Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd (liten och snabb digicam)

Produkter
(logga in för att koppla)

s0derberg

Ny medlem
Jag är ute efter en ny kamera eftersom min gamla Olympus inte håller måttet. Jag behöver en liten och snabb kamera som ska tåla lite. Den ska hänga med i fickan vart än man reser och bilderna ska gå att ta rätt snabbt.

Bildkvaliten är inte superviktigt men det är ju alltid trevligt med bra bilder. Antal pixlar bör väl ligga mellan 4-5M. Optisk zoom är inte heller ett krav men är likaså alltid trevligt. Det ska gärna gå att ta filmsekvenser. Priset bör väl ligga runt 4000:- (utan minneskort) Men det som är viktigt är att kameran ska vara liten, smidig och snabb. De kameror jag tittat lite på är:

Canon Ixus 430 & 500
Canon Ixus i (Ixus i5 verkar nice men har inte hittat nått pris på den)
Nikon CoolPix 4200 & 5200
Pentax Optio S41 & S5i

Någon som har någon erfarenhet av ovanstående kameror eller har andra tips så får ni gärna skriva en rad.

/Daniel
 
Hej!

Jag har en Ixus I som jag är väldigt nöjd med. Det är inte många kameror som så smidigt går ner i ett par jeansfickor. Enda nackdelen med kameran som jag ser det är att det lätt blir röda ögon men det är ju rent fysikaliskt omöjligt att komma ifrån det med en så liten kamera.


//Uffe
 
Hej Daniel!
Kan rekommendera Sony DSC-W1, vilken jag själv köpte ganska nyligen.
Den är väl kanske mest konkurerande till IXUS 500:an och coolpix 5200 , fast Sonyn har betydligt större skärm och fler manuella inställningar.
W1:an har fin videofunktion med 30 b/s i 640x480 vilket är väldigt bra för en digitalkamera, sen är den också väldigt snabb, både i uppstart och vid bildtagning.
En annan sak som jag värdesatte vid mitt köp var att
W1:an går på vanliga AA batterier, vilket gör det lätt att byta när de tar slut.
Dessutom tar den fina bilder tackvare Carl Zeiss optik. Dock kan bilderna bli lite suddiga inomhus, men det är nog valigt hos digitalkameror pga längre slutartider.

Kan därför varmt rekommendera denna kamera. Den är kanske inte riktigt lika liten som IXUS:arna men enligt mig bättre.. :)
Lycka till med ditt köp!

//Joel
 
Jag är själv sugen på en ixus i5 efter att ha lånat en ixus i hela sommaren. Kanonbra kamera för det formatet!

ixus i5 kommer gå på runt 4200kr och kommer ut i november.

*vill ha en vinröd* ;) hmm.. ändra det där till "ska"!
 
Tack för era svar!
Jag har varit runt och kollat på lite kameror och kommit en bit närmare beslutet :) Sonyn känns, lixom Ixus 500, lite för tjock. Coolpix'en blir också lite "tjock i fickan" med sitt handdag. Den som jag fastnade mest för var nog Optio S5i. Ett annat smood alternativ verkar vara Casio EX-Z50 Exilim... Någon som har någon erfarenhet av dessa kameror?

/Daniel
 
Säger du liten och snabb säger jag Ricoh Caplio R1. Klart trevlig bekantskap. Blixtsnabb på att starta, slutarfördröjningen är i princip omärkbar, och även zoomen är kvick i jämförelse med de flesta andra kompaktkameror jag använt. 4mpx, 28-135, AA-batterier alt. ett specialbatteri från Ricoh. Strax under 3000 i butik. Provsköt en häromdagen, och ska köpa så fort jag fått sålt lite grejer för att finansiera nya leksaken.
 
s0derberg skrev:
Tack för era svar!
Jag har varit runt och kollat på lite kameror och kommit en bit närmare beslutet :) Sonyn känns, lixom Ixus 500, lite för tjock. Coolpix'en blir också lite "tjock i fickan" med sitt handdag. Den som jag fastnade mest för var nog Optio S5i. Ett annat smood alternativ verkar vara Casio EX-Z50 Exilim... Någon som har någon erfarenhet av dessa kameror?

/Daniel

Canon kommer med två nya Ixusar med zoom: 30 & 40. De ser ut som 500 men är betydligt tunnare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.