Annons

Köpråd systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

thaapath

Ny medlem
Är en novis fotograf med tankar på att köpa upp sig från Canon PowerShot S5 IS till en systemkamera.
Vad bör man som nybörjare titta på hos en kamera när man är i köpartagen, rent tekniskt?
Vilken/vilka typer av linser är en bra start?
Tar gärna emot förslag på lämplig kamera.

/Magnus

Man bör titta på de alla de etablerade märkena och åtminstone läsa på om dem - på rak arm vet jag fem: Canon, Nikon Pentax, Olympus och Sony. Av dessa är Nikon och Canon överlägset vanligast och mest "självklara val" för den som siktar på en riktig toppmodell och tänker köpa de allra bästa objektiven. Det är utan tvekan så att de här "flaggskeppen" smetar av sig sitt (välförtjänta) goda rykte på de litet enklare kamerorna, och det skall du förstås vara medveten om. Pentax och Sony har inte de här tokdyra modellerna, och får därför litet mindre prestige.

För att göra sig intressanta på marknaden erbjuder de andra tre märkena däremot litet olika finesser "på köpet" om jämför kamerorna rakt av. En Nikon eller Canon i samma prisklass kan därför sakna en finess eller två jämfört med de andra. Kan vara bra att veta om det är något man särskilt behöver.

Nu är jag en varm vän av att köpa en kamera, inte en låda finesser, och de en av de tre enskilt största faktorerna för en bra bild är kamerans förmåga att göra en så bra bildfil som möjligt, antingen direkt ur kameran eller i sk RAW-form, där man efterbehandlar bilden själv. Den andra stora faktorn för en bra bild är objektivet - med ett obra objektiv får man en obra bild, och det hjälper inte hur bra kameran än är. (Den tredje, och viktigaste faktorn är - du gissade det - fotografen själv, förstås). Fall därför inte utan vidare för en "bättre specifikation", utan förvissa dig om, genom att läsa tester, att kameran är lämplig för dina intressen.

Mitt val har varit Nikon sedan jag köpte AF-kamera. Ett stort skäl till att hålla fast vid Nikon är att jag har vettiga objektiv till denna kameramodell. Det är också ett bra skäl att satsa på Nikon eller Canon, eftersom utbudet av objektiv är stort och bra och begagnatmarknaden är stabil.

Jag har dock svårt att tro att du hamnar i bekymmer med något annat märke, möjligen får du leta längre och betala mer för vettiga begagnatalternativ. En kamera du gillar, tar med dig, kan handskas med och som du bemästrar till fullo är den bättre kameran, så den subjektiva åsikten om kamera och objektiv måste alltid vara med. Alltså, eftersom jag tycker att Nikon är bäst så är den det... (i mina ögon, men kanske inte i dina).

Ta alla tips med den insikten - den som rekommenderar sin egen kamera, för allt och till alla menar väl, men skall tas med en nypa salt.

PS: Några kommer att framhålla att "inbyggd bildstabilisering" saknas hos Nikon och Canon. Det har varit ett argument fram till för litet sedan - nu säljer åtminstone Nikon bildstabilisering till så lågt pris att det inte är någon prisfråga längre. Någon Canoniär kan få bekräfta om det är likadant med Canon.

Angående objektiv: Du kommer antagligen att veta mycket bättre vad du vill ha efter ett tag. Om ditt första "extraobjektiv" blir ett medellångt telezoom eller en vidare vidvinkel vet man ju inte. inte heller om du vill satsa stort eller mer försiktigt rent pengamässigt. Så börja du med ett bra "kitobjektiv" (typ 18-105) - ett sådant kan man alltid ha nytta av, även om man senare inte använder det så mycket, när man hittat sin stil och sitt favoritobjektiv. Om inte annat gör ett sådant kameran mer lättsåld den dag du byter upp dig.

Annars är ett 30mm, ljusstark "normalobjektiv" sannolikt användbart till mycket.

Senast ändrad:
Är en novis fotograf med tankar på att köpa upp sig från Canon PowerShot S5 IS till en systemkamera.
Vad bör man som nybörjare titta på hos en kamera när man är i köpartagen, rent tekniskt?

/Magnus

Hej ! Allt beror på hur mycket du vill lägga ut ! Tycker du ska lusläsa nätet,kolla tester och försöka bedöma själv utifrån det.Antal megapixlar kan du bortse ifrån men en sak som är på tapeten nu är ju hur kameran hanterar höga iso-värde.Man får ju nästan kitlinsen gratis i samband med köp,så börja med den och se sedan vad du skulle behöva.Sen det här med märket är ju omtalat och "bråkas" mycket om här på FS men jag kan säga dig att idag finns inga dåliga systemkameror och märket spelar ingen roll för bildernas skull utan det är mer ergomin,vad du får för pengarna som betyder något.Man får klämma och känna hur olika kameror känns i greppet och hitta en som passar.Foto är en dyr hobby om man tar den på allvar där bra objektiv kan kosta lika mycket eller mer som själva kamerahuset.Tycker du om att fota och vill ta det på allvar så köp en lite dyrare kamera till att börja med eller rent av en begagnad likadan,Ska ge dig några tips på bra,lite dyrare kameror:

Nikon D90,Sony A550.Pentax K7,Canon 50D

Dessa husen går på ca från 8000-11000 kr med kitobjektiv, vanligt 18-55mm och är en bra start. MVH.

Tack för att ni tog er tid att svara på min fråga.
Nu vet jag lite mer vad jag skall tänka på.
Budgeten är ju begränsad tyvärr eftersom jag är i startgroparna.

Man bör titta på de alla de etablerade märkena och åtminstone läsa på om dem - på rak arm vet jag fem: Canon, Nikon Pentax, Olympus och Sony. Av dessa är Nikon och Canon överlägset vanligast och mest "självklara val" för den som siktar på en riktig toppmodell och tänker köpa de allra bästa objektiven. Det är utan tvekan så att de här "flaggskeppen" smetar av sig sitt (välförtjänta) goda rykte på de litet enklare kamerorna, och det skall du förstås vara medveten om. Pentax och Sony har inte de här tokdyra modellerna, och får därför litet mindre prestige.
...
Ja, jisses. Analogt skulle alla Rolls-Royce modeller vara utmärkta val för en nybils-köpare.

/Magnus
Sk-t i vad det står på kameran - alla instegsmodeller från alla tillverkare är idag utmärkta kameror som ytterst få köpare klarar av att föra hela vägen till "envelopen". Det är först med rätt mycket erfarenhet som gränsen nås.

Gå till så många handlar Du gitter och kläm och känn. Bilda Dig en egen uppfattning om vad som känns rätt i Dina händer - det är trots allt där Du ska ha kameran. Bestäm Dig för vad kameran ska klara av att göra och minska sedan ner antalet alternativ till några få. Låt sedan plånboken avgöra.

Nöj Dig inledningsvis med ett kit-objektiv. Finns det fler alternativ som ryms inom Din budget, kan Du bortse från det allra billigaste. Du behöver praktisk erfarenhet för att veta vad Du behöver komplettera med. Alla tidiga köp av "extra utrustning" riskerar annars att bara berika handlaren, inte tillföra Dig motsvarande mervärde.

Sätt sedan igång med att fotografera - att berätta för omgivningen vilken superprestigekamera Du skaffat kan Du överlåta åt andra som tycker att det är det viktigaste med att skaffa en DSLR.

Vill Du fotografera - eller nöjer Di Dig med att vara wannabe? Valet är Ditt.

Ja, jisses. Analogt skulle alla Rolls-Royce modeller vara utmärkta val för en nybils-köpare.

Du läste alltså inte hela?

Nej, det är inte så enkelt. Det finns kvaliteter inom kameraprogrammen som man bör vara medveten om när man väljer. Alla kameramärken är inte lika bra, även om de initialt kan vara tillräckligt bra för en nybörjare.

Och, nej, det bildas ingen som helst magi genom att kameran passar till händerna på något särskilt sätt. Fotografering fungerar inte på det sättet.

...
Och, nej, det bildas ingen som helst magi genom att kameran passar till händerna på något särskilt sätt. Fotografering fungerar inte på det sättet.
Vad har Du fått den uppfattningen från? Ett ganska välkänt begrepp norr om Hallandsås är ergonomi - en googling på begreppet reder säkert ut förvirringen för Dig. Lycka till.

Vad har Du fått den uppfattningen från? Ett ganska välkänt begrepp norr om Hallandsås är ergonomi - en googling på begreppet reder säkert ut förvirringen för Dig. Lycka till.

Förenklar man kameravalet till att det skall avgöras hur kameran känns i händerna gör man det väldigt enkelt för sig.

Att lära sig att handskas med en litet mindre eller litet större kamera är ju enkelt, att snurra på tumhjul, hur svårt kan det vara. Vill man snurra med tummen, pekfingret eller båda - eller är någon av de alternativen avskräckande? Att lära sig att ändra i meny eller via reglage, att vrida åt höger eller vänster när man byter (sitt enda) objektiv - spelar det någon roll? (Att det spelar roll när man har etablerat vanor är en annan sak).

Sedan, skillnaden mellan "naive mode" och "skill mode": Det som verkar förledande enkelt, hjälpsamt och "steg-för-steg"-hjälpsamt i affären när man provar som nybörjare kan visa sig vara hysteriskt irriterande klumpigt om det inte finns ett snabbt sätt att göra det på när man vant sig. Det kan man heller inte avgöra genom att prova i affären.

Nej, skall man välja, så skall man välja på sådant som spelar roll: Blir bildfilerna ut från kameran som jag vill ha dem, klarar kameran att ge hyfsat brusfria bilder på de ISO-tal jag behöver köra den på (har delvis med optiken att göra, hur högt man kan gå)? Fungerar (kit)objektivet bra, ger god skärpa och vacker oskärpa, är det ljusstarkt nog till mina behov?

Nu vill jag inte lyfta fram "pryleriet" i onödan, men skall man titta på något tekniskt runt kameramodellen vid sidan på sådant som har med bildkvalitet att göra, så kan man bilda sig en uppfattning om hur bra och lättarbetat blixtsystemet är. Men det är egentligen överkurs för den som köper en kit-DSLR. Men inför en fortsättning kan det vara vettigt.

Jag inser att Din överlägsna kunskap borde klinga oemotsagd. Jag och min kretinala uppfattning går härmed till vila.

Jag inser att Din överlägsna kunskap borde klinga oemotsagd. Jag och min kretinala uppfattning går härmed till vila.

... men jag kan ta över med det lilla jag kan, kanske?

Det är ju faktiskt så att i princip alla moderna DSLR:er är bättre än sina ägare. Det innebär att en nybörjare inte behöver titta så noga på bildkvalitet, eftersom den är tillräcklig, vad hon än väljer.

Däremot bör kameran passa hennes händer, annars känns kameran klumpig eller obekväm. Det innebär i sin tur att den oftare blir kvar hemma, än den annars kulle blivit. Det har inget att göra med åt vilket håll rattarna går, utan bara med utformning av greppet och balansen i kameran.

Per.

Däremot bör kameran passa hennes händer, annars känns kameran klumpig eller obekväm. Det innebär i sin tur att den oftare blir kvar hemma, än den annars kulle blivit. Det har inget att göra med åt vilket håll rattarna går, utan bara med utformning av greppet och balansen i kameran.

Per.

JAg kursiverade "hennes". TS heter Magnus, så det är nog inte relevant.

Nej, det hjälps inte det heller. Moderna kameror kan inte samtidigt bara ha obetydliga skillnader i kvalitet och förmåga samtidigt som det är avgörande för fotograferingen hur de känns i handen - skillnaden mellan moderna DSLR:er i instegsklassen är lika liten därvid som i egenskaperna, sannolikt mindre. En "klumpig kamera" är ändå inte aktuell i instegsklassen, vågar jag påstå.

Kan man inte diskutera lämpliga urvalskriterier för nybörjare kan man ju fråga webmaster snällt om det inte går att limma en tråd med en enda post där det står ungefär: "Alla kameror är lika bra, ingen är bättre än den andra, och det viktiga är att klappa alla kameror och köpa den som verkar skönast..."

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto