Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt ett mörkrumskit

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandM

Aktiv medlem
Köpte ett mörkrumskit av en kolega på jobbet i dag. Framkalningsdosa, mörkrumslampa, förstoringsapprat, skålar, klädnypor, diverse kemikalier. En påse stod det D-76 på, den är säkert bra till något hoppas jag. Undras om jag någonsin lyckas göra en bild?

Har i mitt tidigare liv för en sådär många år sedan eller när det nu var och hade teckningslektion i skolan, så var det besök i skolans mörkrum och vi fick framkalla och kopiera den bild vi fick ta på filmen och det blev bilder där i mörkret. Får leta upp den och se om jag kan förbättra mig efter alla dessa år...

Roligt.. ett tips är ju att du går till biblioteket och lånar en bok om det. Jag lånade "stora mörkrumshandboken"..
Den var superbra.. allt jag behövde..

D-76 är filmframkallare, alltså bara för att framkalla filmen, inte papperet :)

Lycka till! Jag håller med Björn, skaffa en bok och kör för fullt. Har du bara ett uns av tålamod så kommer du säkert att ha mycket kul med den apparaten. Mörkrumsteknik av Pär Lundqvist är en annan bra bok.

Säg till din kollega att i köpet bör ingå framkallning av en film, inklusive tillblandning av filmkemi.
Samt en kväll med kopiering och tillblandning av papperskemi.
Då kommer du igång snabbt och effektivt.
Du kommer att ha en massa frågor första gången du gör någonting.

Å tackar :)

Övning 1.

Ladda spiral för framkallning i totalt mörker, genom att göra etapindelat övningsprogram. (Skriver på handbok samtidigt, med foton)

1. I ljus med framkallad skrotad film
2. Blunda
3. Ta lugnande tabletter för att klara #4
4. I mörkrum utan film
5. I mörkrum utan att ha tagit lugnande medel
6. I mörkrum med film
7. I mörkrum med oframkallad film

Återkommer med rapport...och bild av mörkrummet i moment 7 (undrar omjag törs använda blixt) ;-)

om du har möjlighet att lämna en flärp film kvar utanför rullen när filmen spolas tillbaka kommer det att vara 1000x lättare att ladda spiralen.

Annars är en flasköppnare utmärkt för att öppna rullen. Tar max ½ min. Samtidigt slipper man riskera repor när filmen dras ur kassetten.

skulle vilja veta vad en flasköppnare är.
har alltid tyckt det borde finnas smidigare sätt med filmhanteringen.

med risk för att låta dum, men hur ska man använda en sån för att dra ut filmen?

Du drar inte ut filmen.
Du tar bort plåtlocket i ena ändan med den, precis som du öppnar en flaska. Kassetten skall ju slängas.

ok, jag har iof inte sysslat med plåtkasseter utan plastkasseter som man kan använda fleragånger.

jag har alltid tyckt att det har varit krånglit att rulla upp filmen på spolen, och jag märket senare hur mycket lättare det var att få filmen i spolen om man kan träda på en bit film i ljus och senare rulla upp resten i mörker...

Men plastkassetterna kan du väl också öppna? Det är nästan 20 år sedan jag rullade mina egna filmer, men jag hade inga problem att öppna kassetterna.

Sedan är det ju också mycket lättare att fästa en film i en öppen kassett.

visst kan man öppna plastkasseter!
man vad jag menade var att om man lämna ca 2-3 cm film utanför rulle kan man ju trä in den i spolen medans man har ljuset tänt och sedan släcka ljuset, öppna kasseten och rulla upp filmen.
väldigt smidigt och man slipper ta lugnade...:D

OK,
men jag tror att det är bra att lära sig arbeta i mörker när du arbetar med fotografiskt material. Det är inte så svårt som det låter. Det gäller bara vara systematisk och lägga sakerna på samma sätt hela tiden så att du hittar dem.

Och jag lovar, det finns inga spöken, så man behöver inte lugnande tabletter.

berga skrev:
OK,
men jag tror att det är bra att lära sig arbeta i mörker när du arbetar med fotografiskt material. Det är inte så svårt som det låter. Det gäller bara vara systematisk och lägga sakerna på samma sätt hela tiden så att du hittar dem.

Och jag lovar, det finns inga spöken, så man behöver inte lugnande tabletter.

visst är det bra att lära sig arbeta i mörker.
Men om man säger så här, jag och spolarna har inte prata samma språk allt för ofta...
Trots att jag försöker vara så systematisk som möjligt.

Är du säker gällande spöken? :D

När jag rullade själv för många år sedan så var mitt problem den där lilla tejpuslingen som skulle fästa filmen på rullen som inte ville sammarbeta. :)

pola skrev:
visst är det bra att lära sig arbeta i mörker.
Men om man säger så här, jag och spolarna har inte prata samma språk allt för ofta...

Kanske du kunde testa en bit självlysande mörkrumstejp på spolen för att markera vart filmen ska in? Jag lovar att det inte skadar filmen..

tror faktiskt inte att problemet är att jag inte vet var jag ska stoppa in filmen någonstans utan snare är få in den...

berga
hur kunde det vara problematiskt?

Få in?
Jag gjorde så här:
- tog filmen och satte tejp på den.
- lade filmen på rullen och fäste tejpen (om den nu inte börjat arbeta ett eget liv och fäste sig i mina händer eller någon annanstans) runt rullen.
- rullade upp filmen ett varv.
- Tog rullen ena endan och kassetten i andra.
- Förde de motvarandra och trädde in filmen i springan i kassetten.
-Stängde kassetten.

Jag använde sällan plastkassetter. Jag använde oftasta kasserade Agfa eller Ilford kassetter. Vet inte om de har den återvinningsbara modellen mer eller ifall de har Kodak/Fuji modellen nu.

På den tiden sommararbetade jag på ett storlab i Malmö och kunde samla på min en mängd Agfa kassetter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar