Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpt Eos 400D på tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

masterpudas

Medlem
Jag slog till på en Eos 400D på tradera för lite mer än två veckor sen.
Det var en splitterny kamera med ett tillhörande 18-55 objektiv och minneskort, för 5000.- vid KÖP NU. Lät ju för bra för att vara sant!
Säljaren var en norsk kille som har en etablerad importverksamhet(dock inte kameror), och han hade ute ett par stycken kameror samtidigt till fösäljning, och alla gick ju förstås åt rätt fort.

Tyvärr ville han inte att jag skulle använda mig av paysongarantin eftersom han betalde kamerorna i förskott till leverantören, och sa att jag skulle ha kameran inom 2 veckor och han skulle hålla mig uppdaterad. Jag ställde mig något tveksam till detta, men till slut så betalde jag honom.

Jag mailade honom nu i veckan men då hade han spärrat sin mailadress, så jag fick ett automatiskt svar om att hans dator var trasig och han kunde inte svara på mail.
Nu igår fick jag svar från om honom från en annan mailadress. Han drog en snyfthistoria om att allt var åt helvete, datorn trasig och att leveranserna krånglar, och att han kan betala tillbaka pengarna, men kanske inte till alla samtidigt... Alltså, hande varken kamera eller pengar, som det lät iaf. Min norska är inte den bästa.
...Eller, om jag vill vänta så får jag kameran till inköpspriset 4100SEK. Han var även mycket angelägen om att påpeka att jag INTE ska lämna negativt omdöme om honom på tradera. (Varför inte? För att han ska kunna blåsa fler på samma grej?)

Jag skrev ett svarsmail till hans nya mailadress, och formulerade artig men bestämt att han får en tidsfrist till 070928 på sig att skaffa fram antingen kamerapaketet jag köpt av honom, eller betala tillbaks pengarna, annars kommer jag vidta rättsliga åtgärder och ge ett elakt omdöme på tradera.

Nu undrar jag om nån annan har köpt kamerautrustning av samma säljare, och om ni isf fått grejerna? Jag kanske inte ska gå ut med namn här, men han har en importfirma som handlar mest med pärlor, stickers och sånt krimskrams, och han håller till på www.tradera.se och norska www.QXL.no .

Har jag blivit lurad på pengarna? Det återstår att se. Han kan ju vara ärlig, han har ju trots allt en firma att sköta.

Går det att kolla upp folk i Norge? Vet att ratsit har så man kan göra anonyma kreditupplysningar på svenskar och svenska företag.

Ni får be om ursäkt att detta inlägg blev lite långt, hoppas ni orkar läsa igenom det ändå.

Ha det!/Martin
 
Det var otur. Sånt som kan hända när man är godtrogen. Är själv godtrogen och kommer säkert bli blåst nångång. Är det inte så stora summor är det ju lätt att man betalar för att det ska gå fort.

Skulle nog tro att du blivit blåst.
Att han har firma osv är ingen garranti. Om du följde tråden om Kristian (nu borttagen) skulle du fått sett.
Han led av spelmissbruk och la ut falska annonser på mycket höga värden. Hans riktiga personnummer osv fanns i annonsen.

Vissa fick tillbaka pengar dock.

Går säkert att kolla upp fast det är en norsk firma. Någon vet säkert hur man gör.

Hoppas det går bra för dig!
 
Tack för svaret! Ja, jag börjar också inse att jag blivit lurad, allt mer tyder på det. Och yes, jag är också alldeles för godtrogen.

Trist att inte den tråden fanns kvar, hade varit intressant att läsa.

Jag har säljarens adress och telefonnummer, och tvekar inte en sekund på att åka och hälsa på honom personligen om jag inte får tillbaks pengarna eller kameran.

Jag har för mig att han hade ute 4-5 stycken kameror, och det skulle vara bra om jag hade kommit i kontakt med köparna, ifall dom också har samma problem.
 
Enicar skrev:
Nej, det var inte otur.


De var ju inte tur iaf.

Visst kan det tyckas vara rätt åt en om man betalar i förskott, men jag tycker ändå att det är otur. Merparten av världens säljare i alla kategorier måste ju vara ärliga, och då är det väl otur om man träffar på en oärlig?

Själv kommer jag alltid vara godtrogen, för jag tror på heder och schysst spel. Visst kommer jag säkert bli blåst nån gång (kommer alltid handla säkert om det handlar om stora belopp), men då är det så.

Tråkigt med en värld där ingen litar på varann.


Om du googlar på typ "Fake annons(engelska)" AND QXL OR tradera, kanske du får upp andra forum som behandlar samma fråga.


Ja det var en mycket läsvärd tråd, speciellt då den var så utförlig att man verkligen kunde förstå hur allt hängde ihop.
Synd, men samtidigt rätt, att den togs bort. Får se om den kommer tillbaka i låst tillstånd.
Här är fortsättingen iaf http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=81922&highlight=kristian
 
Jag tror också på ärlighet. Eller vill tro kanske.
Och uppenbarligen vill andra tro på min ärlighet eftersom man vill köpa kameraprylar av mig utan att ha sett dom först.
Men det går inte idag att lita på någon du aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa.

Man kan naturligtvis väga risken mot förtjänsten och välja själv om det är värt det.
För mig skulle det inte vara värt att förlora 5000:- för att jag skulle kunna spara 2000:-

Riskanalysen går inte ihop för det mesta.
De som väljer att chansa på ett låg pris hos någon okänd har i de flesta fall inte råd att bli av pengarna.

Och igen
Jag tycker verkligen att det är riktigt tråkig för Martin och hoppas att det trots allt kan lösa sig.
 
masterpudas skrev:

Jag har säljarens adress och telefonnummer, och tvekar inte en sekund på att åka och hälsa på honom personligen om jag inte får tillbaks pengarna eller kameran.


Martin.
Strunta i påhälsning. Det kan bli riktigt fel om man är upprörd. Fast jag har förståelse för hur du känner.
Börja med att kontakta per tel eller mail/brev
Polisanmälan är viktigt
 
Enicar skrev:
Jag tror också på ärlighet. Eller vill tro kanske.
Och uppenbarligen vill andra tro på min ärlighet eftersom man vill köpa kameraprylar av mig utan att ha sett dom först.
Men det går inte idag att lita på någon du aldrig har träffat och aldrig kommer att träffa.

Man kan naturligtvis väga risken mot förtjänsten och välja själv om det är värt det.
För mig skulle det inte vara värt att förlora 5000:- för att jag skulle kunna spara 2000:-

Riskanalysen går inte ihop för det mesta.
De som väljer att chansa på ett låg pris hos någon okänd har i de flesta fall inte råd att bli av pengarna.

Och igen
Jag tycker verkligen att det är riktigt tråkig för Martin och hoppas att det trots allt kan lösa sig.

Riktigt allt det du säger.
Det är en avvägning. Här på FS känner jag mig ganska trygg ändå. Här kan man se om det är en aktiv medlem med mycket foruminlägg osv.

Och alldeles riktigt. Jagar man priser så har man oftast inte råd att bli av med pengarna.

Hävdar dock fortfarande att man ska ha lite otur. Dom allra flesta är ärliga, och även om man hade tänkt blåsa någon tror jag att många ångrar sig i sista stund.

Men man tar ju en risk i allt man gör och sen om man tycker sig ha råd med den risken eller inte, är ju upp till var och en.
 
Enicar skrev:
Martin.
Strunta i påhälsning. Det kan bli riktigt fel om man är upprörd. Fast jag har förståelse för hur du känner.
Börja med att kontakta per tel eller mail/brev
Polisanmälan är viktigt

Nej, ursäkta min klumpiga formulering, men vad jag menade var att jag åker gärna bara för sakens skull, att rätt ska vara rätt, även om en stor del av pengarna skulle gå åt till själva resan.
Sen är jag inte speciellt upprörd heller. "Allt löser sig" är min melodi :)

Nu har jag kanske vinklat historien lite till min fördel, men det är pga mina egna tankar och åsikter om affären. Vad jag t.ex. glömde nämna var t.ex. att han även påstod sig att absolut inte vara någon tjuv och att alla hans kunder ska få igen sina pengar, eller sina varor... Så han KAN ju vara ärlig och bara helt enkelt ha haft otur, men det är en del som pekar åt andra hållet . /Martin
 
Tråkigt att höra, hoppas det ordnar sig (eller kanske redan har ordnat sig för dig?).
För att komma i kontakt med de som vann övriga kamera-auktioner med samma säljare kan du gå in på säljarens tradera-sida och plocka fram "Avslutade auktioner". Där ser du vem som har vunnit auktionen och ska kunna skicka meddelande till dem.
Lycka till! Mvh Linnea
 
Hej,
Jag har själv blivit lurad 2 gånger men visst vill jag ändå ha förtroende och vara godtrogen. Första gången jag blev lurad var via Blocket.se där jag precis som beskrivs fick namn, personnummer samt adress och hemtelefon utöver mobiltelefon (och jobbtelefon!). Han ville verkligen inte att jag skulle misstänka något (kom jag på nu i efterhand). Jag var nöjd och betalade ut 5000:- till hans konto. Dagarna gick och jag fick inte det jag betalat för, så jag ringer och mailar utan att få svar, sms:ar utan resultat. Slutligen ringer jag till hans jobb där hans chef svarar och meddelar att han inte varit på jobbet senaste 3 veckorna. Jag mailar ytterligare 5 gånger och talar om att jag kommer och göra en polisanmälan... inget svar. Efter att ha polisanmält så förstår jag att jag inte är ensam, utan ytterligare 20 andra har blivit lurade eftersom bedragaren blivit spelberoende och var skyldig en massa pengar.
Där var de pengarna borta... Aldrig mer distansköp tänkte jag för mig själv.

Andra gången jag blev lurad var via Tradera. Säljaren hade 15 positiva omdömmen och jag betalar ut 3100:- Han mailar att han skickat varan och jag skulle få det dagen efter. Efter 3 dagar var det fortfarande inga paket på posten. Återigen inga svar när jag mailar säljaren. Efter polisanmälan och efter att ha blivit hotad! om att jag måste infinna mig i rättssalen i Göteborg trotts att jag bor i Stockholm så går åklagaren med på att jag är med via telefon på distans. Återigen är det 5 personer till som blivit lurade. Dessutom så dröjer det ca 1 år innan mannen infinner sig i rätten efter att polisen hämtat dit honom då han vägrat komma de 5 första gångerna där jag avsatt 1 timme åt gången från min arbetstid och suttit i telefon bara för att höra att det inte blir någon rättegång denna gång heller.
Hur som helst så erkänner han till sist och jag blir tilldömd 3100:- som jag hade betalat ut till honom. Äntligen lite rättvisa tänkte jag! Månaden efter fick jag ett brev från kronofogdemyndigheten där det stod att mannen saknar tillgångar och därmed inte kunde betala ut några pengar, trotts att det under tillgångar fanns en bil registrerad i hans namn!
Jahapp...vad göra, vad göra... så funkar det.
Så ett råd är väl att se till och verifiera så långt det går att det är en seriös person ni har att göra med och finns det minsta spår eller misstanke om att priset är för bra, då är det nog för bra för att vara sant.
 
tja, martin samma sak för mig.. jag har nog också blivit lurad. fick sms av honom igår.. där han sa att jag skulle få pengarna om 1-2 veckor. hur går det för dig?

/en godtrogen idiot
 
linneaa skrev:
Tråkigt att höra, hoppas det ordnar sig (eller kanske redan har ordnat sig för dig?).
För att komma i kontakt med de som vann övriga kamera-auktioner med samma säljare kan du gå in på säljarens tradera-sida och plocka fram "Avslutade auktioner". Där ser du vem som har vunnit auktionen och ska kunna skicka meddelande till dem.
Lycka till! Mvh Linnea

Tack för tipset, men det verkar bara gå att kontakta de traderaanvändare som har varor ute till försäljning... hm hm.
Och nej, det har tyvärr inte löst sig ännu!
 
Dreamlight skrev:
Hej,
Jag har själv blivit lurad...
Tråkigt att höra, men bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Det var då självaste fan att det finns så oärligt folk! För min del var det här sista gången jag handlar över nätet utan någon sorts säkerhet...
Hur går det till, man polisanmäler och det går till domstol om svarande(?) inte betalar tillbaks pengarna och man drar tillbaka anmälan? Kan man bli ersättningsskyldig för domstolskostnader? Jag har ingen aning om hur sånt där funkar, skulle vara bra att veta. Jag har tyvärr inte kunnat ta mig till polisen för att göra anmälan pga förhinder.. Dock har jag bara ett namn och mailen, säljaren har nämligen tagit bort sig från norska varianten av eniro, och jag min dumma nöt skrev aldrig ner adressen och telefonnumret till honom.. :(
 
stupid_pic skrev:
tja, martin samma sak för mig.. jag har nog också blivit lurad. fick sms av honom igår.. där han sa att jag skulle få pengarna om 1-2 veckor. hur går det för dig?

/en godtrogen idiot
Hej Johannes! Du köpte också av samma säljare? Har du hans adress och telefonnummer nedskrivet? Kan du isf maila uppgifterna till mig, jag tänkte ifall det kanske behövs vid polisanmälan. Min mailadress är: masterpudas(at)hotmail.com . Han har ju nämligen tagit bort dom uppgifterna från nettkatalogen.no(som eniro.se) och jag skrev ju aldrig ner uppgifterna :(

Jag har inte fått igen pengarna ännu. Jag fick dock ett mail där han beskrev sitt problem ännu en gång. Nu var det att han själv blivit blåst av leverantören som tagit hans pengar och hackat sig in hans dator och förstört diskarna... jo tjena mittbena! Men... Det jag funderar är att om han nu blåst så många, varför fortsätter han skicka mail om löften att betala igen pengarna?
 
Hej!

Det kan ju vara så enkelt att han svarar för att förhala att du /ni gör polis anmälan. Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt.
 
Jättetråkigt att höra och hoppas verkligen du kan få pengarna tillbaka.. jag är också en sån där trevligt, snäll och godtrogen jävel :)

En sak som jag dock tycker talar för dig är ju hans snyfthistoria.. varken skulle tjuven bry sig om att skriva något sådant när han redan har pengarna?
 
Danlo skrev:
Jättetråkigt att höra och hoppas verkligen du kan få pengarna tillbaka.. jag är också en sån där trevligt, snäll och godtrogen jävel :)

En sak som jag dock tycker talar för dig är ju hans snyfthistoria.. varken skulle tjuven bry sig om att skriva något sådant när han redan har pengarna?

Ja, precis min tanke också! Dessutom har någon, bland alla hans negativa omdömen på tradera, skrivit "han är svår att nå men jag fick tillbaka pengarna iaf", och jag vet att han som skrev det köpte en kamera. Så... kanske finns det en liten chans att få igen pengarna då. Dessutom tror jag inte ett dugg på hans historier, verkar mer som att han behövt snabba pengar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.