Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd stads & semester-kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sonny76

Ny medlem
Hej på er

Fotograferade en del för 10-12 år sedan, men känner att jag vill börja igen och kanske försöka få det till mer än bara sporadiska bilder från solsemestrarna.
Jag har tillgång till en D7000 om jag har framförhållning, men vill ju ha något eget.
Det som lockar mest är att kunna ta bilder på stadspromenader och då byggnader och inte så mycket på själva folket.
Kommer även få följa med på semestrarna. Skulle även vara trevligt att kunna sätta sig ute vid vattnet en tidig morgon, bor ju ändå vid kusten :)

Så frågan är om jag ska gå mot spegelfri eller inte? Insteg eller nästa steg? Så alltså om jag ska köpa för framtiden.
Så lite för och nackdelar och hur jag ska tänka inför köpet.

Budget, 20k. Sen är det väl som vanligt att det är ett önsketänk och att det brukar hamna mer.
 
20K.... begagnat.
Hur man än vänder o vrider på det så är det bra objektiv som är viktiga.
Spegelfritt så får du väl bara ett hus o står utan objektiv.

Stora frågan att börja med är väl om du egentligen är intresserad av en hederlig systemkamera eller något mindre som passar i fickan och alltid är med.

Byggnader är enkla motiv, de står still.
Ett stativ eller ngt o lägga kameran på, blända ner till 8-11 o ta bilden med timer så blir det så bra som man kan komponera.

Så börja fundera över vad du egentligen vill ha för objektiv och hur du fotograferar.
Fördel att välja ett system som du kan låna dyra objektiv från......
 
Stora frågan att börja med är väl om du egentligen är intresserad av en hederlig systemkamera eller något mindre som passar i fickan och alltid är med.

Systemkamera är tankten

Så börja fundera över vad du egentligen vill ha för objektiv och hur du fotograferar.
Fördel att välja ett system som du kan låna dyra objektiv från......

Då det begav sig sist så var det oftast ett fast 35 eller 50 som satt på.

Fördel att välja ett system som du kan låna dyra objektiv från......

Förklara hur du menar här :)
 
För de motiv du anger skulle du rent tekniskt kunna klara dig utmärkt med en bättre mobiltelefon. Bildkvaliteten för sådana är otroligt bra idag. Faktiskt så bra att de flesta tillverkare lagt ned produktionen av små kompaktkameror. Ofta har de ju möjlighet till diverse finesser inom "computational photogdraphy" som t.ex kan göra att du kan ta bilder i svagt ljus, eller som min Google Pixel 6 ta bort personer i bakgrunden.

Nackdelen är att ergonomin oftast lämnar en del övrigt att önska. T.ex saknar de ju ofta riktig avtryckarknapp och du får ingen riktig sökare vilket gör det svårt att fotografera om solen lyser på skärmen. Det senare gäller förstås vilken spegellös som helst utan riktig sökare som du sätter till ögat. Även möjligheterna att använda blixt blir begränsade, men det kanske inte har så stor betydelse om man fotograferar hus.

Vill du ha en mer "riktig" kamera skulle jag föreslå någon av Sonys RX 100 modeller (välj någon med sökare). De är även de små och lätta att få ned i fickan.

Sedan kan du förstås också hitta t.ex en begagnad Nikon D7200 och lämpligt objektiv inom budget. Då får du en kamera som du redan är van vid.

Så gott som alla kameror du kan hitta på marknaden inklusive mobilerna klarar med råge att hantera dina motivområden. För att välja rätt gå till någon fotobutiik och känn på olika modeller och bilda dig en uppfattning
 
Min tanke är att kanske sikta på nåt mindre och smidigare at få med sig. Då kanske M4/3 system kan vara en idé typ det här paketet:
M43 ger en bildvinkel som motsvarar 24-80 vilket borde passa de behov du beskriver.
 
Jag skulle köpt en EOS RP med den lilla RF 24-105 f4-7.1 för 12000kr som paketet ligger på nu. Kompletterat med den fasta RF35 f1.8 STM med makrofunktion. Då får du ett väldigt lätt och smidigt kit. RP + Kitobjektiv väger strax under 900g och RF35:an 300g. Fullformat dessutom.
 
Det beror på hur man fotograferar. Själv använder jag Ricoh GR II tilll dena typ av fotografering, redigerar på surfplatta. Nyare versioner av kameran har stabilisering och finns med två olika objektiv vidvinkel respektve normal och lite högre upplösning som gör att det går att beskära lite mer (Ersätta tele). Jag ser inte avsaknad av zoom som något problem vid stads och semesterfoto, finessen med att kameran momentant fokuserar på förinställt avstånd om man inte stoppar avtrycket i fokusläget gör att den är snabb när det behövs, finns lite tillbehör för att klara fler fotosituationer (vidvinkeadaper, makroadapeter mm) även om jag i dessa situationer väljer systemkameran. GR är en kamera som precis som RX 100 går ned i jeansfickan. RX 100 upplever jag som för liten och pillig, tar för lång tid att först fälla ut objektivet som hamnar i vidvinkelläget och sne ska motoszooma till den brännsivdd man vill ha, föredrar då en fast brännvidd.
 
Senast ändrad:
Jag har en RX 100 mk7 och en Olympus TG5 när jag är ute å reser. Allt annat tycker jag är för stort och klumpigt att bära med sig på en semester. Åker man på bilsemester kan man ju ha mer grejer med sig.
 
Det beror på vem som frågar. För egen del om inte fotografin väger över i syftet med resan är en bra kompaktkamera ett starkt alternativ till systemkameran.
Sony RX100 är en lätt och bra resekamera som med ett fickstativ även klarar spännande nattbilder.
Det blir lite mycket att dra med systemkamera, ett par tre bra objektiv, ett tungt stativ, laddare, filter etc. om man inte "måste". Men i stadsmiljö kan ett extra vidvinkligt objektiv behövas, vilket inte kompaktkameror riktigt lever upp till.
 
Panasonic tz100 men har ersatts av tz200. Kanske går att hitta. Mycket kompetent i litet format. Hyfsat bra do . Tycker man om att filma har den fått väldigt bra omdöme. Går ju plocka ut bilder.
Rolig att använda och har bra räckvidd.
 

Bilagor

  • Screenshot_20220325-150010~2.png
    Screenshot_20220325-150010~2.png
    120.2 KB · Visningar: 9
Hej på er

Fotograferade en del för 10-12 år sedan, men känner att jag vill börja igen och kanske försöka få det till mer än bara sporadiska bilder från solsemestrarna.
Jag har tillgång till en D7000 om jag har framförhållning, men vill ju ha något eget.
Det som lockar mest är att kunna ta bilder på stadspromenader och då byggnader och inte så mycket på själva folket.
Kommer även få följa med på semestrarna. Skulle även vara trevligt att kunna sätta sig ute vid vattnet en tidig morgon, bor ju ändå vid kusten :)

Så frågan är om jag ska gå mot spegelfri eller inte? Insteg eller nästa steg? Så alltså om jag ska köpa för framtiden.
Så lite för och nackdelar och hur jag ska tänka inför köpet.

Budget, 20k. Sen är det väl som vanligt att det är ett önsketänk och att det brukar hamna mer.
Om du gillar Nikon så kan jag rekommendera Nikon Z fc. Oerhört smidig med retro känsla. Hög kvalitet med ett hyfsat pris.
 
Håller med Kent ang Zfc. Då kan man också växa in i Nikons spegellösa serie när/om man växer ur Zfc:n.
Jag ser dock en nackdel och det är inte själva kameran utan objektiven. Det finns inte så många mindre objektiv för Nikons Z-kameror. Det finns några få men de flesta är ganska stora. Objektiven är visserligen bra men som sagt, stora.
Om storlek på kamera/objektiv verkligen är en avgörande faktor, håller jag också på Panasonics GX9. Just nu säljs de ut för 5500kr inkl 12-32 zoomen. Skippa zoomen, köp ett Leica 15mm som Gunte föreslår och du har ett litet och kompetent kit och har pengar över till objektiv.
 
Om man ger upp tele - eller åtminstone nöjer sig med att beskära en 24MP-bild - och kan klippa ihop sina "vidvinkel"-bilder, så är en Fuji ur X100-serien riktigt trevlig, med fast 23mm-objektiv (motsv 35)

Den går ner i en jackficka och väcker minimal uppmärksamhet. Köper du till en tele- eller vidvinkelkonverter får du fler brännvidder, men då behöver du fler jackfickor.
 
Hej, om du inte mer regelbundet kommer fota action av något slag så kanske Nikon Z5 i nåt av kit-paketen kan vara ett alternativ med din budget, och även Z6 om du stretchar budgeten lite. Som nämnts i annat inlägg har Nikon inte så bra utbud med objektiv för aps-c (DX på Nikon-lingo) så fullformat (FX) ger bättre och fler alternativ. Z5 o Z6 har dessutom inbyggd stabilisering så du behöver inte tänka på att objektiven måste ha det. Du får också riktigt bra lågljusegenskaper me dessa kameror.
 
Panasonic GX 9 med något extra objektiv, väldigt trevlig kamera.
Byt zoomen mot Panasonic/Leica 15 mm och lägg till nån längre zoom kanske.
Jag har en 9-18/4-5,6 med en GX80 urtrevlig kombo för stadspromenader då den når upp till ”normalbrännvidd” iom 18 mm=36 mm i tele änden, dock taskig ljusstyrka men grymt kompakt. Jag kompletterar oftast med en oly 17/1,8
 
Tack för alla svar

Kommer och har förhoppningen att kunna växa och börja på naturfoto. Kommer även att använda den en del i jobbet längst järnvägen.

Har tittat lite åt fudji xt4:an
 
Skulle jag lägga 20k på en kamera utefter det du söker efter hade jag lagt det på en Sony A7 III utan tvekan. Den slår nog det mesta i den prisklassen fortfarande.

Hade gått på ett 24-70 objektiv eller kanske Tamron 17-28mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.