Annons

Köpråd: Objektiv Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

deamhan

Avslutat medlemskap
Ännu en tråd om objektiv men jag har tyvärr inte hittat det jag söker.

Jag nyligen köpt en D5100 med 18-55 objektiv och vill komplettera med ett till objektiv.

Ska åka till NYC och Florida i September och behöver ett objektiv som ska vara ganska allround. Har kollat på Nikon 70-300 4,5-5,6 men är osäker om det är ett bra objektiv till en nybörjare. Eller ska man köpa ett vidvinkel, tele eller zoom? Kom gärna med förslag.

Budgeten ligger runt 5000 och jag är beredd att köpa ett begagnad.
 
Skulle utan tvekan välja ett telezoom till Florida, hade det varit i en storstad så hade det varit annorlunda. Det är mycket fin natur i Florida, fåglar, alligatorer mm att fota, så en 70-300VR blir mitt val, smidig att ha med sig ockå

Köper du den begagnad så får du med ett 35/1,8 också som är fint som allround kvällsbilder i Miami mm

Titta på ScandinavienPhoto begagnade, du får också 6 mån garant i där och du kan beställa till närmaste affär så att du kan testa innan köp
 
Tack!

Jag hittade denna på scandinavian photo, Nikon AF-S 70-300 3,5-5,6 VR för 3295:-.

Verkar vara ett bra köp. Eller?
 
Tack!

Jag hittade denna på scandinavian photo, Nikon AF-S 70-300 3,5-5,6 VR för 3295:-.

Verkar vara ett bra köp. Eller?

Jo, tycker priset är Ok, men testa med din kamera så den sätter AF rätt, kolla också att VR fungerar. Men jag har köpt flera objektiv av SP och det har varit bra köp.

Brukar lägga en beställning via nätet, och sedan testa i butiken som ligger i min närhet.

Såg nu att du skulle till New York, där är det ju bra med en vidvinkel, men du klarar dig nog med ditt 18 där och du kommer nog ändå ha mer behov av ett 35/1,8. Allternativet skulle vara att du skaffar en 18-50/2,8 från Sigma eller Tamron, de utan stabilsering kan man få för något över 2000:- begagnade.
 
Problemet är bara att det inte finns en butik i närheten. Närmaste är ca 20 mil bort. Beställde den online och får hoppas att det objektivet funkar bra med kameran.

Några tips hur man ska gå tillväga för att testa AF?
 
Det priset är mer än ok, kostade 5000 kr för inte så länge sen. Och för 2 års sedan kunnde det kosta 6000 kr.


*Kollade upp scandinavian photo och det kan inte vara nikon 70-300 mm vr du menade för den kostar 5500 kr där.
 


Köp den, du. Kolla autfokus genom att ta en massa bilder där det finns detaljer på olika avstånd, så att du ser var fokus hamnar. Kolla dock noga, så att kameran inte väljer något annat att fokusera på än det du tänkt dig.

Det finns mer exakta metoder, med måttband och sån't som du givetvis kan prova också.

Autofokus är en justeringssak, och går alltså att fixa om den är alltför fel.

Per.
 
Tack för hjälpen! Var ute och fotade med den igår och allt verkar funka fint. Behöver dock ta fler bilder för att se om kameran fokuserar rätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.