Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd vid uppgradering.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickelito

Aktiv medlem
Hej.

Jag äger idag en Nikon D40 med gluggarna 18-55 & ett Sigma 18-200.
Då jag fotat ett tag så känner jag mig redo att uppgradera mig.
Blicken har hamnat på en D90.
Blir det ett bra/lagom steg uppåt?
Blir Sigmat ett allt för billig glugg på D90´n?
Då jag är intresserad av fotografering av blomster & insekter oxå så undrar jag vad Ni tror om ett köp av Nikons 105mm macro samtidigt?

mvh
Niklas

Tror du kikar på rätt modell d90 är ett perfekt steg upp ifrån d40 gjorde själv det klivet när d90 kom och ångrar det inte ett dugg.

Dock tror jag att sigmat inte riktigt presterar optiskt bra på d90 (om man kollar på photozones mätningar) så du kan ju köpa med 18-105 vr som är fruktansvärt prisvärd optik för runt 2000 så har du nog kanske fortfarande lite pengar kvar till 105 macro eller tamrons 90 macro :)

Japp du kan köra de flesta AF och AF-D optik på den helt utan problem :) Så du kan även köpa till AF 50 1,8D och den funkar med autofokus :)

Är inte nikontinist utan Canonist. Men oavsett det så skulle jag köpa D90 skulle jag skaffa den med 16-85VR, dyrare men optiskt på topp liksom huset. Skulle inte ge mig på kompromisser som föreslås här, det är inget fel på sensorn i din nuvarande kamera. Ska du uppgradera skulle jag uppgradera både hus och optik, inte bara det ena.

Tycker jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar