Man bör titta på de alla de etablerade märkena och åtminstone läsa på om dem - på rak arm vet jag fem: Canon, Nikon Pentax, Olympus och Sony. Av dessa är Nikon och Canon överlägset vanligast och mest "självklara val" för den som siktar på en riktig toppmodell och tänker köpa de allra bästa objektiven. Det är utan tvekan så att de här "flaggskeppen" smetar av sig sitt (välförtjänta) goda rykte på de litet enklare kamerorna, och det skall du förstås vara medveten om. Pentax och Sony har inte de här tokdyra modellerna, och får därför litet mindre prestige.
För att göra sig intressanta på marknaden erbjuder de andra tre märkena däremot litet olika finesser "på köpet" om jämför kamerorna rakt av. En Nikon eller Canon i samma prisklass kan därför sakna en finess eller två jämfört med de andra. Kan vara bra att veta om det är något man särskilt behöver.
Nu är jag en varm vän av att köpa en kamera, inte en låda finesser, och de en av de tre enskilt största faktorerna för en bra bild är kamerans förmåga att göra en så bra bildfil som möjligt, antingen direkt ur kameran eller i sk RAW-form, där man efterbehandlar bilden själv. Den andra stora faktorn för en bra bild är objektivet - med ett obra objektiv får man en obra bild, och det hjälper inte hur bra kameran än är. (Den tredje, och viktigaste faktorn är - du gissade det - fotografen själv, förstås). Fall därför inte utan vidare för en "bättre specifikation", utan förvissa dig om, genom att läsa tester, att kameran är lämplig för dina intressen.
Mitt val har varit Nikon sedan jag köpte AF-kamera. Ett stort skäl till att hålla fast vid Nikon är att jag har vettiga objektiv till denna kameramodell. Det är också ett bra skäl att satsa på Nikon eller Canon, eftersom utbudet av objektiv är stort och bra och begagnatmarknaden är stabil.
Jag har dock svårt att tro att du hamnar i bekymmer med något annat märke, möjligen får du leta längre och betala mer för vettiga begagnatalternativ. En kamera du gillar, tar med dig, kan handskas med och som du bemästrar till fullo är den bättre kameran, så den subjektiva åsikten om kamera och objektiv måste alltid vara med. Alltså, eftersom jag tycker att Nikon är bäst så är den det... (i mina ögon, men kanske inte i dina).
Ta alla tips med den insikten - den som rekommenderar sin egen kamera, för allt och till alla menar väl, men skall tas med en nypa salt.
PS: Några kommer att framhålla att "inbyggd bildstabilisering" saknas hos Nikon och Canon. Det har varit ett argument fram till för litet sedan - nu säljer åtminstone Nikon bildstabilisering till så lågt pris att det inte är någon prisfråga längre. Någon Canoniär kan få bekräfta om det är likadant med Canon.
Angående objektiv: Du kommer antagligen att veta mycket bättre vad du vill ha efter ett tag. Om ditt första "extraobjektiv" blir ett medellångt telezoom eller en vidare vidvinkel vet man ju inte. inte heller om du vill satsa stort eller mer försiktigt rent pengamässigt. Så börja du med ett bra "kitobjektiv" (typ 18-105) - ett sådant kan man alltid ha nytta av, även om man senare inte använder det så mycket, när man hittat sin stil och sitt favoritobjektiv. Om inte annat gör ett sådant kameran mer lättsåld den dag du byter upp dig.
Annars är ett 30mm, ljusstark "normalobjektiv" sannolikt användbart till mycket.