** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

köpte ett 55-250 fel på det??

Produkter
(logga in för att koppla)

FruKvist

Medlem
jag har läst massa bra om 55-250mm 1:4-5.6 is som canon har för 2700kr
jag undrar nu dock om det. överallt står det om sååå otrolig bildkvalite! som man ska få med det objektivet. jag frågade även här på forumet och fick svar att köp det för det e såå prisvärt.
nu har jag varit inne och bytt det jag köpte i lördags då det lät massa och fokusen hoppa.
men detta e likadant. när jag trycker in fokusen hoppar hela bilden till, dessutom så brummar det hela tiden nästan (kanske ska göra har inget annat med motor i)
bilderna jag tar blir suddiga trots att jag har så högt iso som 1600 0ch fotar t ex en lyktstolpe!
det ska ju ge mig såå otroliga bilder enligt produkt beskrivningar och även recensioner... varför blir då bilderna suddiga? jag är kunnig med kameran, men detta förstår jag inte.
fotade ett dop igår i Manuell inställning och inte ett enda kort blev skarpt (så skarpt det kan bli med iso 1600) alla va suddiga.. av dom jag tog med det objektivet. bara dom som jag tog på slutet med mitt standard 18-55mm blev bra! är det fel på detta igen eller e det helt enkelt ett halvkasst objektiv som bara ger bra bilder om jag ställer in det på porträtt eller macro?!!

Hej!

Lägg gärna upp exempelbilder - det blir lättare att förstå beskrivningen/frågeställningen då.

Att bilden hoppar till tror jag är helt normalt, och en effekt av gluggens IS-funktion. Prova att stänga av IS och se om det blir skillnad!

"Trots att jag har så hög ISO som 1600" - det kan bli ganska mycket brus vid hög ISO. Kanske är det bruset du beskriver som suddiga bilder? Försök sträva efter så lågt ISO som möjligt istället. Olika kameror hanterar dock brus och högt ISO olika. Vilken kamera har du?

Jag har en likadan glugg och min brummar inte, utan surrar mest i samband med att IS jobbar. Den är inte superskarp, men faktiskt helt OK. Speciellt med tanke på det låga priset.

/Magnus

jag har läst massa bra om 55-250mm 1:4-5.6 is som canon har för 2700kr
jag undrar nu dock om det. överallt står det om sååå otrolig bildkvalite! som man ska få med det objektivet. jag frågade även här på forumet och fick svar att köp det för det e såå prisvärt.
nu har jag varit inne och bytt det jag köpte i lördags då det lät massa och fokusen hoppa.
men detta e likadant. när jag trycker in fokusen hoppar hela bilden till, dessutom så brummar det hela tiden nästan (kanske ska göra har inget annat med motor i)
bilderna jag tar blir suddiga trots att jag har så högt iso som 1600 0ch fotar t ex en lyktstolpe!
det ska ju ge mig såå otroliga bilder enligt produkt beskrivningar och även recensioner... varför blir då bilderna suddiga? jag är kunnig med kameran, men detta förstår jag inte.
fotade ett dop igår i Manuell inställning och inte ett enda kort blev skarpt (så skarpt det kan bli med iso 1600) alla va suddiga.. av dom jag tog med det objektivet. bara dom som jag tog på slutet med mitt standard 18-55mm blev bra! är det fel på detta igen eller e det helt enkelt ett halvkasst objektiv som bara ger bra bilder om jag ställer in det på porträtt eller macro?!!

Att det brummar beror på att du förmodligen har is på, och det låter en del på det objektivt, har haft ett jag med och det brummadedå jag hade is på. Att det hoppar till vid fokusering vet jag inte riktigt varför, det gjorde mitt också men jag hade inga problem med att bilderna blev oskarpa. Men om du tar bilder med långa slutartider så bör du stänga av is, eftersom det ligger och arbetar hela tiden och det ger oskarpa bilder. Men det är just vid långa tider, typ upp emot sekunden. Kan ju tillägga att det objektiv jag har nu, 18-135 också hoppar till lite vid fokusering, men ger ändå skarpa bilder.
Så om nån vet varför det hoppar till så är jag också nyfiken att veta varför.

Eftersom jag var en av dem som svarade på din förra fråga - och sålunda "förledde" dig - får jag väl försöka ge ett svar på denna också...

Först det här med surret och hoppandet. Att det surrar och knastrar beror på att det finns någon slags motor i bildstabiliseringen som låter hela tiden. Det är alltså fullt normalt. Att det hoppar till när man just börjar fokusera är också normalt. Även det har med bildstabiliseringen att göra. Hela bilden hoppar i sidled, men det påverkar inte skärpan. Så gör det med mitt 55-250, och precis likadant med mitt 70-200/4 IS som kostar fyra gånger så mycket. Så det borde inte vara något att oroa sig för.

Det här med skärpan är lite svårare att ge ett svar på. Vad använde du för slutartid på dopet? Har du fått lika oskarpa bilder vid 55 och 250 mm och däremellan? Väntade du tills bildstabiliseringen hade hunnit "verka" innan du tog bilderna? Det kan kanske ta en sekund eller så. Är du säker på att du inte var för nära?

För att få mer klarhet kan ett första stag vara att kolla var bästa skärpan hamnar (i djupled). Man kan t ex sätta upp några böcker med tydlig framsida på ett bord med omönstrad yta. Man sätter en bok i mitten och de andra vid sidan om och på olika avstånd framåt och bakåt. Man använder största bländare och en kort tid (kanske 1/1000) och tar flera bilder, och på olika avstånd, hela tiden med fokusering på mittboken. Då kan man se om det finns bättre skärpa på något felaktigt avstånd. Hur skarpt det är spelar i detta fall ingen roll, det viktiga är att man ser om bästa skärpan hamnar rätt.

Om skärpan ligger rätt, men den är dålig, då är det värre. Prova, och avrapportera!
ALj

är det fel på detta igen eller e det helt enkelt ett halvkasst objektiv som bara ger bra bilder om jag ställer in det på porträtt eller macro?!!

Om det blir bra bilder när du ställer in det på porträtt eller macro så är det du som har ställt in dåliga inställningar när du fotar manuellt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar