Annons

Köpråd Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

jimslim84

Aktiv medlem
Kör med en d200 som jag är riktigt nöjd med, förutom brusegenskaperna över iso 6-800. Men vill ha att vädertätat hus. Har hur som helst en del nikon optik så är inte så sugen på att byta system. En gång i tiden besökte jag fotosidan varje dag, och hade därmed hyffsad koll på "ryktena" innan en kamera release. Nåja min fråga är;Tror/vet någon om det kommer en uppföljare till d300s inom ett år?

Hur står sig nikons filmfunktion mot canons föresten? Tråkigt av nikon att bara spela in 24p om man vill göra slowmotion scener när polarna drillar storöring uppe i fjälls! =P

Finns det fler kameramodeller jag borde fundera på?

Mvh,
 
Ingen kan veta något om kommande modeller, tyvärr. Vill du ha råd om andra modeller (märken), ska du inte använda namnet "Nikon" i trådrubriken, Canon/Sony/Pentax-folket lär inte öppna din tråd!

Beträffande Nikon är du säkert väl informerad.

Per.
 
Som sagt, ingen kan veta vad Nikon planerar, dock går det ju en del rykten. Ska man tro vad som skrivs om på nikonrumors så verkar det i första hand handla om en uppgradering av d90 på något sätt, vad rykterna där handlar om sedan är d700 som skulle få en uppdatering, men det senaste där verkar vara att det blir 2011. Så är det topp-DX du är ute efter så behöver du nog inte känna att d300s ersätts om en vecka. Men helt säker kan man ju aldrig vara.

Vad gäller andra tillverkare så får du som sagt fråga någon annan! ;)
 
Själv bytte jag från D200 till D300s vid jul, och jag måste säg att om du inte behöver filmfunktionen, ISO-prestandan och den bättre autofokusen är det ingen större mening egentligen. De är väldigt lika vad gäller nästan allt annat.

Men vill du ligga på över 400 i ISO så är det helt klart ett bra val! ISO prestandan är mycket bättre än på D200. Fast det är den på en beg D300 också.

Ett annat skäl till att byta nu kan ju vara att det fortfarande går att sälja en D200 för vettiga pengar, men när nästa modell kommer och den är tre generationer gammal blir det nog riktigt låga priser på den....
 
Tack för alla svar. Största anledningen varför jag vill byta är just filmfunktionen, då jag egentligen är lika intresserad av att redigera film som jag är intresserad av att leka i photoshop med mina bilder. MEN, det är just filmfunktionen som jag vill veta lite mer av. Hur är autofokusen när du filmar? Nåja, sitter i skrivande stund och läser lite på dpreview, men man får väl maka iväg sig och klämma på huset och testa funktionen lite.

Vad vågar man ta för sin d200 idag om man prissätter snällt? Tänkte försöka sälja den till farsan till underpris.
 
För min egen del har jag knappt testat filmningen... Jag köpte den för ISO-egenskaperna. Någon annan kanske kan reda ut det med AF och grejer bättre?

Jag fick 4500 för mitt D200 hus och lite minneskort och grejer för ett par veckor sedan, det var en aning slitet och hade gått 33 000 exponeringar. Det var väl inte jättelågt men lite mindre än jag hade hoppats på.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.