Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd PocketWizard från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullen03

Aktiv medlem
Hej,
Är det någon som vet om
PocketWizard MiniTT1 och FlexTT5
köpta i USA fungerar här,något Speciellt
man bör tänka på. Kommer att använda
dessa till min Nikon D90 och SB-600 och
senare till en Nikon D800 och SB-900 blixt.
 
FCC-modeller (köpta i USA) funkar inte ihop CE-modeller (köpta i Europa)

Nej, USA-modellerna funkar inte ihop med CE-modellerna (det är nog så du menar med din fråga?), de jobbar på olika frekvenser.

Bl a detta kan man läsa på PocketWizards FAQ (femte frågan nerifrån):

"On a trip to Europe, I had to purchase an extra PocketWizard, but it did not work with the ones I already own, is there a difference with the units sold overseas?

Yes: The units are set to different frequencies. In the United States, the FCC reserves the 344-354 MHz frequency for PocketWizard systems. In Europe, regulations assign 433-434 MHz. A PocketWizard sold in the USA bears the letters “FCC” on the outer shell; a European version will have the letters “CE.”"
 
Mer om skillnader mellan PocketWizards FCC- och CE-modeller

Här finns mer info om varför det är skillnader mellan FCC- och CE-modellerna.
 
Både TT1 och TT5 är köpta i Usa,min fråga var om dessa två
fungerar tillsammans med min Nikon D90 och sb-600 Blixt som är köpt
i Sverige. Samt om dessa kommer fungera med mitt framtida köp
Nikon D800 och Sb-900 blixt.
 
Om de nu inte fungerar ihop,kan man programera om
dessa pocketwizard så att de fungerar i Sverige med våra frekvenser?
 
FCC modellerna funkar med varandra.
För att få fullt stöd för D800 så måste du kanske uppdatera Firmware i din PW. Men det är en enkel manöver som du gör via PWs applikation från din PC eller Mac på några minuter.

Ska man vara noga så är dock inte dina FCC modeller lagliga i EU pga. den frekvens dom använder. Men dom fungerar att utlösa blixtarna med.

Det går inte att byta frekvenser via FW uppdatering. Det är olika radiodelar i dom två versionerna.
 
Nåt som kan vara bra att veta är att PW's köpta i USA medd FCC frekvenser 344-354MHz är otillåtna att använda i Sverig då frekvensbandet 335,4-386MHz enl PTS är reserverat för "Militär användning".
 
Tack för all hjälp och information,jag har nu bestämt att
inte köpa dessa amerikanska pocketwizards. Får fortsätta
att leta efter europeiska versioner.
 
Kolla in hos Hegethorns, 1750kr för FlexTT5, 1650kr för MiniTT1 och fri frakt om du handlar över 1000kr.
www.hegethorns.se

Köpte mina från hegethorn funkar klockrent om man jämför med skyport så är det totalt överlägset. Jag började med att köpa första versionen av skyport/elincrome o det funkade typ när det ville felet var (enligt återförsäljaren att kablarna inte höll bra kvalitet) så jag köpte pocket wizards kablar funkade lite bättre o då kom skyport version 2 köpte den och det funkade ungefär lika dåligt som version 1.
Sedan köpte jag pocket wizard från hegethorn funkar klockrent o är billigt i förhållande till kvaliten o hur bra dom funkar.
När du får hem pocket wizard så koplar du upp dig till datorn o laddar ner senaste versionen så blir den bla kompatibel med nya sb 910.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.