Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köpråd objektiv till D3000

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocke82

Ny medlem
Ny på forumet och relativt ny på min Nikon D3000 oxå :).

kommer bege mig över till USA och tänkte där komplettera mitt 18-55mm som följde med D3000. Har funderat på vilket objektiv som borde bli en amatörfotografs andra objektiv.

Har fastnat för Nikon 50mm f/1.8(D) AF. Men det är manuell fokus som gäller om man kör det på en D3000 från vad jag förstått.
En annan tanke har varit att komplettera med något 75-300mm objektiv.

Tänkte höra mig för kring allmänna tips och råd kring vilket objektiv man kan tänkas ha mest nytta av. Kan tillägga att det blir mycket stadsfotografering.

Varför inte AF-S DX 35mm 1.8? Det har autofokus på D3000, och passar bra för stadsfotografering.

Varför inte AF-S DX 35mm 1.8? Det har autofokus på D3000, och passar bra för stadsfotografering.

mycket bra råd, om du endast ska komplettera med ett objektiv till en D3000 skulle jag välja samma.

sen kanske du även vill köpa till en telezoom också, kan definitivt hjälpa dig med semesterbilderna =)

t.ex.
nikkor AF-S DX 70-300 4,5-5,6 G VR eller
nikkor AF-S DX 55-200 4,0-5,6 G ED VR
som båda är mycket optik för lite pengar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto