Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd: Kamera för både foto och film - D5200 eller 700D?

Produkter
(logga in för att koppla)

M A X

Ny medlem
Hej,

Har blivit pappa så nu ska det fotas och filmas en hel del och kameran jag äger i dag, en Panasonic Lumix DMC-GF5 + 14-42/3,5-5,6 OIS, är helt okej men jag vill ha bättre bildkvalitet på både foto och film så nu vill jag uppgtradera mig. Vi reser utomlands två-tre gånger per år så en kompakt kamera är ju att föredra men inte ett krav. Utomlands filmar jag mer än jag fotar så bildkvaliteten vid filmning är viktig. Vill helst ha spegellös kamera, känns mer hållbar, men det är inget krav.

Står och stampar främst mellan Nikon D5200 + 18-55/3,5-5,6 VR och Canon EOS 700D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM då dessa ligger inom min budget på 6,000 kr. Kollar också lite på Canon EOS 100D då den är så kompakt samt spegellösa Canon EOS M då den är ännu kompaktare. Bra pris har den också och av foto- och fillmkvaliteten jag sett så är den riktigt bra.

Är helt grön inom fotovärlden så jag behöver er hjälp.
 
Jag köpte Canon 70D för precis samma ändamål och är helnöjd. 70:an har kontinuerlig AF vilket underlättar betydligt.
 
Hej,

Har blivit pappa så nu ska det fotas och filmas en hel del och kameran jag äger i dag, en Panasonic Lumix DMC-GF5 + 14-42/3,5-5,6 OIS, är helt okej men jag vill ha bättre bildkvalitet på både foto och film så nu vill jag uppgtradera mig. Vi reser utomlands två-tre gånger per år så en kompakt kamera är ju att föredra men inte ett krav. Utomlands filmar jag mer än jag fotar så bildkvaliteten vid filmning är viktig. Vill helst ha spegellös kamera, känns mer hållbar, men det är inget krav.

Står och stampar främst mellan Nikon D5200 + 18-55/3,5-5,6 VR och Canon EOS 700D + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM då dessa ligger inom min budget på 6,000 kr. Kollar också lite på Canon EOS 100D då den är så kompakt samt spegellösa Canon EOS M då den är ännu kompaktare. Bra pris har den också och av foto- och fillmkvaliteten jag sett så är den riktigt bra.

Är helt grön inom fotovärlden så jag behöver er hjälp.

Vad gäller video är Panasonic svårslagna tycker jag. Har själv sedan några månader uppgraderat från GF2 till G6 som jag tycker tar bra bilder och mycket bra film med mjuk och fin autofokus. Dessutom har den ingång för extern mikrofon. Enda begränsningen, bildkvalitetsmässigt med den är när man går upp på höga ISO-tal, d v s över 3200. Lycka till med barnfilmandet -fotandet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.