Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köptips ny kamera, helst Fullformat.

Produkter
(logga in för att koppla)

Karmacoma

Aktiv medlem
Hej, jag blev av med min nikon d800 i vintras, tänkte först köpa en likadan igen men blev övertalad av flera personer att titta på fujifilms x-pro2 eller x-t2 och då möjligheten att köpa en x-pro2 till bra pris slog jag till. Jag har haft den ungefär ett halvår nu och och jag är väl inte helt nöjd. Det som främst har stört mig är att det är lätt att reglage ändras bara man lyfter upp kameran ut kameraväskan, och att det är lätt att råka ändra både och iso/slutartid när man bara vill ändra den ena. Jag hade dessutom förväntat mig lite mer av IQ'n och tycker rawfilerna är ohemult stora mkt större än på d800?


Jag går nu i säljtankar och funderar över vad man kan tänkas välja mellan om man köper nytt/beg. Jag funderar lite på att gå tillbaka till d800 (billigt och jag vet vad jag får, samt har kvar lite optik) Eller satsa på d810, hur stor är skillnaden egentligen? Eller lyxa till det och vänta på d850?

Jag är inte låst på nikons d800 serie utan öppen för förslag i olika priskategorier. Köper gärna begagnat efter att jag funnit fotosidan. Många trevliga affärer gjorda här.


Jag fotar för att det är kul, resor, landskap porträtt, lite street. osv. Glad (oftast) Amatör.
 
Hej, jag blev av med min nikon d800 i vintras, tänkte först köpa en likadan igen men blev övertalad av flera personer att titta på fujifilms x-pro2 eller x-t2 och då möjligheten att köpa en x-pro2 till bra pris slog jag till. Jag har haft den ungefär ett halvår nu och och jag är väl inte helt nöjd. Det som främst har stört mig är att det är lätt att reglage ändras bara man lyfter upp kameran ut kameraväskan, och att det är lätt att råka ändra både och iso/slutartid när man bara vill ändra den ena. Jag hade dessutom förväntat mig lite mer av IQ'n och tycker rawfilerna är ohemult stora mkt större än på d800?


Jag går nu i säljtankar och funderar över vad man kan tänkas välja mellan om man köper nytt/beg. Jag funderar lite på att gå tillbaka till d800 (billigt och jag vet vad jag får, samt har kvar lite optik) Eller satsa på d810, hur stor är skillnaden egentligen? Eller lyxa till det och vänta på d850?

Jag är inte låst på nikons d800 serie utan öppen för förslag i olika priskategorier. Köper gärna begagnat efter att jag funnit fotosidan. Många trevliga affärer gjorda här.

Jag fotar för att det är kul, resor, landskap porträtt, lite street. osv. Glad (oftast) Amatör.

Förslag: Leica M10 + Leica Tri Elmar 28-35-50

/ mvh FiCa1
 
De viktigaste frågorna har du glömt nämna. Vad är din budget? Har du några objektiv?

Innan man vet detta är det ganska svårt att rekommnedera något.
 
jag har lite nikonoptik kvar men inga märkvärdiga gluggar så inget att ta hänsyn till . Budget flexibel, har mkt fujifilm och micro fourthirds prylar att sälja för att finansiera delar eller ett helt köp. Det jag funderat på som dyrast om man ska slå till på är väl nikon d850 när den dyker upp. men det kanske är pärlor åt svinen.
 
En 810 när 850 är släppt?
Men det klart är det inga dyrare gluggar du har kvar så hade jag först tittat på vilka objektiv jag är intresserad av att skaffa och dess kostnader. Begagnat som nytt.
SEN hade jag tittat på kostnaderna på huset.
 
jag klarar mig ganska långt med normalzoom 24-70 2,8 eller liknande. Sedan kan jag bygga på allt eftersom.

d810 efter d850 släppts är en tanke jag också haft. Kanske är best bang for the buck.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.