Annons

K 100 och överföring av bilder till datorn.

Produkter
(logga in för att koppla)

ola m

Medlem
Anslöt min nyinköpta K 100 till datorn för att tanka över min första digitala bildskörd. Verkade lovande, ett för ändamålet avsett Adobeprogram anmälde sig frivilligt till uppdraget och det gick bra ända tills 79 % av bilderna var överförda, då kommer ett felmeddelande att filerna ej kan hämtas eller något i den stilen. Inte går det något bättre med Pentax Photo Browser heller, "Programmet har stött på ett problem bla, bla, bla".Vad göra, skall jag ge tusan i "direktanslutning" och skaffa kortläsare i stället?

Mvh Ola

Jag använder nästan alltid kortläsare, tyckte att det tog mycket på batterierna när man laddade in bilderna. Jag har en lös kortläsare som jag använder till den bärbara och kortläsare i den stationära. Med Ds'n gick det dessutom långsammare att ladda in med kabel. Min K10D är dock snabbare än den lösa kortläsaren.

Hur hade du det med batterierna när du försökte ladda in bilderna?

/Mats

Ganska okej på batterifronten. En omgång NiMH som var så gott som nyladdade när jag gick ut på en fotopromenad i förmiddags.
Men det är nog som du säger att kortläsare är att föredra. Är det något särskilt att tänka på vid köp av en dylik (förutom att den tar SD-kort då förstås)?

Ola

ola m skrev:
Anslöt min nyinköpta K 100 till datorn för att tanka över min första digitala bildskörd. Verkade lovande, ett för ändamålet avsett Adobeprogram anmälde sig frivilligt till uppdraget och det gick bra ända tills 79 % av bilderna var överförda, då kommer ett felmeddelande att filerna ej kan hämtas eller något i den stilen. Inte går det något bättre med Pentax Photo Browser heller, "Programmet har stött på ett problem bla, bla, bla".Vad göra, skall jag ge tusan i "direktanslutning" och skaffa kortläsare i stället?

Mvh Ola

Vad händer om du delar upp bilderna i två omgångar och laddar upp, klagar den då också?

Är det nån speciell bild som den stannar på varje gång?

Ja, det hänger sig på samma ställe varje gång, men fram till det stället funkar det. Möjligen har det något att göra med det faktum att kameran konstrade lite i dag då den plötsligt vägrade att spara en bild, efter en stund kom den in i matchen igen och funkade klanderfritt resten av dagen.
Men, det är bilderna som togs efter denna tillfälliga sinnesförvirring som ej låter sig överföras till datorn. Något med minneskortet eller?

Ola

Jag använder USB för K100D, DS och en kompakt, har även provat kortläsaren i bärbara men det strulade.
När du ansluter kameran med USB så dyker kameran upp i utforskaren och det är bara att skapa/namnge mapp och dra över.

Om det är viktiga bilder så kan du prova nått räddnindgprogram typ IMAGE RECALL (inte gratis tyvärr)

Låter annars som ett skrivfel till kortet eller ett kortfel,Formatera om och försök med nya bilder.

Jag har ett program som heter PC Inspector File Recovery det funkar bra till att rädda bilder som man tror är förlorade. Gratis dessutom. Googla på namnet så ser du säkert länken till hemsidan där du kan hämta det.

Jag använde gratisprogrammet "PC Inspector File Recovery" på en kompis PC där bilder var bortslarvade, funkade bra. Sökte i progammet och fick fram filerna, men tog aldrig reda på hur man gör sen utan kopierade filerna direkt från programmet till mina dokument. Tänk bara på att ha programmet installerat INNAN det händer nåt, risken finns annars att installationen skriver över bildfiler.

jag har aldrig använt ett program för att ladda över bilderna, jag kör dem som flera andra direkt från lagringsmediet till datorn...

Nu är det fixat, samtliga filer överförda med hjälp av kortläsare samt lugn och ro och lite eftertanke. Får väl skylla på att det var lite "första dan på nya jobbet".
Tack gott folk för goda och initierade råd.

Ola

ola m skrev:
Nu är det fixat, samtliga filer överförda med hjälp av kortläsare samt lugn och ro och lite eftertanke. Får väl skylla på att det var lite "första dan på nya jobbet".
Tack gott folk för goda och initierade råd.

Ola

Jag använder alltid kortläsare och utforskaren i windows när jag överför bilder. Har funkat hur bra so helst för mig. Har du dessutom ett snabbare kort (Ultra II & Extreme III mm) så utnytjar du inte hela överföringshatigheten om du tankar över vi kabel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar