

Det du beskriver gäller Pentax K-r. Till den kan man köpa en kasset för AA-batterier. Men som redan skrivits så har batterigreppet till K-5/K-7 ett särskilt magasin för AA-batterier. Det var faktiskt det avgörande skälet för mig att skaffa extra greppet. Perfekt när man inte kommer åt att ladda.

Även jag har ett gäng uppladdningsbara som ligger och skräpar nu, rätt sugen på ett batterigrepp bara därför jag med.. Men annars vill jag inte ha ett, kameran blir för stor för min del..

Batteri från dealextreme till K-5 för ca 70:- inkl frakt. Fungerat mycket bra för mig.

Köpte även ett batterigrepp därifrån för nån hundring. Där finns möjlighet att använda AA-batterier (inte provat dock). I övrigt fungerar batterigreppet si så där. Båda inställningshjulen fungerar bristfälligt, medan den vanliga avfyrningsknappen fungerar bra.

Duger för mig iaf.

Även jag har ett gäng uppladdningsbara som ligger och skräpar nu, rätt sugen på ett batterigrepp bara därför jag med.. Men annars vill jag inte ha ett, kameran blir för stor för min del..
Håller nog med. Känner mig inte alls intresserad av att hänga på en stor klump på kameran.
Om det nu blir affär på en K-5:a har jag fortfarande nytta av AA-batterierna. Tänker behålla min K200D som reservkamera. Dessutom i blixten, i min gamla superzoom (sällan använd numera) och i div attiraljer som inte har med foto att göra.
Kommer nog att kasta en hel del också. Har nästan blivit allergisk mot GP som man får lirka med och putsa med fin smärgelduk för att de ska gå att ladda. Skitbatterier!

Håller nog med. Känner mig inte alls intresserad av att hänga på en stor klump på kameran.
Om det nu blir affär på en K-5:a har jag fortfarande nytta av AA-batterierna. Tänker behålla min K200D som reservkamera. Dessutom i blixten, i min gamla superzoom (sällan använd numera) och i div attiraljer som inte har med foto att göra.
Kommer nog att kasta en hel del också. Har nästan blivit allergisk mot GP som man får lirka med och putsa med fin smärgelduk för att de ska gå att ladda. Skitbatterier!

Du har gått samma väg som jag, från den fantastiska K200D till den (trodde det var omöjligt) ännu mer fantastiska K-5 :)

Har kvar min K200D som reserv ett tag till med, svår att skilja sig från.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar