Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd på ett stabilt och portabelt stativ + huvud

Produkter
(logga in för att koppla)
Men om man säger att Hans har ett par smarta grejor eller konstruktioner som inte RRS eller Arca-Swiss har. Då får man ju även ta upp alla de 50 eller 100 smarta grejor som finns till RRS-Arca-Swiss och som inte Hans har till Optipod :)

Jo, det finns som sagt skillnader åt det hållet också ;-)

Men jag tror inte det är många av de lösningarna Hans inte skulle kunna fixa om man bad honom fast det skulle nog kosta mer eftersom det inte skulle bli någon serieproduktion.

En stor fördel med Hans är att han har mängder med reservdelar hemma till både Gitzo och RRS, en kompis hade slarvat bort en fot till sitt stativ och Hans skickade nya delar samma dag som hon ringde. Det går säkert att ringa Hans även om man inte köpt sina grejer av honom men man kan kanske inte räkna med kompispris på delarna.

Hej igen och tack för alla fina goda råd. Har följt tråden med spänd förväntan.

Jag får intrtrycket av att en bra kombo, utifrån mina behov, är ett Gitzo GT3530LS samt en RRS BH 55 alt Arca-Swiss P0.

Jag tolkade det som aktuell Arca hade ett specifikt läge för panorering utan att för den skull lossa hela kulan? Vikten lockar men BH 55 ser onekligen robust ut.

Ett bra tag framöver kommer det "endast" sitta som mest ett prohus med nikon 70-200/2.8 + tc 17, men man vill ju ha marginal till en större glugg i framtiden om det blir så, och då kanske Arcas modell blir för vek??

Ringa Hans på Optipod verkar också vara värt ett försök.

Har en liten fundering kvar, nämligen hur rimmar höjden på Gitzo GT3530LS + huvud + prohus med min längd, 190 cm? Kommer den upplevas för låg? Det högre alternativet (Gitzo GT3530XLS) som tipsades om tidigare i tråden hade en stativhöjd på 198 cm, sen tillkommer höjd för huvud och hus. Den kändes lite i högsta laget?

Tar gärna emot erfarenheter på vilken stativhöjd jag skall satsa på med tanke på min längd

Hej igen och tack för alla fina goda råd. Har följt tråden med spänd förväntan.

Jag får intrtrycket av att en bra kombo, utifrån mina behov, är ett Gitzo GT3530LS samt en RRS BH 55 alt Arca-Swiss P0.
Klokt val =)

Jag tolkade det som aktuell Arca hade ett specifikt läge för panorering utan att för den skull lossa hela kulan? Vikten lockar men BH 55 ser onekligen robust ut.
P0 och BH-55 skiljer sig åt så till vida att BH-55 är en klassisk konstruktion med panoreringen längst ner, mot stativet till, och kulan och kameran ovanpå denna. P0 är istället "uppochner", kulan skruvas fast i stativet och kameran fästs ovanpå panoreringsdonet istället. Med denna konstruktion är det lättare att ställa in panoreringsbasen vågrätt, något som är mycket viktigt när man tar bilder som skall sammanfogas till panoraman. Med BH-55 får man istället justera benens längd för att få kulan vågrätt eller köpa ett speciellt snabbfäste, Panning clamp PCL-1. Jag har klarat mig utmärkt med standardfästet B2 AS II på min kula men det tar några minuter extra att justera in stativet när man skall plåta panorama.

Det är dock fullt möjligt att panorera med en BH-55 utan att lossa själva kulan, det är två olika vred för att göra detta. I den andra bilden på det länkade blogginlägget ser du tre aluminiumvred, ett stort och två mindre. Det största är det som låser kulan och det övre av de mindre ställer friktionen mot kulan, dvs hur trögt det skall vara att röra kameran på kulan. Det undre lilla vredet används för att lossa panoreringsbasen så att man kan vrida hela paketet horisontellt.

Ett bra tag framöver kommer det "endast" sitta som mest ett prohus med nikon 70-200/2.8 + tc 17, men man vill ju ha marginal till en större glugg i framtiden om det blir så, och då kanske Arcas modell blir för vek??
Jag har ingen aning. RRS är mycket konservativa med sina maxbelastningar och skriver 23kg på BH-55, Arca skriver max 20kg. Hur stor skillnad det innebär när man bara monterar 5kg vet jag inte.

Ringa Hans på Optipod verkar också vara värt ett försök.
Ha gott om tid på dig bara, han är pratsam! =) I blogginläggets andra bild syns också en av Hans idéer, en distans i svart aluminium för att lyfta kulleden ett par centimeter från stativet. När jag lägger ner min kamera på högkant måste jag alltid ta hänsyn till gångjärnen på benen för att få ner kameran hela vägen, med den här distansen slipper man det. Man kan också köpa en sk "L-bracket" från RRS så att man kan ställa kameran på högkant utan att vinkla kulleden.

Har en liten fundering kvar, nämligen hur rimmar höjden på Gitzo GT3530LS + huvud + prohus med min längd, 190 cm? Kommer den upplevas för låg? Det högre alternativet (Gitzo GT3530XLS) som tipsades om tidigare i tråden hade en stativhöjd på 198 cm, sen tillkommer höjd för huvud och hus. Den kändes lite i högsta laget?

Tar gärna emot erfarenheter på vilken stativhöjd jag skall satsa på med tanke på min längd
Jag är som sagt 184cm lång och kan stå raklång vid min kamera (D300 utan batterigrepp) och titta in i sökaren när jag har den på mitt GT3530LS. Centrum på sökaren hamnar då 166cm över marken. Med 70-200/2,8 monterat på kulleden hamnar sökarens centrum på dryga 168cm istället. Distansen från Optipod ser dessutom ut att bygga 3-4cm om man väljer en sådan. Jag är dock osäker på vad den kostar resp väger.

Tack Emil för dina erfarenheter och mycket goda råd
Det känns som om det lutar åt Gitzo GT3530LS och RRS BH 55.
Ska försöka se efter var jag hittar det bästa priset

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar