Annons

Köpråd systemkamera (?)

Produkter
(logga in för att koppla)

Thisbe_1

Medlem
Hejsan!
Jag planerar en längre segling (Skottland) i sommar och behöver något bättre än min gamla kompaktkamera för att föreviga denna resa. Därför ber jag er om hjälp med att föreslå lämplig kamera. Jag förstå att det inte finns något entydigt svar men då jag är novis bland digitala systemkameror så är jag tacksam för all hjälp.
Min budget ligger på max 5000:- och tanken är att hitta något begagnat och naturligtvis gärna billigare.
Vilka storlekar på objektiv är lämpliga? Finns det kanske någon storlek som täcker in de vanligaste användningsområdena så man slipper ha med flera? Jag vill ju naturligtvis kunna ta bilder över den häftiga naturen men även "aktionbilder" ombord.
Bildstabilisator, det känns ju bra ombord på en segelbåt men hur bra funkar det?

Eller är det kanske så att det finns kompaktkameror som fyller mina önskemål idag?

Några (dumma?) frågor från en nybörjare men jag hoppas att det i alla fall är en början till att komma fram till vad jag bör satsa på.

MVH
Jonas

En begagnad Nikon D60 med 18-105mm kitzoom skulle troligtvis vara mitt val. En 18-200-superzoom skulle kunna vara kul, men den äter ensam upp hela din budget och är vad jag förstått rätt långt en kompromiss mellan optisk kvalitet och bekvämlighet. På en segelbåt så vill man troligen inte byta objektiv alltför ofta, därför föreslår jag 18-105 som en kompromiss. Den ger både en del vidvinkel och även en del "zoom".

En D60 ska nog gå loss för 2000kr ungefär, 18-105mm objektivet kostar väl ungefär lika mycket begagnat.

Det är ändå rätt långt från en komplett utrustning tycker jag. Jag skulle helst komplettera med ett 35/1,8 normalobjektiv (det är mycket ljusstarkt, och ger bättre bilder speciellt när det skymmer lite), en 70-300mm eller 55-200mm telezoom (gärna med bildstabilisator) för fågelbilderna, ett vidvinkelobjektiv för landskapen och en extern blixt, men med dessa tillägg blir slutsumman rejält över 5000kr...

Ett annat objektiv att hålla utkik efter på begagnatmarknaden är Nikons AF-S DX 16-85mm f/3,5-5,6 VR. Det är ett objektiv som fått lysande recensioner men det kostar en rejäl slant, speciellt nytt. Det ger två millimeter extra vidvinkel än zoomobjektiven som börjar på 18mm. Det låter lite, men har ändå rätt stor betydelse. Jag skulle troligtvis prioritera mer vidvinkel över mer tele. Skillnaden mellan 85 och 105 mm är ändå inte så stor och 105 räcker inte till för fågelfotografering ändå. Till det behövs helst över 300mm brännvidd och det är dyrt.

Som du ser så är det en rätt dyr hobby. Det kan hända att det smartaste för dig är att satsa på en lite bättre kompakt istället. Det du går miste om med en sån är speciellt prestandan då det skymmer lite, och troligtvis en hel del bildkvalitet. Det gäller speciellt om du väljer en kompakt med "massor av zoom" ( vissa kompakter har 26x zoom vilket är grymt mycket. Så mycket zoom leder alltid till kompromisser vad gäller bildkvaliteten, och ljusstyrkan hos objektiven på dessa kameror är ofta rätt usel).

Är det oviktigt för dig att kameran tar fina bilder även i lite mörkare omgivning (alltså om du inte har nåt emot att använda den interna blixten när det skymmer lite), så tror jag du klarar dig bra med en lite bättre kompaktkamera. En sån spräcker inte din budget. Vill du däremot ha ett hyfsat heltäckande systemkameraset med ett par tre objektiv samt blixt, så finns det ingen chans att din budget håller utan att kompromissa bort nåt.

Instämmer helt med Jazzbass här ! För allt det du vill täcka in med en systemkamera här räcker tyvärr inte 5000kr.Skulle också tittat på en bättre kompakt här med manuella möjligheter. MVH.

Min budget ligger på max 5000:- och tanken är att hitta något begagnat och naturligtvis gärna billigare.
Vilka storlekar på objektiv är lämpliga? Finns det kanske någon storlek som täcker in de vanligaste användningsområdena så man slipper ha med flera?
Det är ju en ganska begränsad budget. Men om du kan sträcka dig nån tusenlapp till kan du få en Nikon D3000 med normalzoom 18-55 och telezoom 55-200. Det klarar man sig väldigt långt på. Förmodligen går det att hitta liknande paket från andra tillverkare för ungefär samma summa.

Tittar man på "kompaktkameror" finns det extremt mycket att välja på för 5000 kr. Men om man seglar mycket kanske det är bra med en modell som tål vatten -- den här nämns ofta i positiva ordalag i diskussionerna på FS.

Bildstabilisator, det känns ju bra ombord på en segelbåt men hur bra funkar det?

Glömde svara på det här. Det är lite komplicerat så tänkte förklara det lite. Kortfattat: En bildstabilisator gör det möjligt att få skarpa bilder med lite längre slutartider än normalt. Man brukar tala om en skillnad på 3-4 steg, där ett steg är en fördubbling av slutartiden, två steg fyrdubbling osv.

Utgångspunkten för skarpa bilder vid handhållet foto är att slutartiden ska vara 1/(brännvidd x cropfaktor). Cropfaktorn är 1,5 hos Nikon och 1,6 hos Canon så länge man rör sig bland de billigare systemkamerorna. Så en brännvidd på 100mm kräver normalt en slutartid på 1/160s eller kortare. En tre stegs stabilisering gör att du borde klara (1/80 - 1/40 -) 1/20s slutartid istället utan att få skakningsoskärpa. Det gör att man t.ex. kan använda en mindre bländare (för större skärpedjup) eller lägre iso än man annars skulle behöva.

En stabilisator hjälper dock endast mot skakningsoskärpa. Rörelseoskärpa (alltså då något rör sig på bildområdet då slutaren är öppen) har den ingen effekt på, så är det viktigt att frysa en rörelse är kort slutartid det enda som hjälper.

Tack för snabba svar. Lite klokare blev jag men med ännu mer beslutsvånda. Jag får nog besöka en fotobutik och kolla in dagens kompaktkameror till att börja med. Är dock lite sugen på en systemkamera igen (hade en helmanuell analog en gång på förra seklet).

Man kan få rätt mycket systemkamera för 5000:- också om man köper begagnat.

För ca 3000:- kan man köpa en begagnad Pentax K10D + kitobjektiv.
Ett begaganat Pentax 50-200mm för ca 500-700:- och ett ljusstarkt F 50/1.7 kostar under 1500:-.

En segelbåt (om den inte är enormt stor) innebär ganska trånga utrymmen, så jag skulle vilja ha en hel del vidvinkel med mig.

Panasonic Lumix DMC-TZ10

Jag skulle satsa på en kompaktkamera med vidvinkel (helst 24mm), som dessutom går att filma med. En systemkamera blir stor och tung, och var ska du ha den när du aktivt seglar? Springa ner till kojen och upp på däck stup i kvarten? Behöver du teleobjektiv till att fota andra båtar eller fåglar? Kanske, men båtarna ni seglar förbi är ganska så stora.
12x zoomaren som börjar på 25mm Panasonic Lumix DMC-TZ10 är mitt tips. Den filmar i HD, har inbyggd GPS dessutom, så ni kan se vart bilderna tagits på resan. Skaffa dessutom ett Ewa Marine Undervattenshus, så klarar du även ett tuffare väder.

Hoppas vi får se dina bilder så småningom. Vad är det för båt som tål en seglats till Skottland?

Hejsan!

Storleken på kameran är inga större problem när jag är på båten, men när man går iland så är det ju naturligtvis smidigt med en liten kamera.
Vidvinkel känns inte högprioriterat då det är mest utomhusbilder som lockar. Att kunna ta lite "actionbilder" under seglingen, zooma in andra båtar, öar mm är väl det som jag vill uppnå. Även möjligheten att kunna ta hyfsade kort i skymningen känns ju lockande. Om filmfunktion värd namnet finns så skulle det ju ge en extra dimension på dokumentationen av resan.

Panasonic Lumix DMC-TZ10 känns ju helt klart som ett vettigt alternativ. Min sambo skall ha en ny kamera också så kanske det blir något åt det hållet till henne och något större till mig (om inte alla pengar går till båttilbehör...)

Båten är en Marieholm 32E (9,6x3m) och definitivt tillräckligt stor. Det finns många båtar som är betydligt mindre som har seglat jorden runt. Det hänger nog mer på besättningen. Vi får väl se hur vi klarar det. Båten är jag inte orolig för.
Vi gör kanske en resedagbok och lägger upp bilder där men förvänta er inga kanonbilder.

Vidvinkel på båten blir ofta riktigt bra, då du får med mer av segel och sittbrunn. Tele är bra för att fota det ni möter. Ett litet stativ för kvällsbilder är praktiskt.

Bildstabilisering kompenserar inte för de yviga rullningarna på båten eller när ni lider av sjöben första tiden iland, däremot enbart för handskaningarna. För tele är det mycket tacksamt att ha.

Panasonic Lumix DMC-TZ10 såg jag en test på, där den fick hyfsad kritik.

Med alla kameror , VHF och GPS ombord, så behöver ni ladda batterierna för dessa. Förmodligen litar ni till dieseln, men kanske en solcellspanel kunde vara bra som backup?

Beträffande rekommendation på en DSLR. Ett kamerahusstabiliserat dubbelzoomkit för E-510/E-520/E-620, begagnat eller nytt, ger brännvidden 28-300mm i ekvivalenta termer. Motsvarande kit finns från samtliga fabrikanter, varav de nyare kamerahusen dessutom erbjuder någon form av video. Lite dyrare blir det med en Samsung NX10 eller en Panasonic G2/G10, dessa senare samtliga spegellösa.

Jag vill ju naturligtvis kunna ta bilder över den häftiga naturen men även "aktionbilder" ombord.

Eller är det kanske så att det finns kompaktkameror som fyller mina önskemål idag?

Några (dumma?) frågor från en nybörjare men jag hoppas att det i alla fall är en början till att komma fram till vad jag bör satsa på.

MVH
Jonas

Ut och segla? Kul!

På segelbåten behöver du ett juste vidvinkelobjektiv. Är båten inte ovanligt stor (det är inte en Marieholm 32, men en fin båt att segla till Sottland är det ändå) är den ur fotosynpunkt ganska begränsad till ytan, och vill du annat än detaljbilder och porträtt så behövs vidvinkel.

Sedan kommer man snabbt att inse att teleobjektiv alltid är för korta på båten. Avstånden är, med landmått, så stora att man behöver rejäla teleobjektiv. Därmed inte sagt att ett telezoom är oanvänbart, men inget tele som en hederlig människa har råd att köpa kan flytta dig nära land från ens en halv M (M är sjömansfikonspråk för distansMinut,varav en halv sådan är nära en km).

Du kommer alltså att klara dig fint med ett bra kitobjektiv om ca 18-70 eller litet längre. Har du god råd kan det vara ett val mellan ett längre tele eller ett vidare vidvinkel, men det blir dürt endera hållet.

Jag begriper mig bara på Nikon, men en beg D40(x) med en 18-55 kitzoom och ett 55-200 med VR skulle du kunna göra en del med.Alla fabrikat har en kamera i motsvarande klass. Men de som kan sina fabrikat kan ju då få rekommendera sina "bästa val" och så får du spana litet.

Mycket nöje med segelturen. (Tips: Köp en vattentät förvaringssäck, en sådan där man snurrar och knäpper en rem om. En kameraväska i en sådan säck kan man spela vattenpolo med om det kniper. Biltemas säckar fungerar bra om det är en prisfråga.)

Inköp gjorda...

Nu har jag nog tagit mig vatten över huvudet men en systemkamera är inköpt. Det blev en Pentax K200D med 18-55, 50-200 samt en AF-360 blixt för 2700:- Känns som om det var en bra affär. Men det är ju en hel del att sätta sig in i...

För att säkerställa att vi får några kort med oss hem så har min sambo införskaffat en Panasonic TZ-7.

Tack för alla råd och när jag bläddrar i instruktionsboken så känns det som om jag borde följt de som tyckte jag borde köpa en kompaktkamera :)

MVH
Jonas

Kul, Jonas!

Jag tror du kommer att bli mycket nöjd med din kamera. Om du bläddra i handboken och kör fast, finns det kompisar här, det är jag helt övertygad om! Pentaxfamiljen är säkert lika trevligt folk som Nikonisterna!

Per.

2 700 för hela paketet? En riktigt bra affär i så fall! Nu fick du ju också ett vädertåligare kamerahus, vilket ju passar bra, och ett hus med AA-batterier. I vanliga fall tycker jag sådana batterier är en svaghet, men på din resa låter det ju smart, förutom laddbara är det bara att skicka ner några paket i packningen.

Vädertåligheten kommer du nog ha glädje av, tänka bara på att byta objektiv under skyddade omständigheter, i kajutan (eller vad det heter sa landkrabban). Visserligen är inte objektiven i sig tätade, men tål säkert en hel del, och man kan ju göra ett eget väderskydd till dem oxå-

Ha det så kul, lycka till!

Hejsan!

Storleken på kameran är inga större problem när jag är på båten, men när man går iland så är det ju naturligtvis smidigt med en liten kamera.
Vidvinkel känns inte högprioriterat då det är mest utomhusbilder som lockar. Att kunna ta lite "actionbilder" under seglingen, zooma in andra båtar, öar mm är väl det som jag vill uppnå. Även möjligheten att kunna ta hyfsade kort i skymningen känns ju lockande. Om filmfunktion värd namnet finns så skulle det ju ge en extra dimension på dokumentationen av resan.

Panasonic Lumix DMC-TZ10 känns ju helt klart som ett vettigt alternativ. Min sambo skall ha en ny kamera också så kanske det blir något åt det hållet till henne och något större till mig (om inte alla pengar går till båttilbehör...)

Båten är en Marieholm 32E (9,6x3m) och definitivt tillräckligt stor. Det finns många båtar som är betydligt mindre som har seglat jorden runt. Det hänger nog mer på besättningen. Vi får väl se hur vi klarar det. Båten är jag inte orolig för.
Vi gör kanske en resedagbok och lägger upp bilder där men förvänta er inga kanonbilder.

Fy fan vad avis jag blir nu... ;)
God tur

2 700 för hela paketet? En riktigt bra affär i så fall! Nu fick du ju också ett vädertåligare kamerahus, vilket ju passar bra, och ett hus med AA-batterier. I vanliga fall tycker jag sådana batterier är en svaghet, men på din resa låter det ju smart, förutom laddbara är det bara att skicka ner några paket i packningen.

Vädertåligheten kommer du nog ha glädje av, tänka bara på att byta objektiv under skyddade omständigheter, i kajutan (eller vad det heter sa landkrabban). Visserligen är inte objektiven i sig tätade, men tål säkert en hel del, och man kan ju göra ett eget väderskydd till dem oxå-

Ha det så kul, lycka till!

Jo, jag tror det blir bra. Efter att ha bläddrat runt i detta utmärkta forum och recensioner så verkade denna kamera kunna passa mig. Vädertätat låter ju bra och AA-batterierna är definitivt att fördra då man bara har båtens 12-voltssystem att ladda från.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto