Annons

Köpråd Objektiv Nikon D40

Produkter
(logga in för att koppla)

tops

Medlem
Hej. Står i valet å kvalet vilken systemkamera
jag skall köpa. Är sugen på en Nikon D40 då denna
har snabb blixtsync och lite brus. Problemet är att jag vill ha ett ljusstarkt objektiv over hela zoomomfånget, typ tamrons 17-50 2.8. Med Nikon funkar inte AF då det verkar krävas att objektivet har inbyggd focusmotor, detta begränsar urvalet av objektiv. Nån som vet en bra glugg som passar Nikon där Af funkar och som är i prisklass helst under 5000.
Om man istället väljer Cannon D400, hur står denna sig mot D40? Fördelen är ju att tillgången på gluggar blir större.
Tackasam för synpunkter!
 
Valde själv mellan D40 och Canon och tog D40.
Visst kan det vara ett bekymmer med att inte ha inbyggd AF men det kommer fler objektiv med inbyggd AF så ha tålamod om du nu väljer D40 vill säga.
Tycker man får lika mycket kamera som en Canon fast mycket bättre pris, det är i mina ögon inte ens lönsamt att köpa en D40x
Kan tyvärr inte hjälpa dig med "gluggarna", ha det och lycka till i ditt val.
 
Om du vill ha Nikon D40 med ljusstarkt normalzoom rekommenderar jag Sigma 18-50 f/2.8. Den senare modellen har motor (HSM) och ger därför autofokus på Nikon D40 och D40X.

/Jon
 
Sigman är onekligen intressant. Finns det fler modeller inom omfådet 18-50 f2.8?
Jag sitter och letar och det finns ju miljoner gluggar, har lite svårt att sålla. Måste lära mig hitta sökfunktionen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.