Annons

Köpt beg Pentax 67 - spegeln hänger sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej!

Har precis äntligen införskattat en begagnad Pentax 67. Jättefin, och funkade super när jag testade den före köp.. Några dagar senare började spegeln hänga så på långa slutartider..
Har prövat 3 olika tillverkares 4LR44 batterier men inget hjälper.. Vad beror detta på?

Har haft samma problem med flera gamla 35mm kameror som jag lämnat in för dyra reparationer men där spegeln börjat krångla igen efter några dagar.. Hur fungerar det? Varför hänger sig spegeln?
Går det någonsin att fixa eller har jag kastat pengarna i sjön??

En gissning här är att spegeln är helt mekanisk och man spänner en fjäder till den och slutaren mm när man drar fram filmen. Batterierna är troligtvis för ljusmätaren.
Det kan ju vara att den har hakat i något, lossnat, kärvat fast eller vad som helst egentligen. Försök få tag i en servicemanual t.ex. Fanns en till salu på ebay såg jag. Kanske finns någon som har scannat och lagt ut på nätet också. google är din vän här :)

Jag köpte en sprillans ny 6x7 för ex år sedan. Jag fick problem med spegeln när jag fotade när det var kallt ute den släppte till slut helt. Pentax verksaden i uppsala konstaterade att limmet som spegeln var limmad med funkade inte i kyla. Dom limmade om den med annat lim o sedan gick den som klockan perfekt.

Nu måste jag väcka min egen tråd till liv igen.. Jag köpte nytt GP-batteri och kameran fungerade utmärkt..
Nu har dock samma problem uppstått igen, problemet är nu att det är omöjligt att få ner spegeln igen. Jag har tryckt på "mirror-release" knappen på framsidan av kameran men spegeln fälls inte ner igen. Jag har tagit ur batteriet. Jag har bytt till ett nytt batteri.. inget hjälper..

Nu sitter spegeln uppfälld, fast jag har tagit ur filmen, och avtryckaren går inte att trycka av och räknare står fast på 5 bilder.. den återställs inte till noll när jag öppnar bakluckan heller.. Det är som om hela mekanismen hängt sig.. herregud, säg inte till mig att jag slängt pengarna i sjön..

Kan det vara så att knappen på framsidan för att släppa ner spegeln är trasig.. hur kan jag få ner spegeln och återställa räkneverket till noll igen utan att förstöra kameran??

Yes, har googlat det och prövat alla knep.. någon som har erfarenhet av detta problem??

Oerhört tacksam för hjälp.. och skulle det vara så att kameran är paj, finns det någon verkstad eller reparatör som kan fixa kameran??

/D

Knappen på framsidan är väl bara för att fälla upp spegeln, inte ned. Eller? Dessutom går det nog inte heller att trycka av utan film i kameran. Så prova att sätta i en film och tryck av, då kanske spegeln åker ned.

Håller tummarna att det löser sig för det är en suverän kamera.

Nej, det finns en knapp för att fälla upp spegeln, och så finns det en liten knapp på framsidan för att manuellt fälla ner spegeln. En liten knapp som sitter insjunken i kamerakroppen, som man måste ha en penna eller liknande för att trycka på.. Jag funderar på om den funktionen kan vara trasig.. Spegeluppfällningsknappen/funktionen har jag aldrig haft problem med.

Fan, jag blir så trött.. det värsta är att det kostar ju 500 spänn bara att lämna in kameran så någon får kolla på den.. JAG ORKAR INTE! FAN Hur kunde jag vara så dum att jag överhuvudtaget började med analog fotografi igen? Alla kameror bara går sönder!!! Usch.. :´(

Du kan ju prova med att fråga denna herre om du inte gjort det, han kanske vet. Han är duktig och finns i Stockholm. Ett mail kostar ju inget.

Werner Schaden
Service och reparationer.
Träffas säkrast: ons-tors 11.00 - 18.00 (lunch 13.00-14.00) fre. 11.00 - 13.00
Tel direkt: +46 (0)8-442 95 72
[email protected]

Tror att du kan peta ner spegeln samtidigt som du
trycker på relese knappen, med försiktighet och utan fett på fingret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar