Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd gällande skärm för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Slug

Medlem
Jag skulle vilja få lite tips på skärmar för bildbehandling på 27 tum. Min budget är 13000, kan sträcka mig lite ytterligare om det är vettigt.
En skärm som jag har tittat på är BenQ SW271, om någon har haft den ett längre tag och har ett omdöme och ge så vill jag gärna höra.

Jag skulle vilja få lite tips på skärmar för bildbehandling på 27 tum. Min budget är 13000, kan sträcka mig lite ytterligare om det är vettigt.
En skärm som jag har tittat på är BenQ SW271, om någon har haft den ett längre tag och har ett omdöme och ge så vill jag gärna höra.
Jag svarar på samma sätt som jag gjorde när en liknande fråga dök upp alldeles nyligen;

Om du är beredd att lägga de pengarna på en ny skärm, då skulle jag vilja rekommendera dig att titta på en Nec eller Eizo istället.

Jag har en Eizo ColorEdge CG2730 27", som är lite över din budget.

Största problemet som jag har haft med mina tidigare skärmar har varit ojämnheten i kalibreringen, har ägt 2-3 olika skärmar samt 2 olika kalibrerare dom senaste åren. Varenda gång jag kalibrerade mina skärmar gav det olika resultat.

Denna skärm har inbyggd kalibrerare och ger perfekt resultat varenda gång. Behöver inte längre oroa mig för att skärmen visar fel färger, och själva kalibreringsprocessen är betydligt smidigare och snabbare än andra verktyg som jag har använt mig av.

Jag har också CG2730 27". Håller med zlotte i allt han skriver här ovan. Ångrar inte detta val. Skönt med en skärm som snabbt startar och har rätt färger hela tiden efter en kort stund. Ett extra plus för inbyggda kalibratorn och den medföljande skärmkepsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar