Annons

Köptips, nya 30D från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Thorén

Aktiv medlem
Hej,
Jag har nyss beställt en helt ny 30D från USA och priset inklusive frakt och moms hamnar på begagnatpriset i Sverige. Jag räknar med att min kamera kommer att kosta runt 6300kr totalt. Om flera kanske är intresserade av detta så ska ni titta på Ebay.com och söka på EOS 30D body. Då kommer ni att hitta ett helt gäng auktioner där cametaauctions auktionerar ut nya hus. Slutpriset har varierat mellan $640 och $750. Frakt och försäkring blir ytterligare $80 och sedan kommer momsen till när den kommer till Sverige. Det verkar som att de har köpt upp ett stort antal nya hus som de nu säljer i tur och ordning via Ebay. Kamerorna har USA garanti så den gäller inte i Sverige men köper ni en begagnad 30D för samma pengar så har man ju oftast ingen garanti heller. Så resonerade jag iallafall och jag ser fram emot min kameras ankomst under nästa vecka någon gång.

Mvh
Peter
 
Jo, en del saker är väldigt billiga att köpa i USA. På välrenommerade B&H kostar kameran 800 USD. Med frakt (55 USD) och moms blir det 6800 kr.

Å andra sidan kostar samma kamera -- med garanti -- 8000 kr hos Fotokungen i Stockholm.
 
Men är det ingen garanti om man handlar i USA och det är en "USA original" och inte en "grey import"? vad är det som gäller med garantin.

Tack på förhand
 
Garanti är det väl, men man får ju själv stå för allt det omständiga runtomkring vid ett ev. fel. Kontakt med företaget skall göras för att få reda på exakt vad som gäller, kameran ska skickas tillbaka, långa väntetider osv osv osv...

Ibland överstiger dessa kostnader och omständigheter "värdet" av att kameran i sig var billig.
 
Det är USA-garanti och cametaauctions är en auktoriserad Canon dealer men mitt resonemang bygger på att jag för samma pengar får ett beg hus i Sverige som inte heller har garanti. Då föredrar jag ett nytt som jag i värsta fall kan skicka till USA om något riktigt dyrt går sönder.

Mvh
Peter
 
Det är ingen garanti som gäller i Sverige i allafall, för digitalkamror gäller bara garantin i den världsdel där dom har inköpts (alla märken), så du får skicka kameran till den firma i USA du köpt den utav för att åtnjuta garanti, här i Sverige kommer dom vägra att ta i den.

B&H och andra stora fotofirmor säljer inte digitalkamror utanför USA av den anledningen, hur mycket du än ber dom...
För att få åtnjuta garanti i Sverige på digitalkamror så krävs det att den är inköpt innom EU, för objektiv och andra tillbehör gäller därimot andra regler, dessa prylar har Världsgaranti förutsatt att dom köpts av en auktoriserad försäljare.

/kent
 
Senast ändrad:
Bokeh skrev:
Det är ingen garanti som gäller i Sverige i allafall, för digitalkamror gäller bara garantin i den världsdel där dom har inköpts (alla märken), så du får skicka kameran till den firma i USA du köpt den utav för att åtnjuta garanti, här i Sverige kommer dom vägra att ta i den.

B&H och andra stora fotofirmor säljer inte digitalkamror utanför USA av den anledningen, hur mycket du än ber dom...
För att få åtnjuta garanti i Sverige på digitalkamror så krävs det att den är inköpt innom EU, för objektiv och andra tillbehör gäller därimot andra regler, dessa prylar har Världsgaranti förutsatt att dom köpts av en auktoriserad försäljare.

/kent

Eh vad? B&H skickar gladeligen iväg kameror utanför USA. Vad baserar du ditt uttalande på?

/Björn
 
Dykbjörnen skrev:
B&H skickar gladeligen iväg kameror utanför USA.
Ja, visst gör B&H det. Men Kent har rätt i att USA-garantin gäller inte i Sverige. Detta har dock Peter T själv påpekat. Han jämför ju priset med ett begagnat hus i Sverige.
 
Dykbjörnen skrev:
Eh vad? B&H skickar gladeligen iväg kameror utanför USA. Vad baserar du ditt uttalande på?

/Björn

Då har dom börjat göra det nu, för tidigare så kom man inte längre än till shipment options, och där skrev dom att dom inte skickade digitalkameror overseas pga garanti problemen.

/kent
 
ErlandH skrev:
Jo, en del saker är väldigt billiga att köpa i USA. På välrenommerade B&H kostar kameran 800 USD. Med frakt (55 USD) och moms blir det 6800 kr.

Å andra sidan kostar samma kamera -- med garanti -- 8000 kr hos Fotokungen i Stockholm.

Behöver man även köpa en annan laddare, eller räcker det att byta nätkabel?

Där tillkommer en kostnad för att köpa från USA.
 
Japp. 10D, 300D, 20D, 30D och 40D har alla samma sorts batteri, BP511A (jaja, ändrat lite miliampere, men i princip samma, exakt samma form i alla fall). Den laddare jag fick till min 300D köptes i Singapore. Fick med både brittisk och skandinavisk sladd till den. När jag sen köpte min 30D så var det exakt samma laddare, fast bara med skandinavisk sladd.

Mer uppbacking. Kolla den här bilden, här ser du tydligt sladden, vanlig "stoppa i bergsprängar-sladd".
http://www.flickr.com/photos/ytruly/2270174329/

/Björn
 
Nu ska jag inte försäga mig. Kollade runt lite mer, och i alla fall Ken Rockwell (ugh!) säger att i Usa får man med CG-580 Battery Charger (folding plug, no cord). I så fall har de ändrat det från föregående modeller, och behållit batteristandaren.

/Björn
 
40D kanske...?

Har suttit och kikat runt på diverse fotobutiker i USA, och kommit fram till att den faktiska prisskillnaden på en 40D är - med dagens valutakurs - ungefär 4500 svenska kronor.

Jag tycker personligen den prisskillnaden gör det värt att överväga ett inköp via resglad vän.

Frågan är väl, vad händer sen, när jag får hem kameran?
Att allt är på engelska stör mig inte, min engelska är bra. Det är väl mer administrativt, såsom garantier och eventuellt återköp/bytesrätt och sådana saker jag oroar mig över...

Någon som vet hur det funkar?

Jag förmodar att om det värsta händer - kameran går sönder - så får man lämna in den själv på verkstad och helt enkelt betala hutlösa summor för det. Eller? =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.