Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd till en som varit borta från träsket i flera år

Produkter
(logga in för att koppla)

Inteno

Aktiv medlem
Hallå!

Efter 8år borta från detta och där senast ägda hus var en D7100 så börjar suget komma tillbaka. Framförallt för att dokumentera unge, hundar osv osv.

Jag var nöjd med min D7100 och de objektiv jag hade till, 35mm 1,8, 70-300 4,5-5,6? Osv.

Så något i den svängen duger, men självklart är bättre hus välkommet.

Tänker att jag börjar med ett objektiv med ganska brett omfång eller kanske en 35 och något annat?

Är van vid Nikon men kan självklart köra annat, har bekanta som kör Canon så där kan man ju låna objektiv.

Prisklass kanske runt 10-15k? Nytt eller begagnat kvittar!
 
Hallå!

Efter 8år borta från detta och där senast ägda hus var en D7100 så börjar suget komma tillbaka. Framförallt för att dokumentera unge, hundar osv osv.

Jag var nöjd med min D7100 och de objektiv jag hade till, 35mm 1,8, 70-300 4,5-5,6? Osv.

Så något i den svängen duger, men självklart är bättre hus välkommet.

Tänker att jag börjar med ett objektiv med ganska brett omfång eller kanske en 35 och något annat?

Är van vid Nikon men kan självklart köra annat, har bekanta som kör Canon så där kan man ju låna objektiv.

Prisklass kanske runt 10-15k? Nytt eller begagnat kvittar!
Jag rekommenderar Nikon Z6 (vilken modell som helst) + FTZ-adaptern. Ett nytt hus ligger en bit utanför din budget, men ett begagnat platsar. Jag skaffade Z6 I med FTZ-adaptern för några år sedan. Mina gamla analoga Nikkor-gluggar fick nytt liv och mina modernare varianter fungerar klanderfritt. Borde passa dig perfekt.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Om du var nöjd med din D7100 varför inte fortsätta med en sådan, den är inte sämre idag än vad den var då. Eller köp en D7200 som har lite bättre buffert om jag minns rätt. Eller en D500 om du behöver ännu snabbare bildföljd och bättre AF t.ex för dina hundbilder. Det har inte hänt mycket på kamerasidan de senaste tio åren om man är begränsad till budget om 15 000 kr. Mycket har hänt när det gäller spegellöst ifall man kan välja någon toppmodell, men det blir betydligt dyrare. Det är du som tar bilderna inte kameran, så du kan klara dig långt även med äldre utrustning. Det är ju inte så att du inte kunde fotograferar ungar och hundar vid tiden du pausade din fotografering. Idag finns det ju dessutom betydligt bättre mjukvara för efterbehandling som t.ex. brusreduktion
 
Om du var nöjd med din D7100 varför inte fortsätta med en sådan, den är inte sämre idag än vad den var då. Eller köp en D7200 som har lite bättre buffert om jag minns rätt. Eller en D500 om du behöver ännu snabbare bildföljd och bättre AF t.ex för dina hundbilder. Det har inte hänt mycket på kamerasidan de senaste tio åren om man är begränsad till budget om 15 000 kr. Mycket har hänt när det gäller spegellöst ifall man kan välja någon toppmodell, men det blir betydligt dyrare. Det är du som tar bilderna inte kameran, så du kan klara dig långt även med äldre utrustning. Det är ju inte så att du inte kunde fotograferar ungar och hundar vid tiden du pausade din fotografering. Idag finns det ju dessutom betydligt bättre mjukvara för efterbehandling som t.ex. brusreduktion
Det är ju sant!

Om man kollar på D7500, D500 och ev en begagnad Z6. Vad är den stora skillnaden mellan alla dom?

Finns det fler generationer av Z6?
 
Det finns 3 generationer av Z6, den första är otroligt prisvärd begagnat nu och det är en bra kamera. Det är dock en 24MP fullformatskamera så DX-objektiv gör sig inte så bra på den.
 
Det finns 3 generationer av Z6, den första är otroligt prisvärd begagnat nu och det är en bra kamera. Det är dock en 24MP fullformatskamera så DX-objektiv gör sig inte så bra på den.
Antar att de flesta på blocket är gen 1? Nej exakt det har jag förstått, frågan är vad för objektiv man skall börja med
 
Antar att de flesta på blocket är gen 1? Nej exakt det har jag förstått, frågan är vad för objektiv man skall börja med
Jag bytte från 24-70/4 S till 24-200/4-6.3 och är nöjd med omfånget, vill du ha ljusstarkare så finns det 50/1.8 S eller 85/1.8 S, alla till vettiga priser.
 
Antar att de flesta på blocket är gen 1? Nej exakt det har jag förstått, frågan är vad för objektiv man skall börja med
Förmodligen riktigt att gen 1 är vanligare. En bidragande orsak till detta kan vara att autofokusen på denna modell var ganska klen samt att den saknade batterigrepp med höjdavtryck.
 
Det är ju sant!

Om man kollar på D7500, D500 och ev en begagnad Z6. Vad är den stora skillnaden mellan alla dom?

Finns det fler generationer av Z6?
D7500 och D500 har lite färre pixlar,men så liten skillnad att det nog inte märks. D500 är tänkt för proffsbruk och därmed specad att klara lite fler exponeringar och den har även bättre AF än D7500.
 
Ja, så länge TS håller sig till stillbild finns inte mycket anledning att skaffa Z?, men spegellöst är att föredra för video.
Bortser man från ögon-AF, inbyggd stabilisering, EVF, lättare, mindre, kunna använda både F och Z-objektiv, framtidssäkrare mm så är det inte så många fördelar med Z6 för stillbild.
 
Jag tycker du ska fortsätta med det du har. Så får du se om det verkligen behöver uppgraderas eller inte.
Jag har ingen kamera idag utan jag sålde av det för flera år sedan.

En d500 är det som lockar mest just nu. Dock minns jag att man alltid förut föredrog fullformat, då de känns lite ”illa” att köpa en mellanformat” för 10-12k?
 
Fullformat är för mig den bästa kompromissen.

Jag kan varmt rekommendera spegellöst, Nikons Z6 (utan II eller III) får man tag på rätt billigt.
 
En D500 med ca 12.000 exponeringar och ett Nikon Nikkor AF-S 24-70 f/2.8E ED VR för 18.000kr, kan de vara något?

Mest fundersam på objektivet hur de är som ”allround”
 
En D500 med ca 12.000 exponeringar och ett Nikon Nikkor AF-S 24-70 f/2.8E ED VR för 18.000kr, kan de vara något?

Mest fundersam på objektivet hur de är som ”allround”
Det är ett bra objektiv, men det är inte jättelitet och inte lätt.
Mmm, ungefär så, jag gillade inte "originalet" utan VR och det med VR (som jag tycker är bättre) är nästan komiskt stort. Z-varianten däremot, som är ytterligare bättre, men det passar ju inte D500. Tamron 24-70/2,8 G2 har jag prövat också och jag blev nipprig bl a på grund av den sfäriska aberrationen vid längsta brännvidden som lurar fokussystemet.

Sedan finns det förstås en annan fråga: är 24-70 lämpligt på APS-C? Det blir inte så vidvinkligt på kortaste brännvidden, men å andra sidan lite längre i andra änden. Lite en fråga om vilka brännvidder man använder, men objektivet är tänkt främst för småbild egentligen. Backar vi till 90-talet så började en del zoomar, inkl. dåtidens proffsnormalzoom vid samma utsnitt, men idag börjar de flesta vidvinkligare.

D500 i sig är en otroligt fin kamera när det gäller APS-C, en av de absolut bästa spegelreflexerna med den sensorstorleken som har tillverkats. Ovanligt bra AF-täckning för en spegelreflex eftersom fokussystemet är hämtat från D5 (och D850, som dock kom senare). Med rätt minneskort i princip oändlig serietagning, även om kameran om jag minns rätt slutar efter 200 bilder, men det är isf bara att lyfta av och trycka ned direkt igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.