Annons

Köpråd till canon 60D

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
Tja.. jag har nyligen köpt mig en canon 60d, jag hade en canon 500d tidigare så det är ett rejält lyft för mig med att byta upp mig till en bättre kamera
jag har kvar mitt objektiv från min 500d som är ett Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC OS , men jag är inte riktigt nöjd med den. Så den ska ändå säljas eftersom jag ska köpa nytt
jag tänkte höra mig lite för vad för objektiv anpassar sig bäst för just en 60d.

L-serien är ju givet, men resterandet då?
Jag ahr dock kikat lite på Tamron SP DI 90mm Macro f2.8 såg rätt ok ut för att kunna fota natur automotive macro och porträtter

jag tar gärna tips från alla så länge det är relaterat till just 60d

tack på förhand /M
 
60D har tillräckligt hög upplösning för att det skall löna sig med riktigt bra objektiv. Svårt att ge råd utan att veta något om vad du fotar och vilken budget du har...

Bland de billigare finns 50/1.8 85/1.8.
Jag håller mig borta från EF-S då jag förr eller senare kommer att gå till FF men annars är väl alla överens om att EF-S 17-55/2.8 IS är ett bra och mycket prisvärt objektiv.
Sen har du L-serien, jag har fått L-sjukan ;) Det är väl bara att välja efter vad plånboken tillåter
 
60D har tillräckligt hög upplösning för att det skall löna sig med riktigt bra objektiv. Svårt att ge råd utan att veta något om vad du fotar och vilken budget du har...

Bland de billigare finns 50/1.8 85/1.8.
Jag håller mig borta från EF-S då jag förr eller senare kommer att gå till FF men annars är väl alla överens om att EF-S 17-55/2.8 IS är ett bra och mycket prisvärt objektiv.
Sen har du L-serien, jag har fått L-sjukan ;) Det är väl bara att välja efter vad plånboken tillåter

Ja jag funderar på att köpa ett 17-40 eller en 24-70 i Lserien. allt till allo med super duper :)

men sen funderar jag på något med 200 eller en vardaglig objektiv som jag skrev innan: tamron 90mm objektivet, men som du säger har man börjat med L serien så får man väl L sjukan som dig i slutänden. problemet är nu med att jag betalade räkning på 13000 och sen på moset så köpte jag mig en 60d i samband.. men visst jag har en liten budget kvar men vill ha då någon av dom L serie osm jag sa och ett ett i allo jag fotar mkt natur bilar och djur, men tänkte ge mig in på porträtter men har man en bra kamera så vill man nog satsa på den högre ligan för att få det man vill ha samtidigt.. och framför allt något som kan anpassa sig för just 60d som jag skrev innan.
 
Men förvänta dig nu inga underverk, du har nu en kamera med betydligt bättre ergonomi, flipscreen.. ljudnivåinställningar osv. MEN det är fortfarande samma sensor och processor som i din 500D
 
Men förvänta dig nu inga underverk, du har nu en kamera med betydligt bättre ergonomi, flipscreen.. ljudnivåinställningar osv. MEN det är fortfarande samma sensor och processor som i din 500D

Nej, det är inte samma sensor. Det är inte heller samma AF, inte samma sökare, inte samma reglage osv.

Men du har rätt i att båda kamerorna använder Digic4. Precis som t ex 1100D, 600D, 5D mk2 (dvs ett antal väldigt olika kameror).
 
:D hur som helst.. vilka objektiv mest anpassade för just 60d ?
Alla EF-S-objektiv. Vill man ha en normalzoom är 17-55/2,8 eller 15-85 de intressantaste alternativen. Vilket man väljer beror mest på om man prioriterar ljusstyrka eller omfång.

Vill man dessutom ha lite längre brännvidder är 70-200/4 IS prisvärt.
 
Nej, det är inte samma sensor. Det är inte heller samma AF, inte samma sökare, inte samma reglage osv.

Men du har rätt i att båda kamerorna använder Digic4. Precis som t ex 1100D, 600D, 5D mk2 (dvs ett antal väldigt olika kameror).

? Jag trodde 500, 550, 600 60 och 7D hade samma sensor... ber om ursäkt om jag har fel.
 
? Jag trodde 500, 550, 600 60 och 7D hade samma sensor... ber om ursäkt om jag har fel.

Googla på t ex dpreview.com så kan du jämföra. 500d har en äldre sensor med 15 milj pixlar som även fanns i en variant i 50d. Den är definitivt underlägsen den nyare i 60d. Gillade aldrig den gamla, något med dynamiken och trycket i bilden, medan den nyare är suverän, oavsett om Sonys nya är ännu bättre.
 
Ett nytt eller bättre begagnat Canon 17-55/2.8 är väl i princip L-kvalitet dessutom med IS?
Den extra brännvidden till ett 15-85 kan du lika gärna beskära är min mening. (Svårt i extra vidvinkel iofs!) Du kommer tacka dig själv för bländare 2.8 istf bländare 3.5-5.6.

Ett ljusstarkt alternativ com Canon 50/1.8 II, Canon 50/1.4, Sigma 30/1.4?

Tillsammans med ett Canon 70-200/2.8 så är du i hamn. ;-)

Kanske ett Canon 85/1.8 också...?
 
Till "natur bilar och djur" passar ett EF 70-200mm f/4 L IS USM rätt bra. Bildstabiliseringen har man dock inte så stor jättestor nytta av om man fotograferar körande bilar i motorsport eller springande djur (alla djur springer bort från en i naturen ...).

Så om man vill komma undan med ungefär halva kostnaden för ovanstående objektiv så är EF 70-200mm f/4 L USM ett mycket vettigt alternativ. Det objektivet är nog ett av Canons allra mest prisvärda.
 
Bildstabiliseringen har man dock inte så stor jättestor nytta av om man fotograferar körande bilar i motorsport eller springande djur...
Det där är ett vanligt missförstånd. Men de flesta som är vana vid att fotografera "körande bilar" vet förstås att det är långtifrån alltid som man använder slutartider på 1/500 eller mer... Den som är van att fotografera djur vet att de faktiskt väldigt ofta står still.

För den som snålar och köper varianten utan IS är nog risken mycket stor att man ganska snart ångrar sig.
 
Det där är ett vanligt missförstånd. Men de flesta som är vana vid att fotografera "körande bilar" vet förstås att det är långtifrån alltid som man använder slutartider på 1/500 eller mer... Den som är van att fotografera djur vet att de faktiskt väldigt ofta står still.
Vad består missförståndet i, menar du? Springande djur står oftast inte stilla. Det medför vissa tekniska svårigheter att springa och stå stilla samtidigt.

Observera att jag inte heller skrev "ingen nytta". IS är förvisso bra, även om det inte är någon panacea för brist på fotograferingsteknik.

För den som snålar och köper varianten utan IS är nog risken mycket stor att man ganska snart ångrar sig.
Det är möjligt. Endast den som ska köpa ett av objektiven vet vilka sorters motiv som troligen kommer att bli vanligast. Vi andra kan bara ge råd. Mitt råd är att 70-200-varianten utan IS är ett mycket prisvärt objektiv. Köper man det begagnat så kan man dessutom förmodligen sälja det utan nämnvärd förlust om man så småningom tycker att IS var livsnödvändigt.

Själv har jag telezoomar både med och utan IS, och skulle nog inte sakna IS så extremt mycket om inget av dem hade det. Andra har säkert andra erfarenheter.
 
oj de va en del svar efter natten där ja :D tack så hemskt mkt för svaren!
Japp ja ska kika på EF 70-200mm f/4 L USM och den där 17-40 börjar jag bli lite fundersam om jag behöver den.. kollade på 24-70 L serien den verkar vara mer nytta än 17-40 för mig
 
Nu när ni nämner 70-200 så har jag faktiskt kikat på Sigma 70-200mm F2.8 APO DG objektivet.

läste recension om den med och den vrkar faktiskt helt okej, sen vet jag inte om nån av er här har någon erfarenhet av den, hade varit kanon om någon hade det och kunna sagt det här med :D
 
Om det är sigma 70-200 II utan OS du menar så har jag haft det. Måste säga att jag väldigt sällan använde objektivet på F2.8 då jag tyckte bilderna blev för mjuka och då förlorar man ju liksom anledningen till att man köpte ett objektiv med F2.8 :)

Bytte ut det mot ett 70-300L som jag fullkomligt älskar. Suveränt objektiv med istort sett inga nackdelar, som jag ser det. Eftersom jag var van vid att blända ner på mitt sigma så blev det ingen stor grej att få F4-5.6 MEN såklart hade det varit trevligt med F2.8.

Så vill du verkligen ha F2.8 ska du nog undvika Sigmat. Vet inte hur det "nya" med OS är dock. Det kan någon annan få flika in om.

/Staffan
 
Ligger något i det du säger Staffan :D

Ne jag är ute efter 24-70 L serie eller en 24-105 Lserie har ajg bestämt mig.. jag får ta en sak i taget.

är det någon som säljer hyffsat billigt begagnat så skickar gärna ett meddelande :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.