Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd, low light fotografering!

Produkter
(logga in för att koppla)
Oj hänger knappt med med alla svar!

Till 90% blir de stilla motiv händer att de blir lite rörliga motiv men är inget som påverkar köpet! (Så de ska vara som bäst för stilla motiv!)

Är det stilla motiv kan stativ och bildstabilisering kompensera för sensorstorlek och ljusstyrka i objektivet. Du kan välja ganska fritt mellan allt från micro 4/3, APS-C, FF eller mellanformat. Andra egenskaper, pris, storlek och hantering ka styra utöver budget.

Precis, mer att man vill fånga miljöer och iscensättningar man skapat med hjälp av belysningen så där kör jag just nu på stativ men har aldrig haft möjlighet att testa fota på frihand så gissar att jag kommer fortsätta med stativ!

Så länge du kör med stativ så kommer de flesta moderna systemkameror att fungera bra i dessa förhållanden.
Det som jag har haft lite problem med är när ljussättaren har använt billigare LED-armaturer, då kan färgerna bli riktigt konstiga med vissa kameror (men inte med andra). Det där är nog svårt att förutse, men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet.

Du behöver nog fundera mer på vilka brännvidder du behöver på objektiven. Vill du fota vidvinkel, eller mer åt telehållet?

Så länge du kör med stativ så kommer de flesta moderna systemkameror att fungera bra i dessa förhållanden.
Det som jag har haft lite problem med är när ljussättaren har använt billigare LED-armaturer, då kan färgerna bli riktigt konstiga med vissa kameror (men inte med andra). Det där är nog svårt att förutse, men det kan vara bra att ha det i bakhuvudet.

Du behöver nog fundera mer på vilka brännvidder du behöver på objektiven. Vill du fota vidvinkel, eller mer åt telehållet?

Ja precis, det har jag varit med om.. De blir ju mitt jobb som framtida ljusdesigner att ge fan i billig LED med andra ord ;)

mestadels vidvinkel men de bästa hade ju varit o kunna fota bägge två.
alt. köpa två olika objektiv!

Ja precis, det har jag varit med om.. De blir ju mitt jobb som framtida ljusdesigner att ge fan i billig LED med andra ord ;)

mestadels vidvinkel men de bästa hade ju varit o kunna fota bägge två.
alt. köpa två olika objektiv!

Jag skulle nog ha satsat antingen på en begagnad D4 som har väldigt fina egenskaper i lite ljus, och antingen ett 24-70 just för mångsidigheten, men annars ett riktigt bra vidvinkel i till exempel 24mm 1,4G eller Nikons fina vidvinkelzoom 14-24 som skulle va bra för just miljöer tycker jag.

Är du ute efter något annat bra kamerahus i samma prisklass som en D4 med samma fina egenskaper kanske en Nikon Df skulle va intressant med tanke på att du också kör just stativ och stillastående objekt/miljöer.

Lycka till!

ANNONS