Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Köpråd gällande objektiv till Canon 40D
- Trådstartare _Dimi_
- Start datum
SecretAgentMan
Aktiv medlem
Normalen - Canon EF 50 1,8
Vidvinkeln - Tokina 12-24/4
Telen - Canon 70-200/2,8 (finns med IS om det är slantar över, alternativ är 70-200/4, lite lättare, lite ljussvagare, finns med och utan IS, beroende på vad du vill spendera).
2,8:an med IS och en telekonverter i väskan så är du förberedd på det mesta, men smakar det så kostar det.
/J
Telen - Canon 70-200/2,8 (finns med IS om det är slantar över, alternativ är 70-200/4, lite lättare, lite ljussvagare, finns med och utan IS, beroende på vad du vill spendera).
2,8:an med IS och en telekonverter i väskan så är du förberedd på det mesta, men smakar det så kostar det.
/J
EriKarlsson
Aktiv medlem
Nyfiken fråga: Varför rekommenderar du inte Canons 10-22?SecretAgentMan skrev:
sikis
Aktiv medlem
ett annat alternativ till telezoomen är ju sigmas 50-500 som jag upplever är alldeles tillräckligt bra optiskt å så.. om man inte är extremt kräsen, men framför allt får du ett extrems bra zoom omfång. så länge du fotar i hyfsat bra ljus å så. efter som det är aningen ljussvagt. men jag är grymt nöjd med mitt i allafall. tänkte surfing å så. får du ju rätt bra avstånd på.
apersson850
Aktiv medlem
Jaha, nu hann det in en annan innan jag var klar. Jag syftade på inlägget två steg upp, om 10-22 och 70-200.
Kostar 22759 hos Scandinavian Photo.
Ryms näppeligen någon EF-S 17-55 i den budgeten, däremot en EF 50 f/1,8.
För 17-55 tillkommer 10730, medan man kommer undan med 1503 kronor för 50 mm.
Kostar 22759 hos Scandinavian Photo.
Ryms näppeligen någon EF-S 17-55 i den budgeten, däremot en EF 50 f/1,8.
För 17-55 tillkommer 10730, medan man kommer undan med 1503 kronor för 50 mm.
SecretAgentMan
Aktiv medlem
EriKarlsson skrev:
Nyfiken fråga: Varför rekommenderar du inte Canons 10-22?
För att jag var ruggigt nöjd med Tokinat själv på min gamla Nikon D200. Och jag är fäst vid fasta bländare (därav går sigman bort), och canongluggen är dyrare.
/J
Barkbröd
Aktiv medlem
Jerry Arvidsson (SecretAgentMan) skrev (bl.a.):
Normalen - Canon EF 50 1,8
Skulle knappast kalla 50mm för normal på en 40D. Snarare så att vi pratar 28 eller 35mm. Det blir alltså ett 50/1.6 = EF28/2.8 eller EF35/2.0 där 28an är mest "normal" - men själv skulle jag föredra 35an.
SecretAgentMan
Aktiv medlem
Jag vet...men 50:an är ju något av den nya sortens "normal", även om det är mer kort tele - pris, prestanda och tillgänglighet gör sitt till.
Oerhört bra porträttglugg är det i alla fall, och ingen skall hoppa över den i samlingen, man tvingas vara lite mer aktiv med fotandet..
/J
Oerhört bra porträttglugg är det i alla fall, och ingen skall hoppa över den i samlingen, man tvingas vara lite mer aktiv med fotandet..
/J
StaffanW
Aktiv medlem
Ok, det vi vet är att Dimitris ska använda dom till actionfoto, främst skidåkning och surfing.
Det säger oss att:
- båda sporterna är utomhus i goda ljusförhållanden vilket inte kräver stor bländaröppning
- Iallafall surfing kräver väl rätt mycket tele, betydligt mer än 200 iallafall. Så 70-200 är nog för klent.
Skidåkning däremot kan man fotografera från ultravidvinkel till ordentlig tele.
Jag är nog inne på Johans idé om Sigmas 50-500/4-6.3
Till den ett enbensstativ+tilthuvud för surfingen.
Köp till numer klassiska och skarpa 17-55/2.8 IS. Glöm inte att köpa till motljusskydd till obejktivet. Synnerhet viktigt när du fotograferar i snölandskap eller på stranden.
Filter till båda objektiven (bra skydd mot vatten/snö stänk).
Då är du uppe i 22,5". Resterande 2,5" kan du säkert putta in i nästa skid/surf resa...
Det säger oss att:
- båda sporterna är utomhus i goda ljusförhållanden vilket inte kräver stor bländaröppning
- Iallafall surfing kräver väl rätt mycket tele, betydligt mer än 200 iallafall. Så 70-200 är nog för klent.
Skidåkning däremot kan man fotografera från ultravidvinkel till ordentlig tele.
Jag är nog inne på Johans idé om Sigmas 50-500/4-6.3
Till den ett enbensstativ+tilthuvud för surfingen.
Köp till numer klassiska och skarpa 17-55/2.8 IS. Glöm inte att köpa till motljusskydd till obejktivet. Synnerhet viktigt när du fotograferar i snölandskap eller på stranden.
Filter till båda objektiven (bra skydd mot vatten/snö stänk).
Då är du uppe i 22,5". Resterande 2,5" kan du säkert putta in i nästa skid/surf resa...
Palletheking
Aktiv medlem
En Sigma 100-300 4,0. Tokinas 12-24 4,0 och Sigmas 18-50 2,8. det blir 20400 kr. Soligors toppklassade konverter kostar ca 1300. Då är du uppe i 21700. För de 3300 som blir över skulle jag satsa på en bra blixt. Den kan du ha nytta av vid skidfotografering.
Chrille B
Medlem
Lägg 5000 på en weekend till NY och besök B&H photo så kommer övriga 20000 att räcka längre!
Satsade själv på:
EF S 10-22
EF 70-200 4L kommer dock att uppgradera till IS
Samt en fast EF 50 1,4 ,grym, dock kan kanske en nomalzoom istället vara bra!
Telekonverter bra om du ska fota surfing.
mvh
Chrille
Satsade själv på:
EF S 10-22
EF 70-200 4L kommer dock att uppgradera till IS
Samt en fast EF 50 1,4 ,grym, dock kan kanske en nomalzoom istället vara bra!
Telekonverter bra om du ska fota surfing.
mvh
Chrille