Annons

Köpråd - Laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne B

Aktiv medlem
Hej, skulle behöva lite köpråd angående en laptop. Har en budget på mellan 10 - 15000kr.
Den behöver vara lite robust då den ska konkas med en hel del och framför allt ha en bra upplösning på skärmen, då Photoshop o Lightroom ska användas.

Var och kollade lite idag, men blev inte så värst mycket klokare. Dock hittade jag en HP elitbook med I5 processor och 4gig ram som var utbyggbart till 8 gig. Men grejen är väl att jag hört att HP inte ska vara så bra..?

Har ni några andra förslag eller åsikter tar jag tacksamt emot dem.

Jag håller också på och tittar på laptop (vilket har diskuterats i annan tråd).

Jag tittar på 13"-are i en betydligt lägre prisklass och det hetaste är nu:

ASUS U35JC CI3 2.4 4GB/500 13.3" W7HP

för 6990, dvs någon krona under 7000.

i3, 4GB RAM, 500GB HD, BT, vikt 1,9kg, W7HP 64

Denna har en upplösning på skärmen på 1366*768, och många 15" har ju det också. Dessutom har denna också ett "andra" grafikkort (nVidia G310M) med eget minne, 1GB.

Canons program kräver min 1024*768.

Eftersom jag tänkte använda extern skärm, ännu ej köpt, men förmodligen en HP 24" för ca 5-6000kr, så behöver inte skärmen vara så bra.

Med tanke på hållbarhet, så får man väl anta att felen uppenbarar sig lite slumpmässigt, och tyvärr köper man ETT enskilt exemplar, men betalar man lite mer, så används högre klass på komponenter, samt att praktiskt taget alla komponenter har högre hastighet. Det kommer man inte ifrån.

Det mest säkra kan vara att satsa på robusta externa hårddiskar.

Med tanke på robusthet, gäller det väl att ha lösa hårddiskar/USB-minnen som håller, och så får man byta dator med jämna mellanrum!

13 tum är lite litet för min del.. och då jag kommer att sitta i bilen eller på andra ställen än hemma och redigera bilder så går extern bildskärm bort.
Det jag vill ha är en driftsäker laptop som tål lite "stötar" och som har en bra upplösning på skärmen.
Sen är ju givetvis en snabb processor och bra med minne ett plus.. ;-)

Mycket prestanda för 15.000:- http://www.sony.se/product/vn-f-series/vpcf13s0e-b
Om den lever upp till dina krav får du avgöra själv, men båda mina söner har sådana och de håller än...

Den ser ju kompetent ut och med rätt upplösning.. dock så har en kompis avrått mig från att köpa Sony´s efter mycket strul. Kan ju vara ett måndagsex.. men då jag läst mig till liknande erfarenheter från många andra så ser jag ju en viss sanning i det han säger.

Eftersom jag aldrig har haft en bärbar förut, så känns det som att det är en djungel där ute och i stort sätt alla märken har stora problem med tillförlitligheten.
Mina svärföräldrar köpte en ACER som höll knappt ett år.. ståendes vid ett skrivbord.

Med tanke på robusthet...

Jag tänkte ha med min laptop på hojen (på semestern, dvs fyra veckor och ca 6-700mil), så det är en fördel om den fungerar vid hemkomsten också.

Det låter som att det inte vore helt fel att ha en del USB-minnen med sig.

Då får jag fundera vidare om jag behöver ett Ati Radeon grafikkort eller om jag måste nöja mig med något simplare kort.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto