Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd tele till D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Elskurkos87

Medlem
Hej!

Är på jakt efter ett teleobjektiv till min D700.

Har idag följande objektiv
Nikon 20mm 2.8
Nikon 50 1.4 AF-S
Nikon 85 1.4 AF-D

Behöver lite råd inför ett nytt inköp!

Hade ett tag ett 70-300VR men kände att det inte riktigt uppfyllde mina krav gällande ljusstyrka. Fotar väldigt blandat men aldrig fåglar eller dylikt så något längre än 200 behövs inte direkt.

Är ett 70-200 2.8 VR det bästa alternativet eller finns det andra vettiga alternativ? Har även funderat på ett 180 2.8 men har beslutsångest!

Tankar och åsikter hur ni skulle resonerat uppskattas!
 
70-200/2.8 är riktigt trevlig, snabb, skarp och alla andra fördelar man kan ha just med ett zoom, dock även priset av att det är just en kvalitetszoom.

180/2.8 är ännu trevligare i alla delar dock kanske inte lika snabb men snäppet skarpare, och priset är betydligt mindre, dock ska du nog kika lite på vilken brännvidd du söker, behöverd u en zoom eller räcker det med fast brännvidd?
 
Nikkor 70-200 VR eller VR II

Hur är det med dessa objektiv. Har för mig att jag läste någonstans att den gamla var bra om man hade DX kamera, men om man ville köra på FX (typ din D700) så skulle man välja det nya VRII objektivet för att få kvalitet ända ut i hörnen. Någon som vet, funderar nämligen själv lite på dessa objektiv.
 
Hur är det med dessa objektiv. Har för mig att jag läste någonstans att den gamla var bra om man hade DX kamera, men om man ville köra på FX (typ din D700) så skulle man välja det nya VRII objektivet för att få kvalitet ända ut i hörnen. Någon som vet, funderar nämligen själv lite på dessa objektiv.

Sanning med modifikation, Gamla funkar absolut lika bra på FX som på DX, men visst är VRII snäppet "värre" lite nanocoating, kanske lite bättre i både snabbhet och träffsäkerhet och det är lite lättare än föregångaren och skarpare ända ut i hörnen dock dessa parametrar är enligt min åsikt så små så jag skulle inte lägga hela vikten på dem men visst ska du köpa nytt så lär det bli en VRII och absolut inge fel i det dock VR1 är snäppet billigare på begagnatmarknaden jämnförelsevis mot VRII. :)

Letar du fel så hittar du det på alla saker. :)
 
Hur är det med dessa objektiv. Har för mig att jag läste någonstans att den gamla var bra om man hade DX kamera, men om man ville köra på FX (typ din D700) så skulle man välja det nya VRII objektivet för att få kvalitet ända ut i hörnen. Någon som vet, funderar nämligen själv lite på dessa objektiv.

Har haft bägge. VRI är bra men vinjetterar (iofs snyggt) och har inte kantskärpan hos VRII. Men det är fortfarande ett fantastiskt objektiv.

Men eftersom prisskillnaden är liten och du ska köra FX är det VRII som gäller.

Det finns dock beg 80-200/2.8 som (förstås) också är fullformat och underbara...
 
Kollade lite i mitt bildarkiv och konstaterade att ungefär 70% av bilderna tagna med mitt 70-300 var tagna på 70mm, sedan låg resterande väl utspritt över omfånget. Detta får mig att fundera på om det är värt att lägga de pengar ett 70-200 VR II kostar. Kanske ett 70-200 VR I skulle täcka mitt behov där.

Ett 70-200 VR går väl att få till runt 10-11 kkr medan ett VR II går på i runda slängar 19kkr.

Angående fast/zoom så finns det givetvis fördelar med båda. Idag har jag ju en väldigt lätt kameraväska, ett 70-200 skulle tynga ner den rätt rejält. Men det ser jag inte direkt som något jätteproblem även om jag givetvis har en så lätt som möjligt :)

Någon som vet hur 180 2.8 står sig mot den första versionen av 70-200?
 
Kollade lite i mitt bildarkiv och konstaterade att ungefär 70% av bilderna tagna med mitt 70-300 var tagna på 70mm, sedan låg resterande väl utspritt över omfånget. Detta får mig att fundera på om det är värt att lägga de pengar ett 70-200 VR II kostar. Kanske ett 70-200 VR I skulle täcka mitt behov där.

Ett 70-200 VR går väl att få till runt 10-11 kkr medan ett VR II går på i runda slängar 19kkr.

Angående fast/zoom så finns det givetvis fördelar med båda. Idag har jag ju en väldigt lätt kameraväska, ett 70-200 skulle tynga ner den rätt rejält. Men det ser jag inte direkt som något jätteproblem även om jag givetvis har en så lätt som möjligt :)

Någon som vet hur 180 2.8 står sig mot den första versionen av 70-200?

Jag kan ju säga att sen jag skaffade 180/2.8 så ligger 70-200 mest i väskan, det är riktigt riktigt trevlig och sjukt skarpt, enda som är om man nu ska kalla det nackdel är just att det är fast, blir en del springande men när man ser resultaten så gör det mindre ont. :)
 
Funderat på Sigma eller Tamron 70-200/2.8? Eller du vill bara ha original?

Tamrons är riktigt skarpt, men kanske något långsam AF, men fotar man inte sport eller dyl. borde det funka lika bra som original. Kostar ca 7500:- nytt, löjligt billigt med tanke på bildkvaliteten.

Sigma har ju kommit med en ny med bildstabilisering som fått bra betyg. Något mycket vinjettering i förhållande till Nikon, men priset på 13000:- är ju 7000:- billigare än VRII.
 
Annars kan du slå till på en The King of Bokeh, Nikon AF 135/2,0 D DC
Såg att robertwhite har en begagnad inne för drygt 8000kr, kostar drygt 13000kr ny.
 
Underskatta inte "budgetnikon" 80-200/2.8 (helst nån av de senare versionerna). Kostar mycket mindre än 70-200 men saknar VR.

180/2.8 är annars en mycket MYCKET trevlig glugg om man klarar sig utan zoomen. :)
 
Får tacka för svaren! Har mer eller mindre bestämt mig för att satsa på ett fast objektiv, vore kul med ett 200 f2.0 :) Men lutar åt ett 180 2.8 även ett 135 f2.0 är väldigt lockande också!
 
Får tacka för svaren! Har mer eller mindre bestämt mig för att satsa på ett fast objektiv, vore kul med ett 200 f2.0 :) Men lutar åt ett 180 2.8 även ett 135 f2.0 är väldigt lockande också!

Har tidigare kört 180 och mycket fint. Dock lite seg i fokus. Nu gäller 200/2 vr II. Underbar men kostar i vikt och pris.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.