X-PRO1 och X-PRO2 har ett ganska grunt grepp. Har heller ingen stabilisering i huset.
Jag har 18/2, 35/1,4 och 60/2,4 som fasta objektiv til den. D är små och lätta. Nackdelen är man måste byta objektiv ofta.
Jag hade ett Fujinon 18-55/2,8-4.0 OIS. Det var ett väldigt bra normalobjektiv med stabilisering. Kan köpas för runt 3 000 kr begagnat.
Nu skänkte jag det objektivet till min dotter.
Fast ärligt talat har jag ofta med mig zoomobjektiv när jag reser. Det blir oftast 10-24/4 OIS, 16-55/2,8 och 50-140/2,8 OIS Samt 35/1,4 för när jag behöver ljusstyrka.
Nu har jag ofta med mig både X-H1 med IBIS samt X-PRO2.
Då blir det gärna 10-24/4 OIS på X-PRO2 för det har stabilisering och är inte särskilt tungt.
Tycker att ett 18-55/2,8-4 OIS är en bra start. Väldigt allround och mycket objektiv för pengarna. Sedan kanske 35/1,4 som är ett suveränt objektiv och bra till mycket. Fujinon 60/2,4 är också bra på en X-PRO2 för det är litet, lätt och ett väldigt skarpt porträttobjektiv. Samt billigt begagnat för den höga kvalitet det håller.
Börjar man hänga på större objektiv som 50-140/2,8 eller 80/2,8 OIS makro börjar ergonomin bli lidande. Det är objektiv som ligger runt ett kilo kilot i vikt. För att inte tala om 100-400.
X-PRO serien är en nichekamera som lämpar sig bäst för små och lätta objektiv
Med Fujinon 10-24/4 känns det fortfarande OK. Med 16-55/2,8 börjar objektivet bli framtungt. Jag vill inte ha tyngdpunkten för långt fram. När jag håller vänsterhanden nära bländarringen vill jag att kamera och objektiv skall vara någorlunda i balans.
X-PRO1 och X-PRO2 är suveräna kameror som är kul att fota med. Fast allroundkmaeror är de inte.
X-PRO2 är min form av kompaktkamera. Har man släpat på en massa Canon 5D utrustning i 15 år känns det här som en liten lätt kamera.
Skall man ha en mer allroundkmaera från Fuji bör man kika på X-H1 med IBIS och större grepp som nu säljs väldigt billigt. Eller en X-T3 alternativt X-T30 som passar bättre för också tyngre objektiv.
X-H1 eller X-T3 är de alternativ som mer kan utmana en FF kamera som Canon 5D MKIV. Då pratar vi bildhastighet, AF och ergonomi. Inte bildkvalité. För den är densamma.
För APS-C finn det ingen som har ett så brett utbud på kamerahus och objektiv som Fuji.
Fuji jobbar hårt för att krympa IBIS till en storlek där det går att bygga in det också i kameror som X-T4 eller X-PRO3 utan göra huset större.