ANNONS
Annons

Köpråd på ett stabilt och portabelt stativ + huvud

Produkter
(logga in för att koppla)

runohm

Aktiv medlem
Hej
Jag har idag ett Manfrottostativ 055XPROB+498 RC2
Jag är ute efter lättare och smidigare stativ+huvud som har minst den stabilitet som det jag redan har (gärna bättre) men som är betydligt lättare och smidigare att ha med sig ut i naturen.
Den ska minst kunna hantera ett nikon prohus med ett nikkor 70-200/2.8 monterat.
Jag vill kunna fota säväl macro i naturen som landskapsbilder och utomhusporträtt.
Jag är beredd att kunna lägga en slant på ett bra sådant alternativ men inte hur mycket som helst:)

Arca-Swiss P0 med det nya snabbfästet MonoballFix, rekommenderas! Lätt och mycket stabilt.
Stativet jag har är ett Manfrotto 055 PRO i kolfiber, kanske lite för klent för dina behov.

Tyvärr inte, försökte hitta den här men Arca-Swiss har ingen representant i Sverige längre. Finns hos Robert White i UK, eller på B&H i New York (jag köpte den där).

Ok, tackar för hjälpen. Får kolla lite på dom sidorna.
Jag såg att stativet du hade vägde 1,7kg. Är det lätt eller "tungt" för ett kolfiber med lite stadga? Har faktiskt ingen koll på just kolfiberstativ alls så jag är tacksam för all hjälp jag kan få i stativdjungeln:)
Lätt men stabilt är min tanke, om det nu går att uppnå? :) och tänker inte köpa fler för att jag valde fel från början:))

Är lite osäker på hur mycket mitt stativ klarar, har inte använt det mer än för lite "salongsfotografi" ännu. Har sedan tidigare ett par gamla Gitzo-stativ i viktklassen 5-6 resp. 10-12 kilo, mycket stabila givetvis, men inget man gärna tar med sig.
Hade först tänkt köpa aluniminiumvarianten, men tyckte det var för tungt. Skulle som mina Gitzo bli kvar hemma eller i bilen. Kolfiberstativet känns lite klent men vikten OK för att kunna ha det med på söndagspromenader eller vandringar, likaså priset. Med ett bra fäste för benen i marken och en påse sten hängande på den krok som finns blir det nog OK. Glöm uppdragen mittpelare. På glatta underlag (golv) fjädrar benen ut, man behöver en "spreader" . Använder inte några tunga objektiv eller kameror, det blir max typ D200 och 180 mm.
Såg ett Gitzo i kolfiber som var betydligt stabilare, men dubblet så dyrt. Sedan har också Manfrottostativet några en finnesser; mittpelaren kan vinklas horisontellt och benen ställas i olika lägen, mycket flexiblet..

Tack för kommentar om mina bilder!

Jag tycker 1,7kg för ett 055 CX3 verkar rätt mycket med tanke på att Gitzo GT3530LS väger bara ett hekto mer och är specat för mer än dubbelt så mycket vikt (18kg istället för 8kg) och är högre, 148cm istf 136-140cm beroende på modell. Med kulleden monterad behöver 184cm Emil bara luta sig fram för att titta in i sökaren, det är ett ordentligt lyft mot att behöva kröka nacken i allsköns konstiga vinklar för att nå fram. Jag har inte haft några problem med att benen flexar eller fjädrar på glatta underlag.

Det kostar förvisso en bra slant men går att köpa från England (t.ex. Warehouse Express) för £530 (ca 5500kr) vilket inte är så mycket mer än ett CX3 från t.ex. Scandinavian Photo eller Cyberphoto (ca 4000kr). Gitzo är tyvärr löjligt dyra i Sverige, samma modell som ovan kostar 8300kr hos Cyberphoto.

Som kulled rekommenderar jag Really Right Stuff BH-55, en stor och mycket följsam kula som tål rejäl vikt. Den väger ca 800gr och kostar ungefär $500 med en snabbplatta från tillverkaren i USA. Den kan också köpas i Holland hos CameraNu eller Foto Konijnenberg, vad som blir billigast beror på valutakurserna. Scandinavian Photo tar 5900kr för samma kulled, exkl platta. Det finns också en lite mindre kula, BH-40, som RRS rekommenderar för optik mindre än 300mm ($450).

Jag bytte från ett äldre 055 med 488-kula i våras, det är som natt och dag och jag har inte ångrat mig en sekund. Det är guld värt att slippa flexande ben och en kula som neg 1-2mm varje gång jag släppte kameran efter att ha dragit åt. Att det nya paketet dessutom är lättare är en trevlig bisak. =)

Hej och tack för tipset.
Jag har bara hört bara bra om Gitzmo och det låter som du har en bra erfarenhet av det stativet. Känns den tillräckligt smidig viktmässigt för att den skall upplevas som lätt att bära med sig?
Går halsen på den att ställa horisontalt som Manfrottos alternativ kan göra?
Eller går den att ställa i "spagat" om du förstår vad jag menar så jag kan komma riktigt lågt om jag vill fota macro?
Ska väl också nämna att jag är 190 cm lång, så jag vill inte ha för kort stativ heller:)

Vad gäller huvudet (RRS BH55) så har jag även där hört bara positivt om den, däremot är det en del som anser att den är i tyngsta laget om man är ute efter smidighet. Vad gäller stabilitet är den tydligen suverän.

Hur står sig RRS BH55 gentemot Arca-Swiss P0 som enligt specen är betydligt lättare?

Hej och tack för tipset.
Jag har bara hört bara bra om Gitzmo och det låter som du har en bra erfarenhet av det stativet. Känns den tillräckligt smidig viktmässigt för att den skall upplevas som lätt att bära med sig?
Det är stor skillnad i vikt, mitt 055 drog jag mig för att ta med mig då jag tyckte det var ett as att släpa på. 3530 är lite större än 055 rent fysiskt med grövre ben och plattan under kulleden har större diameter men det är trots det betydligt lättare. Det sitter också en kraftig krok under plattan för att hänga på ytterligare vikt. Med en BH-40 istället blir vikten för stativ+kula mindre än endast ett 055-stativ, ca 2,1kg resp 2,3kg. Med en BH-55 blir det ca 2,5kg.
Går halsen på den att ställa horisontalt som Manfrottos alternativ kan göra?
Systematic-serien har inga mittpelare alls i grundutförande, det går dock att köpa till. Dessa går dock inte att vinkla horisontellt.
Eller går den att ställa i "spagat" om du förstår vad jag menar så jag kan komma riktigt lågt om jag vill fota macro?
Ja, jag tror minimihöjden är ca 10cm.
Ska väl också nämna att jag är 190 cm lång, så jag vill inte ha för kort stativ heller:)
Nej, det förstår jag. Värt att nämna är att 3541 finns i en XL-version som blir 198cm hög utan kula (4-delade ben). Av någon anledning heter den GT3541XLS.

Vad gäller huvudet (RRS BH55) så har jag även där hört bara positivt om den, däremot är det en del som anser att den är i tyngsta laget om man är ute efter smidighet. Vad gäller stabilitet är den tydligen suverän.
BH-40 väger bara hälften av BH-55 och räcker enligt RRS själva gott till alla objektiv under 300mm. Jag var i valet och kvalet just pga vikten men valde BH-55 till slut då flera vänner rekommenderade den starkt och prisskillnaden bara var $50.

Hur står sig RRS BH55 gentemot Arca-Swiss P0 som enligt specen är betydligt lättare?
Ingen aning, det här var första gången jag hörde talas om P0. Enligt vad jag kan läsa mig till genom Google så är P0 mer jämförbar med BH-40, trots att Arca själva säger annat. Fördelen med en större kula är att man får en mjukare rörelse i leden och det är lättare att klämma åt, det sitter helt enkelt säkrare. Arca-kulan har tydligen ett enda vred för att låsa såväl kula som panorering medan RRS använder två, jag föredrar helt klart det senare även om jag ibland svär över det. På det stora hela skulle jag dock inte vilja släppa kulan lös varje gång jag skall finjustera i horisontell led.

Arca verkar inte heller ha så många kameraspecifika snabbplattor utan bara för proffsmodeller. Enklare hus (D700 och neråt) får nöja sig med generiska plattor enligt Arcas datablad. En "L-bracket" hos Arca är en vanlig snabbplatta i en hållare med två andra snabbplattor på, RRS gör dem modellspecifika i ett enda stycke aluminium.

Här finns en tråd på D-preview med exakt samma frågeställning: Really Right Stuff BH-55 PRO or Arca Swiss P0

Jag håller med Emil till 100 % men jag vill lägga till en sak. En kulled där man låser både kulan och panoreringen med samma vred blir rätt jobbig eftersom kulan är helt lös när man ska vrida panoreringen, det gör att panoreringen blir rätt poänglös så länge kameran sitter på kulan. En led av bra klass borde ha minst två vred enligt mig.

Vad gäller kamerafästen, så går det ju att köpa en led från vilket Arca-Swiss-kompatibelt märke som helst och plattor från ett annat märke, möljigen med något undantag.

En kommentar betr Arca Swiss, anledningen till att jag köpte den (förutom att den är mycket smidig, lätt och nyper fast ordentligt) - kulan sitter på stativet (det är alltså vänt "uppochner"). Snabbfästet har ett vattenpass och inkluderar panoreringsfunktionen. Man kan alltså justera huvudet så det blir horisontellt i alla riktningar, sätta fast kameran och sedan panorera direkt. Tror inte några andra klarar detta utan extra tillbehör.

Ska du jämföra Arca-Swiss och RRS BH-55. Då får du ta Arca-Swiss Z1 som är mycket bra. Arca Swiss P0 är ett mycket litet och speciellt huvud som mer är jämförbart med huvud som Markins Q3 eller RRS BH-30

Hans på Optipod gör onekligen bra grejor och han har några egna konstruktioner som saknas hos RRS (t.ex. sidekicken som visas i Anders länk) men det går inte att komma ifrån att de inte passar i Arca-standarden. De sitter som berget och har ohyggligt fin finish men han är ensam tillverkare av delarna. Vad gör man den dagen han tackar för sig, skall man byta system då?

Jag pratade med Hans innan jag köpte min kulled i våras, han motiverade sina modifikationer med att RRS original inte satt hårt nog. Jag valde dock Arca-standard efter att ha pratat med flera vänner och räknat lite på köpet, jag sparade nästan 4000kr på att köpa stativ och kulled separat utomlands istället för ett paket från Hans.

Då får väl jag som har grejer från Optipod försvara mitt köp :)

Vad gäller stabiliteten tror jag inte att man kommer att märka någon skillnad mellan systemen så länge man använder stativet till kameror och objektiv och inte till tunga kulsprutor.

Däremot har Hans som sagt ett par smarta lösningar som inte finns till Arca-Swiss och framför allt, är det något man saknar eller inte gillar är det bara att ringa till Hans så bygger han det!

Vad gäller framtidssäkerhet så är jag inte det minsta oroad. De flesta plattorna för kameror och objektiv är ju bara en aluminiumplatta med ett fräst spår på varje sida, det kan de flesta mekaniska verkstäder tillverka om de får en att jämföra med. I värsta fal gr det ju alltid att skruva av Optipods delar och sätta dit Arca-Swiss-kompatibla och behålla kulleden men det kan nog bli rätt dyrt om man har många objektiv och hus. I allra sista hand skulle man kunna skruva på ett A-S snabbfäste på en Optipod-platta som adapter och köra båda systemen parallellt om det behövs.

Jag hade utan tvekan föredragit att Optipod hade använt Arca-Swiss standard men tyvärr får man inte välja.

Dessutom är Hans ett tekniskt geni som har fingrarna med i allt mekaniskt man kan tänka sig. Att prata med honom är som att prata med Wikipedia, det finns ett svar på alla frågor :)

Men om man säger att Hans har ett par smarta grejor eller konstruktioner som inte RRS eller Arca-Swiss har. Då får man ju även ta upp alla de 50 eller 100 smarta grejor som finns till RRS-Arca-Swiss och som inte Hans har till Optipod :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar