Annons

Köpt ett Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S och har svårt att få bra bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

78D40

Aktiv medlem
Köpt ett Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S och har svårt att få bra bilder!

Är inte rikigt nöjd med detta objektiv! Känns som 18-55mm kit objektivet är skarpare och lättare att ta bra bilder med.

Så nu ber jag om tips och råd här hur man ska fota med detta objektiv:
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S. Måste man använda stativ?
Går det att ta macrobilder med detta objektiv? Ska man ha på VR hela tiden?

Andra tips och råd!?

Ska man sälja detta Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S och köpa ett bättre objektiv med mindre zoom?
 
Telefoto

Hej!

Tråkigt att det inte blir bra!
Jag är tveksam till att det är gluggen som är dålig, min erfarenhet är att det jag som gör fel...när det inte blir önskat resultat.

Det går inte svara på din fråga om du inte talar hur kameran var inställd med avseende på kombination av bländare, slutartider, brännvidd osv Vad vill du fota som skall bli bra?

Generellt sett om man jämför med din normalzoom så bör man tänka på följande: slutartiden skall som grundregel vara minst 1/brännvidden alltså fotar du på 135 mm skall slutartiden vara 1/160 eller möjligtvis 1/125. Skärpan är viktig att få rätt eftersom skärpedjupet generellt sett är kortare än med normalzoomen, alltså ställ in skärpan noga.

Jag har ingen erfarenhet om VR i systemkameror men det brukar underlätta map skakningsoskärpa men kan fortfarande inte stoppa rörelser hos motivet....

Stativ är bra men inte nödvändigt det blir ofta fel i andra ändar först, motiv som rör på sig, brus pga dåligt ljus, dis, dimma, saker (människor) som kommer emellan kameran och motiv osv

Det var lite som kan vara bra att börja med iaf

Hans
 
Har inte själv använt detta objektiv men kan tänka mig att det håller ungefär samma klass som 18-55 objektivet.

70-300 känns som ett aningen bättre alternativ, men kostar lite mer.
Nästa steg om man fortfarande vill köra Nikon är 70-200.
 
Hej!

Tråkigt att det inte blir bra!
Jag är tveksam till att det är gluggen som är dålig, min erfarenhet är att det jag som gör fel...när det inte blir önskat resultat.

Det går inte svara på din fråga om du inte talar hur kameran var inställd med avseende på kombination av bländare, slutartider, brännvidd osv Vad vill du fota som skall bli bra?

Generellt sett om man jämför med din normalzoom så bör man tänka på följande: slutartiden skall som grundregel vara minst 1/brännvidden alltså fotar du på 135 mm skall slutartiden vara 1/160 eller möjligtvis 1/125. Skärpan är viktig att få rätt eftersom skärpedjupet generellt sett är kortare än med normalzoomen, alltså ställ in skärpan noga.

Kom ihag att for DX ar det 1/(brannvid*1.5) som ar tumregeln.

Har du provat med ett objekt som inte ror pa sig?

Om du postar en bild ar det lattare att veta vad som ar fel.
 
För att förtydliga Jonas inlägg:
Om du inte lägger upp ett ett exempel är det OMÖJLIGT att ens gissa vad du tycker är "fel".

Men eftersom jag provat båda objektiven du nämner så kan jag bara instämma... 18-55 är skarpare och "lättare" att ta skarpa bilder med - både för att det är kortare brännvidder, och för att objektivet rent allmänt är "bättre".

Vill du ta skarpa telebilder (150mm+) så är det övning, övning, övning som ska till. Håll kameran avslappnat - men stadigt - ha gärna ett armbågsstöd för vänsterarmen, tryck in avtryckaren långsamt och mjukt. Ha VR igång alltid - så länge du inte moterat kameran på ett stativ. Men det KAN ju också vara fel på ditt objektiv - det vet vi inte. Men längre brännvidder ÄR svårare att ta "skarpa" bilder med.
 
Skulle vara intressant att höra vad problemet kan vara...
Jag gissar på för lång slutartid, om jag får en gissning. =)
 
Hade tyvärr inte kvar några bilder pga att dom inte blev så bra. Får ut och fota mer så ska jag posta några bilder. Fotar mest i autoläget! Kan någon svara om det går att fota macrobilder med detta objektiv?
 
Något makroobjektiv är det inte.
Jag vet inte vad närgränsen är, men det är bara att testa hur nära du kommer innan det inte går att fokusera längre.
 
Hade tyvärr inte kvar några bilder pga att dom inte blev så bra. Får ut och fota mer så ska jag posta några bilder. Fotar mest i autoläget! Kan någon svara om det går att fota macrobilder med detta objektiv?

Autoläget är troligen orsaken snarare än objektivet.

Om du menar rena makrobilder så funkar det inte eftersom högsta reproduction ratio är 1:3,5.
 
Mitt skarpaste...

Är inte rikigt nöjd med detta objektiv! Känns som 18-55mm kit objektivet är skarpare och lättare att ta bra bilder med.

Så nu ber jag om tips och råd här hur man ska fota med detta objektiv:
Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S. Måste man använda stativ?
Går det att ta macrobilder med detta objektiv? Ska man ha på VR hela tiden?

Andra tips och råd!?

Ska man sälja detta Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S och köpa ett bättre objektiv med mindre zoom?

Jag köpte samma objektiv för ett år sen utan större förväntningar. Kostade då bara 1995:- och är ju bara plast... Faktum är att det är ett av mina skarpaste. Plåtar gärna porträtt med det. Kanske är kvaliteten ojämn och du har haft otur. Tyvärr är det ju inte så ljusstarkt, men man kan ju inte få allt till det priset. Tycker det är ett användbart zoomomfång, men ett makro är det inte. I studio kör jag på bländare mellan 9-11, men jag upplever att det är jätteskarpt även på full öppning.
 
Hade tyvärr inte kvar några bilder pga att dom inte blev så bra. Får ut och fota mer så ska jag posta några bilder. Fotar mest i autoläget! Kan någon svara om det går att fota macrobilder med detta objektiv?

Menar du fullautoläget, dvs gröna rutan eller P?

Oavsett vilket du väljer av 'standardautolägena' dvs: P/A/S/gröna, så se till att du har koll på vad kameran då ställer in för slutartid!

Sätt ISO så att du med det ljus som råder kan erhålla slutartiden som tumregeln ovan beskrev.

Dvs så du kan få ungefär samma tid som brännvidden x 1,5.
Exempel:
Du har brännvidd (zoomläge) 100mm = använd ca 1/150 sekund, eller kortare.

Bäst är att du lär dej grunderna i exponering, dvs att hantera val av tid/bländare så blir det mkt enklare att ha koll på att "rätt" (= nog kort) tid används.


("ISO-förvalet" är ju lite klumpigt skulle jag iofs säga, men så kan du göra OM fullauto är vad du kör på.Möjligt gröna läget medför auto-ISO också, minns jag inte i skrivande stund)

Och, alla har sin gräns för hur man klarar hålla stadigt vs vald slutartid/brännvidd...bara bra ha ännu kortare tid än tumregeln ifall du känner du är "lite ostadig" av dej... ;-)


Och som skrevs innan min post:
Var noga med fokuseringen!

.
 
Jag köpte samma objektiv för ett år sen utan större förväntningar. Kostade då bara 1995:- och är ju bara plast... Faktum är att det är ett av mina skarpaste. Plåtar gärna porträtt med det. Kanske är kvaliteten ojämn och du har haft otur. Tyvärr är det ju inte så ljusstarkt, men man kan ju inte få allt till det priset. Tycker det är ett användbart zoomomfång, men ett makro är det inte. I studio kör jag på bländare mellan 9-11, men jag upplever att det är jätteskarpt även på full öppning.

Jag har bara ägt ett riktigt kit-objektiv och det var 18-55 VR. Mycket bra, även full öppning. Det är lite plastigt, men det är billigt!

Vad jag läst om 55-200 VR och liknande objektiv är att de ofta är nästan lika skarpa som många "pro"-zoom vid f8-f11. Klarar man sig med det så är det ju inga problem. Om man däremot behöver ett stöt- och vädertåligt objektiv med snabb autofokus och fota vid f4 eller större så har man inte lika mycket val och får betala mer för det.
 
Hittade detta på en hemsida:

"En effekt av längre brännvidd är att man måste ha snabbare slutartider för att få skarpa bilder. Ni som har vanliga D40 med 6 mpix kan räkna i gamla analoga termer och köra på minst samma slutartid som brännvidd, t.ex. 1/300 dels sekund på 300mm osv (Minst) men ni med t.ex. D40X med 10 mpix chip måste ni tänka ännu snabbare slutartider, ju fler pixlar på samma yta desto större blir skakningsoskärpaeffekten. När en pixel täcker en annan pixel helt eller halvt under slutartiden pga. rörelse uppstår rörelseoskärpa, så desto fler pixlar på samma yta desto större är risken att skakningsoskärpa. Dessutom är det en teknik att hålla kameran still, ÖVA är allt man kan göra, det tåls att sägas många gånger, öva på att hålla kameran still.

Men nybörjare som kör på 300mm bör minst köra (MINST) 1/500 för att vara mer eller mindre säker på att få skarpa bilder."


Hur ändrar man det? Och hur ändrar man F läget till 11?

Här är en bild tagen idag, en av dom bättre faktiskt! Tagen i auto läget och max zoom. VR på och kameran utan skakningar.
 

Bilagor

  • fotodagd402009 019.jpg
    fotodagd402009 019.jpg
    53.6 KB · Visningar: 534
Hittade detta på en hemsida:

"En effekt av längre brännvidd är att man måste ha snabbare slutartider för att få skarpa bilder. Ni som har vanliga D40 med 6 mpix kan räkna i gamla analoga termer och köra på minst samma slutartid som brännvidd, t.ex. 1/300 dels sekund på 300mm osv (Minst) men ni med t.ex. D40X med 10 mpix chip måste ni tänka ännu snabbare slutartider, ju fler pixlar på samma yta desto större blir skakningsoskärpaeffekten. När en pixel täcker en annan pixel helt eller halvt under slutartiden pga. rörelse uppstår rörelseoskärpa, så desto fler pixlar på samma yta desto större är risken att skakningsoskärpa. Dessutom är det en teknik att hålla kameran still, ÖVA är allt man kan göra, det tåls att sägas många gånger, öva på att hålla kameran still.

Men nybörjare som kör på 300mm bör minst köra (MINST) 1/500 för att vara mer eller mindre säker på att få skarpa bilder."


Hur ändrar man det? Och hur ändrar man F läget till 11?

Här är en bild tagen idag, en av dom bättre faktiskt! Tagen i auto läget och max zoom. VR på och kameran utan skakningar.

Detta handlar om att handhålla. Använder du stativ funkar det utmärkt med längre slutartider.

Man ändrar till olika lägen, A, S eller M brukar vara normalt.

A står för aperture, bländare, vilket är f-läget.
S står för shutter speed, slutartid.

Med dessa lägen så väljer kameran resten för exponeringen, baserat på vilket ISO tal du har.

Med M kan du justera både bländare och slutartid.
 
För ett idiotsäkert test om det är dig eller objektivet det beror på, lägg kameran på något som inte rör sig, ett berg eller ett bord eller liknande. Rikta in den mot något annat som inte rör sig på en bits avstånd och sätt på självutlösaren. Tar inte kameran skara bilder nu, så kan du fundera på om det är objektivet eller kameran.

Jag hade exakt samma funderingar om mitt 70-300 VR och gjorde så. Då insåg jag hur bra objektivet verkligen var, och hur svårt det var att ta telefoto handhållet.

Angående stativ, så är det såklart inte nödvändigt, men jättekul när man har ett ordentligt :)
 
Här är en bild tagen idag, en av dom bättre faktiskt! Tagen i auto läget och max zoom. VR på och kameran utan skakningar.
Bilden är tagen vid f/29, vilket ger fullständigt genomrutten skärpa på grund av ett optiskt fenomen som kallas diffraktion. Du bör aldrig blända ner mer än till ungefär f/11 om det verkligen inte behövs, vilket det sällan gör.

Jag föreslår att du läser på om grundläggande teknisk fotografi. Det går naturligtvis att förklara, men en bok gör det antagligen bättre än de svar du kommer att få på ett forum.

Tillägg: Man undrar varför kameran väljer en så enormt usel inställning i auto-läget. En mycket bra anledning att aldrig mer använda detta läge, uppenbarligen.
 
Tillägg: Man undrar varför kameran väljer en så enormt usel inställning i auto-läget. En mycket bra anledning att aldrig mer använda detta läge, uppenbarligen.

Därför att blixten var uppfälld (helt i onödan)?
Auto-läget har en tendens att poppa upp blixten direkt när det är för stora kontraster (den vill lätta upp skuggor), men det är ju meningslöst i ett sådant här motiv.
Du kan välja programmet med den överkryssade blixten så får du full auto men ingen blixt (även om P,S,A,M är något man förr eller senare måste börja bekanta sig med).
 
Fick lämna igen detta objektiv, har nu bytt till ett Nikon Nikkor AF-S DX 18-105 f/3.5-5.6G ED VR istället. Har bara hunnit testa det lite grann men det är som natt och dag! Grymt mycket bättre objektiv!
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar