Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köra sigma blxit som slave

Produkter
(logga in för att koppla)

Laxxen

Aktiv medlem
Hejsan gott folk!

Har precis köpt mig en sigma ef-530 DG Super och läste att det skulle gå att köra den som slav blixt och styra den med hjälp av min inbyggda blixt (canon 400d).

Nu till problemet:

När jag avfyrar kommer min sigma antingen före eller efter (kan inte se) jag tar bilden vilket gör att inget blixt ljus från sigman syns på bilden.

Vad gör jag för fel? Kanske är radiosändare det enda rätta?

Mvh Patrik

Sorry, lite oklar, jag menar att huvudblixten (den som ska tända Sigman) ska stå i manuellt. Slaven ska vara i manuellt slavläge (finns väll inte så mycket att välja på?)

Testa annars med huvudblixten på TTL men ställ den som synk på andra ridån.

Den som ska tända mi sigma är ju min inbyggda, hur kan jag ställa den på manuellt läge?

Enda blixt inställningen jag kan göra i kameran är exponerings kompensation.

Mvh

Aj fasen var det din inbyggda, ja då vette fasen vad du ska göra faktiskt.
Då är det antagligen en förblixt från kameran som går av (o mäter TTL) och tänder slavblixten. Är det så vet jag ingen lösning, tyvärr.

Du kan ju testa att ta en bild med längre exponering, typ en halv sekund och se om slaven blixtrar, men jag tvivlar på det.

Föresten!
Det är Canon du kör va? Vet inte hur det är på din kamera men jag vet att på 40D kan man ställa in synk på andra ridån, finns nåt som heter blixtstyrning - funkt.inst. inbyggd blixt, synk på 2:a ridån.
Kolla om det finns på din kamera, då borde det funka.

har inte den blekaste aning va min blixt/kamera sysslar med ibland med nu verkar det fungera klockrent.

Håller min hand framför inbyggda blixten och köra med sigma bredvid, lyser upp hur bra som helst på 1/200 i slutartid.

enda negativa är väll att när inbyggda hjälper till att lysa upp vid fokusering så utlöses sigman med.

Tack så mycket för hjälpen :)

Den som ska tända mi sigma är ju min inbyggda, hur kan jag ställa den på manuellt läge?

Enda blixt inställningen jag kan göra i kameran är exponerings kompensation.

Mvh

Du kan inte fyra av någon blixt med hjälp av din inbyggda blixt.
Du behöver en Canon blixt på din kamera för att fyra av Sigma som slave.
Canon's externa blixtar agerar som Master och din Sigma som Slave.

Du kan inte fyra av någon blixt med hjälp av din inbyggda blixt.
Du behöver en Canon blixt på din kamera för att fyra av Sigma som slave.
Canon's externa blixtar agerar som Master och din Sigma som Slave.

Nej.
Master och slave funkar bara mellan Canon egna speedlite's, Sigman funkar som Nikons blixtar och har ett litet slavöga som reagerar på allt som blixtrar.
Nu har jag oxå testat och allt borde funka för dig Laxxen, vet inte riktigt vad du kan ha gjort för tokigt innan...

Det gäller att få bort Canons förblixt, den som mäter ljuset, så att Sigman inte reagerar på den. Idealiskt är om Sigman kan fås att reagera på blixt nummer två, d v s den blixten som är tänkt att lysa upp. Om det inte går går det att lura systemet, genom att manuellt sända mätblixten. Jag vill minnas att en mätblixt går ut om man trycker på "*" på kameran. Den löser då även ut Sigman, eftersom den står i slavläge för att reagera på blixtljus. Kmaeran har nu gjort sin mätning och när du trycker av din bild kommer blixten att lösa, för att lysa upp bilden samtidigt som den triggar slaven, d v s Sigman. Riktar du blixten mot kameran kommer du se att blixten ger ljus på bilden.

Lycka till! Men pratade vi inte om Canon's inbyggda blixt?
Canon's speedlite agerar som både master och slave. Den inbyggda löser inte ut någon av dessa. Sigma fungerar som slave, däremot inte master på en Canon. Det är min erfarenhet. Men jag kan ha fel...

Du hann före mig Roland...
Jag har aldrig lyckats lösa ut min Sigma som slave med hjälp av den inbyggda blixten. Kan säkert vara något jag har missat...

Läser i sigmans bruksanvisning att det är skillnad på "wireless slave flash" och "normal slave flash". (Observera att ETTL inte funkar i det andra läget, utan slavblixtens inställningar måste ställas in manuellt).

I det första läget krävs en extern blixt som kan sända en signal till slavblixten och på så sätt fungera som masterblixt. Jag har också hört att man bör ha en canon-blixt som master om man vill använda sigman som slav.

I det andra läget (normal slave flash) utlöses slavblixten av själva ljuset från huvudblixten. Det går alltså att använda kamerans inbyggda blixt till detta, men Canons förblixtar skapar då naturligtvis problem. Som jag ser det finns det två sätt att komma runt detta.
1) Hålla handen för kamerablixten när förblixtarna avlöses.
2) Låta förblixtarna avlösa slavblixten och sedan vänta en kort stund så att slavblixten hinner ladda om för en andra blixt.
Båda lösningarna känns halvbra. Ytterligare förslag tas tacksamt emot.

Vänliga hälsningar!

Det bästa och dyraste förslaget är att köpa till en Canon Speedlite...

Min första "riktiga" blixt var en Sigma 500DG super II, fungerar kanon som ensam OCH slave. Kompletterade därefter med en Canon Speedlite, och dom fungerar jättebra tillsammans med full automatik så länga Sigma'n agerar som slav.
Mao, vill du ha automatik, köp till en speedlite som master. Alt. kör manuellt.

Mvh Janne

...Canons förblixtar skapar då naturligtvis problem. Som jag ser det finns det två sätt att komma runt detta.
1) Hålla handen för kamerablixten när förblixtarna avlöses.
2) Låta förblixtarna avlösa slavblixten och sedan vänta en kort stund så att slavblixten hinner ladda om för en andra blixt.

Om ni fortfarande är intresserade så har jag kommit på hur man helt stänger av förblixtarna på min Canon 450D, så att dessa inte stör avfyrandet av Sigmablixten som slav. Autofokus kan dock få problem vid dåliga ljusförhållanden. E-TTL funkar rimligtvis inte heller som det ska.
Menu -> Custom functions -> C.FnIII:Auto focus/Drive AF-assist beam firing -> Disable.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto