Annons

Köptips i sista stund. IXUS 400/430 eller Powershot A80/A75

Produkter
(logga in för att koppla)

RolfH

Ny medlem
Hej, är ny här. Hittade inget köptips-forum så jag slänger in min tråd här.

Ska köpa ny kamera (eller min första digitala faktiskt) men jag kan inte bestämma mig. Det lutar åt A80/A75 då den har fler manuella inställningsmöjligheter och fått bra kritik. Håller ni med om att det är ett bättre köpt än IXUS 400/430? IXUS är väl bara en semester-kamera man har för att ta bilder på familjen på semestern om ni förstår vad jag menar.

Sedan kommer då problemet A80 eller A75. Vad är nytt i A75 jämfört med A70. Ska jag köra på en A80 eller A75. Priset är inte det viktigaste. A75 är ju nyare än A80 så den kanske är bättre än A80?

Be om ursäkt om detta diskuterats tidigare men jag sitter här och ska beställa men kan inte bestämma mig så jag behöver lite tips.

Tack!

hellre en a80 än en a75. prisskillnaden är liten och med 80 får du både den vinklingsbara skärmen och mer megapixlar.

har själv tänkt köpa en a80 när jag får ihopsparat tillräckligt med pengar.

Japp det lutar åt en A80 för mig med.

Men saknar IXUS 400 helt manuella inställningsmöjligheter? Jag är ingen expertfotograft men jag vill ju gärna kunna leka lite med kamera för att kunna ta bra, häftiga, och annorlunda bilder. Inte bra låta kamera göra jobbet.

Ixus400 är ingenting att ha om man vill vara riktigt kreativ, då är Axx ett mycket bättre alternativ.
Dock är Ixus400 en mkt bra kamera för sitt ändamål, liten - smidig - kompetent. Bildkvaliteten är väldigt bra för att vara en P&S (point-and-shoot) och även om Axx har fler finesser är de i grund och botten P&S-kameror de med.
Mina enkla åsikter.

Visst kan man vara kreativ med en Ixus400/430/500!
Men man kan nog vara ännu mer kreativ med en A75/80.

Och NEJ, det går inte att ställa in vare sig tid eller bländare på IXUSen. Det går inte ens i efterskott att se vad kameran slutligen valde. Det finns med i EXIF-informationen, så det går att ta reda på när man laddat över bilden till datorn, men då är det ju så dags.
IXUS är en förträfflig kamera för snapshots annars.

hils/mats

Känner inte till Olympus C-765. Är det en ultrazoom-modell, dvs med 10x zoom. Det är iofs trevligt, men jag anser ändå att Canon A80 är bätttre, då de flesta bilder man tar (80-90% täcks in av en 3x zoom). Ska man riktigt utnyttja en 10x zoom så är det stativ som gäller.
Och sedan är ju, precis som du skriver Xd något av en återvändsgränd.

men när man väl behöver 10x zoom är det knepigt om man inte har det. c-765 är en c-760 fast med fler pixlar och nyare processor, och c-760 är väl en uppgraderad c-740 med lite mindre skal.

a80+256 = 3830
c-765+256 = 4654
s1+256 = 4929

Är aktuella priser för kamerorna, a80 kanske är vettigast när man är fattig och 1000kr kan användas till något roligare, men tja :(

(förövrigt skulle ju visst olympus sänka priserna på xd med ca 20% och de är ju snabbare än vanliga sdkort så där är dom väl ok, men sämre än cf såklart)

Går in i tråden:

Min svärfar ska ha en lättanvänd digitalare med möjligheter till lite kreativitet!

Hans krav:
Snabb (Kort tid mellan tryck och till bilden tas)
Mycket Zoom!

Jag sneglade på Canon PowerShot S1 IS. Kan det vara något?

Patrik

Vi har en lång tråd om det men jag har inte blivit övertygad om det är s1 is eller c-765 jag skall ha. Och så finns ju dimage z2 men den har jag skippat.

En Canon A80 kan man få för ca 3.300:- från Tyskland (http://www.mediacheckpoint.de), eller Netonnnet.se när dom får in igen om ett par veckor (pratade med dom igår om just A80).

Från Tyskland inkluderar frakt (f.n 49EURO), och man kan betala COD = Cash On Delivery. Vilket betyder att man inte ligger ute med en massa pengar, utan man får kameran hemkörd, och betalar när UPC står utanför din dörr. Säkert och hur smidigt som helst.

Om ni undrar om mediacheckpoint är seriösa? Ja i allra högsta grad. Jag har beställt grejer massor med gånger, och aldrig några problem. Garantin man får därifrån innefattar s.k "Europagaranti", och gäller även här hemma.

Canon A80, är en så mycket bättre kamera än de övriga modeller som näms. Den känns bättre att hålla i. Den har fler möjligheter för ett kreativt skapande. Den tar extremt fina bilder. Helt enkelt en mycket prisvärd digital-kamera.

Jag kan berätta lite om mina erfarenheter.

Jag köpte faktiskt en Ixus400 i höstas. Emellertid lämnade jag tillbaks den eftersom den ska hålla på ungefär 1 sekund att fokusera. Då har ju motivet försvunnit för länge sedan! Sedan tyckte jag det var tråkigt att inte kunna ställa bländare och annat manuellt. Jag tyckte också att den jämt och ständigt gav röda ögon vid blixtfoto. Inte heller hade den sportläge el liknande för att kunna lura den att använda snabb tid o.dyl.. Batteritiden var även den på tok för kort. En fördel dock var ju att den var liten. I alla fall så lämnade jag tillbaks den eftersom jag hade den på öppet köp i en månad.

För en vecka sedan köpte jag istället en Casio EX-P600. Fördelar med den jämfört med A80

* 6 MP istället för 4 MP
* Vidvinkligare (motsv 33 mm) (Canonoptik om man råkar ha extra förtroende för just Canon! :))
* 4 x zoom
* Stor 2 tums skärm
* MÄNGDER av manuella möjligheter
* Snabb fokusering, viktigt. (jämfört med andra kompakter)
* Bra batteritid, fast A80 har också bra batteritid.
* PC-synkkontakt för blixt
* Liksom hos A80 kan man sätta dit olika adapterlinser
* Mindre än A80
* Gedigen i metallskal
* Verkar hittills ha en bild som ser neutral ut utan störande uppskärpning och bruset verkar vara lågt vid låga ISO.
* Fjärrkontroll följer med
* 2 sek påslagstid
* Otroligt snabbt at bläddra bland bilderna <0,1 sekund.

Nackdelar hos P600 jämfört med A80:
* Ingen vridbar skärm
* Kostar mer än A80 (jag betalade 5400 kr, sverigeköpt förstås!)
* Minneskort följer inte med, bara 9 MB inbyggt

Framförallt är Casion mycket snabbare än A80. Båda har manuella möjligheter. Men jag tycker den har ett antal fördelar som överväger, fast till ett högre pris naturligtvis.

A75 går bort då den har mindre sensor som ger mer brus.

Lycka till med ditt val!

Err.. är frakten från mediacheckpoint 49 euro? hur mycket är den från technikdirekt? De verkade ju bra när jag såg att A80 bara kostade 309 euro nu, och frakten står ju som 11 euro men det är kanske inom tyskland... om det kostar 49 euro vettefan, minnet e dyrare där än hos technikdirekt.

Johan Lindroos skrev:

...Jag köpte faktiskt en Ixus400 i höstas. Emellertid lämnade jag tillbaks den eftersom den ska hålla på ungefär 1 sekund att fokusera. Då har ju motivet försvunnit för länge sedan! Sedan tyckte jag det var tråkigt att inte kunna ställa bländare och annat manuellt.
Om man inte står ut med 1 sekund för fokusering och tror att det duger att köpa en annan pocketdigital för att förbättra situationen så är man ute på hal is. Det ENDA som gäller då är att köpa en DSLR, typ Canon300D, Nikon D70 eller liknande plus ett ljusstarkt objektiv, gärna med USM. Pocketdigitaler är leksaker i jämförelse.

Likaså de som tror att 'manuella' lägen på pocketdigitaler gör underverk. Eftersom CCD-sensorn är så liten gör det nästan NOLL skillnad oavsett vilken bländare man väljer, dvs en signifikant parameter för det 'kreativa' resultatet. Återstår då slutartiden, och jo...den går ju att skruva lite på, men det är mest en fråga om rörelseoskärpa eller inte...
Så var det med den sk. 'kreativiteten'.

/ Mats (som har haft både 'kreativa' digitalkompakter och numera även en DSLR...)

ps. Min Ixus400 är SUPER som komplement till min DSLR, dvs. när jag inte orkar släpa med den.

Linmajon skrev:
Eftersom CCD-sensorn är så liten gör det nästan NOLL skillnad oavsett vilken bländare man väljer, dvs en signifikant parameter för det 'kreativa' resultatet.

En signifikant skillnad kan ju tänkas vara att du får viss möjlighet att styra slutartiden med hjälp av bländaren. Att sedan skärpedjupet inte påverkas i någon nämnvärd utsträckning köper jag. På något sätt tycker jag att en kompaktkamera med "kreativa" möjligheter är bättre än en utan.

Johan

Linmajon skrev:
Om man inte står ut med 1 sekund för fokusering och tror att det duger att köpa en annan pocketdigital för att förbättra situationen så är man ute på hal is. Det ENDA som gäller då är att köpa en DSLR, typ Canon300D, Nikon D70 eller liknande plus ett ljusstarkt objektiv, gärna med USM. Pocketdigitaler är leksaker i jämförelse.

Likaså de som tror att 'manuella' lägen på pocketdigitaler gör underverk. Eftersom CCD-sensorn är så liten gör det nästan NOLL skillnad oavsett vilken bländare man väljer, dvs en signifikant parameter för det 'kreativa' resultatet. Återstår då slutartiden, och jo...den går ju att skruva lite på, men det är mest en fråga om rörelseoskärpa eller inte...
Så var det med den sk. 'kreativiteten'.

/ Mats (som har haft både 'kreativa' digitalkompakter och numera även en DSLR...)

ps. Min Ixus400 är SUPER som komplement till min DSLR, dvs. när jag inte orkar släpa med den.

Jag håller till stora delar helt med dig. Just specifikt med Ixus400 så kunde man inte ställa fokuseringen till manuell, vilket gjorde att det alltid tog ungefär en sekund för att ta bilden. Med ganska många andra små kameror så kan man ställa fokuseringen till manuell vilket gör dem drastiskt snabbare från avtryck till bild.

Min tanke är också att ha en digital spegelreflex (kommer att införskaffas kanske om något halvår eller så för att ha när jag vet att jag ska fota), det är bara det att jag tycker det är för tråkigt med en liten kamera som har alltför mycket "auto".

ANNONS