ANNONS
Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

blues

Aktiv medlem
Blivit tillfrågad av en kollega om bästa modell av kompaktkamera (digital).
Hon kan tänka sig ett pris mellan 3000-4000kr.
Tänkte rekommendera Nikon coolpix 3500 för 2390kr.
Lurar jag henne då eller?
Hon ska bara fota för "hemma-albumet"

Om hon inte behöver en jätteliten kamera så kanske hon skall titta på Olympus. T ex C765 eller C5000. Då har hon en kamera att växa med istället för en digital pocketkamera som Nikonen är - min fästmö har haft den och det var ingen hit, hon gick tillbaka till sin film-kompaktare och jag förstår henne.

Varför skulle man vilja ha en Nikon 3500? En dålig kamera som inte är värd pengarna. Låg upplösning, illa placerad blixt (garanterar röda ögon även på korta avstånd), ingen optisk sökare, liten LCD... Till och med överentusiastiska Cyberphoto deklarerar dess usla tider med segt avtryck ("från avtryck till tagen bild tar under en halv sekund om kameran har fokuserat" - m.a.o. tar det nära en halv sekund!) och långsam start. Nej, fy.

Mer att läsa:

http://www.dcresource.com/reviews/nikon/coolpix3500-review/

http://se.pricerunner.com/forum/viewtopic.php?t=5330

formulerar om frågan....

ojdå !
det var visst ingen bra kamera jag hittat....
om vi säger så här istället, vad är det bästa köpet med ca.3500kr på fickan?

För 3.5k kan man få en Olympus C-5000z om man vill. Dock har man bara 32MB minne då och XD-korten är lite dyrare än CF. Ska man bara ta familjefotobilder så kan man klara sig ganska långt på det medföljande kortet och ytterligare ett kort, jpeg-bilderna blir (beroende på kvalitet) en dryg MB eller straxt under, har varken provat att gå ner i upplösning eller att köra på de "sämsta" kvaliteterna så man _kan_ få plats med ännu fler bilder... Såg att Cyberphoto har ett paket där man fick kameran, ett 128MB kort och en väska för 4.2k. med 128 + 32 MB klarar man sig ganska långt om man inte ska ta TIFF-bilder (som blir ca 16MB).

Inbyggd blix och blixtsko om man vill trycka dit en fetingblix, fast det lär ju göra kameran ännu fulare...

[disclaimer]Vid beaktande av allt svammel ovanför bör läsaren tänka på att svamlaren inte har speciellt stor erfarenhet av andra digitala kamror[/disclaimer]

A80/A95 ligger ganska nära, men extraminne är väldigt billigt och med lite tur har du redan batterier.

Sony W1 ligger också nära budgeten, men minnena är dyra.

Minolta G400 lämnar viss plats för minnen och extrabatteri. Cyberphotos värdepaket är precis 3500!

Casio QV-R41 är också ganska intressant. A75 och A85 kan man också kika på som budgetval.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar