ANNONS
Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

LumixG6

Avslutat medlemskap
Jag söker råd angående ett köp:

Jag söker ett redigeringsprogram. Många lovordar Lightroom, men då får man betala en prenumerationsavgift på 129 kr/månad. Finns det inga som är nybörjarvänliga för en engångskostnad? I nuläget använder jag Apples Bilder. Jag redigerar bilder mest i datorn, då jag fotograferar RAW.

Det finns flera program med öppen källkod som i rent monetära termer inte kostar något alls, men även t ex Photoshop Elements, Luminar, DxO:s program, Capture One Pro (dock inte billigt) som är de mer kända som jag kommer på utan något större funderande. Kameratillverkaren kan ha ett program också, som dock då normalt sett bara fungerar med det egna märkets råfiler.

Det finns flera program med öppen källkod som i rent monetära termer inte kostar något alls, men även t ex Photoshop Elements, Luminar, DxO:s program, Capture One Pro (dock inte billigt) som är de mer kända som jag kommer på utan något större funderande. Kameratillverkaren kan ha ett program också, som dock då normalt sett bara fungerar med det egna märkets råfiler.
[/QUOT)
Jag får undersöka Lumix egna programvara. Jag har inte gett det en chans.

Jag använder GIMP med RawTherapee, och ibland Fujifilm X Raw Studio.
Här kommer det en varning angående Capture One.
För ett par år sedan köpte jag ny kamera, och passade då på att köpa Capture One. Jag gillande programmet men ganska snart kom det en ny version som man ville ha 3 KKr för. Jag tänkte att programmet inte behövde uppdateras till den nya versionen då min version stödde min kamera. Men då jag köpte ny PC med Windows 11 fick jag problem med Windows Defender som stängde ner delar av skyddet på datorn, för att datorn innehöll en drivrutin som behövde uppdateras. Drivrutinen kom från Capture One. Jag försökte uppdatera drivrutinen till min version av Capture One, men utan framgång. Nu har jag avinstallerat Capture One.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar