Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd

Produkter
(logga in för att koppla)

Atenza85

Aktiv medlem
Hej

Är en riktig nybörjare på foto men skulle vilja ha en ny kamera. Dock vet jag inte mycket om vad jag ska leta efter och vad som är mest väsentligt när man köper nytt.
Dock vet jag vad jag vill fota, det kommer antagligen bli mest djur och om intresset infinner sig säkert en del natur. Har katter och en planerad hund till nästa vår som skulle vilja dokumenteras.
Har även en resa bokad i december som det också skulle vara trevligt att ha minnen ifrån.

Det jag främst saknar från min gamla kompakt kamera är att det tar så lång tid innan själva bilden tas, helst vill jag att den tar direkt och även flera foton i följd. Jag skulle vilja fånga alla ögonblicken när hunden/katten hoppar i luften, springer genom vatten eller snö och liknande, men ändå skarpa bilder. Ni förstår säkert vad jag vill uppnå.

I min okunskap antar jag att en systemkamera är den bästa vägen att gå för att uppfylla dessa krav, även om priset lätt kan skjutas i höjden, med objektiv, väskor och tillbehör.

Men om jag nu vill ha med kameran på resande fot kanske det skulle bekvämare med en mindre kamera, och därför har jag nu kommit in på dessa kompakta systemkameror.
Är det rätt väg att gå?

T ex har jag tittat på Samsung NX100 med tillhörande 20-50mm objektiv, som är den billigaste kameran jag har kommit över än så länge.
Lite mera pengar och jag får t ex en Olympus PL1 (14-42mm) eller Olympus P1 (Zuiko 14-42mm)

Alla dessa kameror är billigare än de systemkameror jag tittade på först, dvs Nikon D3100, D5000 eller Canon 1100D och Panasonic G10 som är alla i ungefär samma pris. (Givetvis med ett tillhörande objektiv)


Så hur ska jag gå vidare? Vilka av dessa tror ni kan passa en glad nybörjare som mej bäst?

Mvh
 
Så hur ska jag gå vidare? Vilka av dessa tror ni kan passa en glad nybörjare som mej bäst?
Du måste gå till en butik och känna på kamerorna. NX100 och PL1 m fl är en helt annan sorts kamera än systemkamerorna från bl a Nikon och Canon. De senare håller du stadigt mot ansiktet och tittat genom sökaren med ett öga. De tidigare håller du som en kompaktkamera -- framför dig, ostadigt på mer eller mindre raka armar.
 
Du måste gå till en butik och känna på kamerorna. NX100 och PL1 m fl är en helt annan sorts kamera än systemkamerorna från bl a Nikon och Canon. De senare håller du stadigt mot ansiktet och tittat genom sökaren med ett öga. De tidigare håller du som en kompaktkamera -- framför dig, ostadigt på mer eller mindre raka armar.

Det är jag medveten om och jag börjar tro att det ändå är en kompaktare kamera som är rätt för mej. Mest på grund av smidigheten och användarvänlighet.

Efter lite Youtube-klipp så tror jag att jag bör välja en lite dyrare än de tre som jag föreslog först.
Så jag har två kandidater i Sony NEX 3 och Panasonic GF3.

Sonyn är billigare men är panasonicen en bättre kamera för mej, som vill fota bl.a snabba rörelser och dylikt.
 
Det är jag medveten om och jag börjar tro att det ändå är en kompaktare kamera som är rätt för mej. Mest på grund av smidigheten och användarvänlighet.
Sonyn är billigare men är panasonicen en bättre kamera för mej, som vill fota bl.a snabba rörelser och dylikt.
Det är givetvis individuellt, men för många av oss är en traditionell systemkamera mycket mer användarvänlig än t ex NEX.

Att det är viktigt för dig att fånga snabba rörelser talar definitivt för en traditionell systemkamera med optisk sökare och snabb autofokus.
 
Eftersom du kommer att fota en del rörliga motiv hade JAG valt en kamera med spegelreflexsökare i ditt ställe. Kamerorna utan spegel har eftersläpningar, så det du ser i sökaren eller på LCD:n har redan hänt "för en stund sedan". Om ljuset tryter blir uppdateringen dessutom långsam och bilden i sökaren blir grynig. Panasonic har väl hyfsat snabb AF i sina spegellösa kameror, men generellt ger kamerorna med spegel bättre prestanda och mer tillförlitlig AF när det gäller rörliga motiv.
Värt att tänka på är åxå att kamerorna inte blir sådär himla kompakta heller, eftersom att objektivet fortfarande är så stort. Det blir, IMO, ganska liten skillnad mellan tex en D3100 och en NEX i praktiken. Ingen går ner i byxfickan. Båda går ner i en större jackficka.
Därtill har man ju faktiskt något att hålla i på tex en D3100 åxå.

Om du väljer mellan NEX3 och GF3 så har ju NEX:arna fortfarande inte mycket till system. m4/3 är har ju lite fler objektiv att välja på, men även det systemet är ganska litet.
 
Köp en mer avancerad kompaktkamera, det är stor skillnad på en kompaktkamera för 700 kr och en för 4000 kr.

Dock är det väldigt kul med en systemkamera, men då får man även räkna med att man har med sig mer än ett objektiv (oftast) vilket tar plats. Vill man kunna ta "frysbilder" ska man ha ett objektiv med så lågt bländarvärde som möjligt, eventuelt bra iso egenskaper (kunna använda höga iso tal) också.
 
Tack för alla svar.
Jag tror jag ska avvakta lite till att de nya Olympus PEN kamerorna kommer ut, eller att det börjar komma ut recensioner i alla fall. Det är ju främst "mini" eller "lite" som jag är intresserad av.
De påstår ju själva åtminstone att den ska ha väldigt snabb AF.
Sen får jag bestämma mej om jag vill ha en "traditionell" systemkamera eller en kompaktare. ;)
 
Hej

Är en riktig nybörjare på foto men skulle vilja ha en ny kamera. Dock vet jag inte mycket om vad jag ska leta efter och vad som är mest väsentligt när man köper nytt.
Dock vet jag vad jag vill fota, det kommer antagligen bli mest djur och om intresset infinner sig säkert en del natur. Har katter och en planerad hund till nästa vår som skulle vilja dokumenteras.
Har även en resa bokad i december som det också skulle vara trevligt att ha minnen ifrån.

Det jag främst saknar från min gamla kompakt kamera är att det tar så lång tid innan själva bilden tas, helst vill jag att den tar direkt och även flera foton i följd. Jag skulle vilja fånga alla ögonblicken när hunden/katten hoppar i luften, springer genom vatten eller snö och liknande, men ändå skarpa bilder. Ni förstår säkert vad jag vill uppnå.

I min okunskap antar jag att en systemkamera är den bästa vägen att gå för att uppfylla dessa krav, även om priset lätt kan skjutas i höjden, med objektiv, väskor och tillbehör.

Men om jag nu vill ha med kameran på resande fot kanske det skulle bekvämare med en mindre kamera, och därför har jag nu kommit in på dessa kompakta systemkameror.
Är det rätt väg att gå?

T ex har jag tittat på Samsung NX100 med tillhörande 20-50mm objektiv, som är den billigaste kameran jag har kommit över än så länge.
Lite mera pengar och jag får t ex en Olympus PL1 (14-42mm) eller Olympus P1 (Zuiko 14-42mm)

Alla dessa kameror är billigare än de systemkameror jag tittade på först, dvs Nikon D3100, D5000 eller Canon 1100D och Panasonic G10 som är alla i ungefär samma pris. (Givetvis med ett tillhörande objektiv)


Så hur ska jag gå vidare? Vilka av dessa tror ni kan passa en glad nybörjare som mej bäst?

Mvh

För dessa krav skulle jag välja en Sony A55 som är liten, snabb och har vridbarskärm (kan vara bra på resor och naturfoto). Den har väldigt snabb autofokus trots sin elektroniska sökare. Den är dock dyrare än alla andra omnämnda kameror här.

Det man bör komma ihåg med NEX/PEN systemen är att även om kamerahusen i sig självt är väldigt små och smidiga så är kameran allt annat än smidig när man monterar vettiga objektiv på dem (bortsett från pannkaksobjektiven). Sätt ett lite större objektiv på NEX/PEN så blir balansen bara fel, speciellt med tanke på att du måste hålla kameran framför dig själv istället för att hålla den mot ansiktet.
 
De påstår ju själva åtminstone att den ska ha väldigt snabb AF.
Ja, och Panasonic påstår att deras kameror har "världens snabbaste autofokus". Iaf om man inte jämför med kameror som har snabb autofokus, nämligen traditionella systemkameror. Om det är viktigt för dig att plåta saker i rörelse är det fortfarande dslr du ska ha. Kameror som Nex och Pen kommer inte i närheten när det gäller följande fokus osv.
 
Ja, och Panasonic påstår att deras kameror har "världens snabbaste autofokus". Iaf om man inte jämför med kameror som har snabb autofokus, nämligen traditionella systemkameror. Om det är viktigt för dig att plåta saker i rörelse är det fortfarande dslr du ska ha. Kameror som Nex och Pen kommer inte i närheten när det gäller följande fokus osv.

Hoppas du har rätt nu, för efter att ha varit och känt på både Nikon D3100 och Canon 1100D så vart det ändå en beställning på en Nikon från Cyberphoto. Objektivet var ett 18-105mm som jag hoppas ska kunna stå upp mot mina förväntningar ett bra tag, och vara ett mera allround än ett 18-55 som skulle vart mycket billigare. Dock så höll inte budgeten istället, så jag hoppas jag blir nöjd. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.