Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd till canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom en zoom i 24-XX är avsedd som en standardzoom för fullformat, alltså 5D, 6D.

Zoom runt 17-18 och upp anses som standard för 60D, 650D, 7D osv.

Sen vad du väljer att satsa på är upp till dig :)
 
Eftersom en zoom i 24-XX är avsedd som en standardzoom för fullformat, alltså 5D, 6D.

Zoom runt 17-18 och upp anses som standard för 60D, 650D, 7D osv.

Sen vad du väljer att satsa på är upp till dig :)


så teoretiskt så kan man köpa en 17-40 i l serien om man ska välja något bra ? :)
 
Jag har också nyss köpt 60D och funderar på ett bättre objektiv är Signa 17-70/2.8 - 4.5. Det objektivet jag funderar mest seriöst på är EF-S 15-85 IS USM. Skulle föredra 15-85 2.8 IS L men ett sådant obketiv finns inte. Av recensioner att döma ligger EF-S 15-85 IS USM inte långt under L objektiven vad gälller kvalité. Jag vill gärna ha ett objektiv som går ner till minst 17 mm och vill inte behöva byta till något annat objektiv om jag inte behöver ett riktigt tele. Vill ofta kunna ta med mig bara en kamera och ett objektiv.

Jag är rädd att om jag köper 17-40L eller 17-55 2.8 så blir det väldigt många objektivbyten.

Som gammal diafotograf beskär jag mycket ogärna mina bilder.

Synpunkter och reflexioner kring mina funderingar tas mycket tacksamt emot.
 
De är objektiv som är tänkta för kameror för film, eller med sensor i storlek 24*36 mm. Alltså inte mest anpassade till en bildsensor på 15*22 mm, som du har. Där är det istället objektiv som exempelvis EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM som ligger i topp. Sen går naturligtvis de objektiv du nämner att använda på alla kameror, även en 60D, men det var ju just "mest anpassade" du frågade efter.

Jämfört med EF-S 17-55 kommer EF 17-40 mm f/4L USM till korta (på en 60D) i nästan alla avseenden.
 
så teoretiskt så kan man köpa en 17-40 i l serien om man ska välja något bra ? :)

Som Erland skrev så frågade du i första inlägget om objektiv som var anpassade för 60D. Alla L objektiv som finns är väl mer eller mindre anpassade till vad man benämner fullformat. Men det finns ju inget som hindrar att de används på en 60D. De som är anpassade för 60D och alltså APS-C är de objektiv som har benämningen EF-S. Eftersom de har en mindre sensor kan objektiven byggas "mindre" och billigare... typ :p

Det du ska överväga är vilka brännvidder du använder i ditt fotande. Det är ju lite komplicerat när man jämför FF och APS-C men din gamla 500D och din nya 60D har samma cropfaktor så använde du brännvidden 18 på din 500D och vill använda 18 på 60D så överensstämmer det. Köper du en 24-XX zoom tappar du brännvidden 18-24 och du kan alltså inte fota lika vidvinkligt. Använder du inte brännvidder under 24 så spelar det ju ingen roll.

Lite krångligt att förklara men enklast är som sagt att du bestämmer vilka brännvidder du vanligen fotar i och väljer objektiv efter det.
 
Som Erland skrev så frågade du i första inlägget om objektiv som var anpassade för 60D. Alla L objektiv som finns är väl mer eller mindre anpassade till vad man benämner fullformat. Men det finns ju inget som hindrar att de används på en 60D. De som är anpassade för 60D och alltså APS-C är de objektiv som har benämningen EF-S. Eftersom de har en mindre sensor kan objektiven byggas "mindre" och billigare... typ :p

Det du ska överväga är vilka brännvidder du använder i ditt fotande. Det är ju lite komplicerat när man jämför FF och APS-C men din gamla 500D och din nya 60D har samma cropfaktor så använde du brännvidden 18 på din 500D och vill använda 18 på 60D så överensstämmer det. Köper du en 24-XX zoom tappar du brännvidden 18-24 och du kan alltså inte fota lika vidvinkligt. Använder du inte brännvidder under 24 så spelar det ju ingen roll.

Lite krångligt att förklara men enklast är som sagt att du bestämmer vilka brännvidder du vanligen fotar i och väljer objektiv efter det.

Ja.. jag fotar mestadels bilar under sommaren då ajg både har en egen "stance" bil och jag åker bara till stance/tyskstuk träffar.. i mina ögon är resten rubbish.. plastbilar volvo är inget för mig så bilar på sommaren, under höst/vintertid så blir det nån enstaka natur bilder men lägger hellre ner mer tid på djur, men i de här fallet så tänkte jag mig ge mig in på mer på porträtt bilder.. utveckla mig mer på människor med. visst vem som kan ta ett kort på människor, men vill man utveckla sig mer så vill man ha lite bättre saker som man kan ha nytta av mer åren istället. kanske säljer min 60d framöver o köper mig en 7 d istället, då har man redan ett eller flera bra objektiv som man inte behöver jaga efter kamera byte. Så med andra ord, jag tänker oxå långsiktligt. 2 objektiv täntke jag mig.. ja som jag skrev innan 17-40, 24-70 eller en 24-105 och en 70-200 ligger närmast i mitt fall.. sen de där mde objektiv byte är inget problem.. den som inte orka byta ser jag bara som en lite lathet ;) hehe no effense till den som tar åt sig nu :D ne men jag hoppas ni förstår mitt sammanhang
 
Jag satt hela kvällen o kolalde på review på alal dessa objektiv jag har dragit upp och läst recensioner.. alla verkar vara helt underbara dessa L-serie. så vad jag än väljer så känns det som jag kan använda alla fast jag har en 60d, men sen kan ha dom kvar till nästa kamera jag köper som kanske är mer anpassad för dessa L-serie objektiven. visst som ni säger med crop etc tappar kanske en del av de, men det beror väl på vad jag fotar med eller ?
 
visst som ni säger med crop etc tappar kanske en del av de, men det beror väl på vad jag fotar med eller ?

Man tappar inte något men däremot utnyttjar man inte objektivets fulla potential och det är där vi vanliga dödliga väljer ett objektiv i en mer rimlig prisklass ;)

Har du inget emot att byta objektiv så finns det ju fasta brännvidder som ger objektivet en till dimension zoom inte alltid kan ge.
 
Hittade en bra sida :D objektivguiden.se där ser man vad de är kompitabla till olika kameror :D och brännvidden
Citerar från sidan:
Därför är inte alltid ett objektivs brännvidd vad det ser ut att vara. Ett objektiv och en brännvidd på 50 mm kan plötsligt bli 65 mm eller 80 mm, beroende på vilken kamera som används.
Men annars är den någorlunda vederhäftig.

Behöver jag påpeka att ett objektivs brännvidd ändras aldrig beroende på vilken kamera det sitter på? Brännvidden är en fysisk egenskap hos objektivet. Hade den ändrats beroende på kameran borde objektivet inte ha någon brännvidd alls, när man tar bort det från kameran, men det har det fortfarande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.