Annons

Köpt ett mörkrumskit

Produkter
(logga in för att koppla)
Köp då dem på Photax, de säljs om flera par och det behövs fler än ett då de sammlar på sig all den smuts du inte redan tvättat av dig.....

Det är dock krångligt som fanken att ha dem på genom hela processen (film ur kassett, in i spiral) men med lite tålamod och kompromissande så lyckas ni nog. Jag har aldrig fått repor på mina filmer pga fingervalsen i mörkret...

Holtin skrev:
Jag har aldrig fått repor på mina filmer pga fingervalsen i mörkret...
Inte jag heller, för jag har aldrig behövt röra filmen annat än i kanterna. När skulle man behöva göra det egentligen?

Jim !
Jag rör inte heller filmen annat än i kanterna, möjligen tungan på filmen men den är ju inte exponerad. Men, icke desto mindre verkar en del av oss hemmaslabbare ha behov av att röra filmen eftersom denna tråd är inne på 3 eller 4:e sidan....

(Även om en del andra punkter behandlas här också)

// A

Vid upppackningen av det lilla kemiska laboratoriet ur kartongen hittades:

2 st handbokshäfte ur Lilla fotobiblioteket, tryckta 1967
2 st maskningspryttlar
1 st förstoringsapprat
1 st framkallningsdosa för film
5 st skålar
En drös tomma bruna plastflaskor
Diverse pincetter och klämmor
Mörkrumslampor med olika färger röd och grön
Diverse fotopapper. Står inte om det är färg eller svart vitt på askarna. De från Ilford Ilfospeed tjatar om en ljusbrun belysning och de från Kodak Kodalith ortho film om en lampa av typ 1A och Agfapappret har ingen uppgift annat än att det ska vara i ett mörkrum. Läser på datum om att det bör framkallas vid mitten av 80-talet....Som kuriosa hittade jag en del kemi som var köpta på "Broodmans" :)

Har identifierat kemikalier. D-76 för filmframkallning och Kodak F-24 fixersalt för fix av film och papperskopior. De håller nog hur länge som helst då de är i pulverform. D-76 kostade 6:50 och ger 1 liter....F-24:an 4:24 och ger 2 liter. Det var nog ett tag sean, för Clas O vill ha 89:- för D-76 som ger 3,7 liter....

Tror att steg ett blir att i morgon åka till en fotoaffär eller till Clas Ohlsson och inhandla kemikalier:

Filmframkallare D-76
Kodak Polymax
Kodak Polymax Unifix
Fotopapper
Trattar

På Konsum en flaska ättiksyra att späda till 2% till avbrytarbad.

På Hemtex elelr Obs galon i storlek av en dryg badrumsdörr.

Apoteket
Mer blå tabletter

Boklådan:
Hemmets läkarbok (kemikalier är faligt)

Försäkringsbolaget:
Höja drulleförsäkringen

Mål 1
Att senast den 2003-05-25 ha gjort en kontaktkopia av befintliga sedan tidigare framkallade negativ.

Mål 2
Att senast den 2003-06-01 framställt en förstoring av ett negativ

Mål 3
Att senast 2003-06-12 framkallat en svartvit film och framställa en förstoring som jag vill pressentera i ett album här på fotosidan och att den får ett betyg av minst 3 i genomsnitt..

Rapport från invigningen av mörkrummet:

Badrumsdörren tätades med hjälp av 4 sopsäckar som bildade skynke.

Kemikalierna blandades till i pyttesmå kvantiteter för att provköra anläggningen.

Har dock inte monterat in förstoringsappraten än, den e lixom inte hemma ännu.

Tog fram svartvita neg som jag hade sedan tidigare och gjorde några provskott med hjälp av en vanlig läslampa för att kontaktkopiera. Exponerade och blaska runt med pappret i alla baljorna och se, där finns ett motiv som går att känna igen.

Monterar förstoringsappraten nästa helg.

:)

Fösta svartvita filmen nu egenhändigt framkallad. Attans vad det var svårt att få på den på spiralen till dosan...Tog 20 minuter att i mörkret lista ut hur det fungerade, hur en filmkassett fungerar mm

Tack alla ni här för tipsen jag har fått genom att studera forumen :))

*glad*

/Roland

roligt att det verkar gå bra.

fixet håller väl inte så länge färdigblandat så det kan ju vara en ide att framkalla mycket samtidigt...

Lycka till!
/pola

Fixet håller ganska länge, det är framkallaren som är känsligast.

kom på att det borde ståt HCA istället för fix, den håller väl bara ett dygn.(?)

förresten glöm inte bort att fixa bra ventilering i mörkerummet, ångorna är inte bra för kroppen och knoppen...

pola skrev:
förresten glöm inte bort att fixa bra ventilering i mörkerummet, ångorna är inte bra för kroppen och knoppen...

Nä de där ångorna är inte direkt hälsosamma. Väl värt att tänka på.Tackar ödmjukast för den informationen. Funderar på att antingen förstärka ventlationen i badrummet med en fläkt kopplad till det nornmala utsuget. Samtidigt så är det ett rejält drag genom badrumsdörren. Skynket på insidan buktar in av tryckskillnaden. Väsentlig skillnad om man har dörren öppen till badrummet. Får bygga nån slags ventilerande sluss.

Skissar även på att mörklägga köket. Finns säkler någe gammalt kit för mörkläggning sedan kriget att få tag på. Visserligen var funktionen den omvända men blockaeraljus ska det. Tyvärr så är köket av modell 90-tals standard och hela bostadsytan är av den verdervärdiga öppna planlösningstypen, så det finns inga dörrar i de tre rejäla hålen i köket, fönster plus två passager som är öppna ända upp i tak.

Framställde kopior av den igår egenhändigt framkallade filmen.

Det är mycket att tänka på samtidigt som det är logiskt enkelt, fast bakvänt. För mycket ljus ger en mörk bild. Ökat avstånd från fotopappret minska ljuset med kvadraten eller nåt liknade och exponeringstiden måste förlängas rejält.Får fundera ut nå lathund som hanterar ljusspridningen över ytan som en skillnad mellan olika areor eller stativhöjd.

Fortfrande är det fascinerande att se bilden växa fram där i mörkrumsljsuet.

Har fattat att det måste vara en speciel framkallare för själva filmen, men funkar det att använda samma stopp och fix som man använder till kopiorna till filmen??? Annars måste det ju bli en attans massa olika kemikalier hit och dit!?!?!?

Japp, det funkar jättebra att använda samma stopp och fix.. finns även framkallare som funkar med både film och papper, eller fanns iaf.. Kodak D72, iofs så kanske den slutat tillverkas :)

Stoppen kan vara ungefär samma eller exakt samma för film och papper.. Vet ärligt talat inte om det är så enligt boken men jag har kört så och det funkar ! Fixet däremot skall liksom framkallaren ha olika blandning. (Har jag för mig men man kanske kan göra vilket som...)

Någon skrev att utblandad HCA inte håller mer än ett dygn, stämmer detta ? Jag har kört med min HCA i ett par månader, den kanske inte har någon effekt längre...svårt att veta ???
Mellan filmerna så fyller jag den tomma delen av glasflaskan med Tetenal antiox-spray....(så gör jag för alla vätskor)

HCA håller inte så mycket mer än ett dygn, den skiftar färg också när den är uttjänt, blir rosa om jag inte minns fel.

Min HCA har inte skiftat färg i flaskan, den utblandade del som jag användt av och till i ett par månader. Däremot stämmer det att den får en rosaaktig ton efter att ha vart nere i dosan.

Jag ska ställa frågan enskilt för att få veta....
Tack

Holtin skrev:
Min HCA har inte skiftat färg i flaskan, den utblandade del som jag användt av och till i ett par månader. Däremot stämmer det att den får en rosaaktig ton efter att ha vart nere i dosan.

Jag ska ställa frågan enskilt för att få veta....
Tack

Ursäkta en okunnig, men jag grubblar över vad HCA är för något?

Arbetet i mörkrummet går vidare, ett förstlingsverk pressenterat i galleriet.

Det finns fix och stopp som kan användas till både film och papper.
Blanda dock inte ihop så att du använder samma flaska stopp/fix till både film och papper.

Har för mig att jag läst att det inte är bra att använda kemin från filmen till papperet och vise versa.

HCA förstör fixen och kortar därmed ned sköljtiden av film och papper.
Den ändrar inte färg själv, men blir missfärgad av filmen.

Tack, lär mig mer och mer. Fast HCA har jag inte använt än (har ännnu så länge god tillgång på vatten, men kan vara en bra idé till framkallning i fält.

Framkallade idag film nummer två. Har gjort kontaktkartor och ser att gulfilter på en molnfylldhimmel gör underverk. Tar ut några neg som ska kopieras upp på papper och försöker med provremsor bestämma bästa exponering. Antecknar samtidigt vilka inställningar jag gjort och hoppas kunna dra lärdom av dessa.

"En fotograf tänker alltid negativt" /Roland

Mycket intresant tråd!
Kommer troligtvis att köpa också ett mörkrumpaket så den tråd är mycket braaa!

M.V.H
Sebastian Åstrand

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar