Annons

Köpråd gällande mikroskop

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker Dahlblom

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på att skaffa mikroskop. Jag vill givetvis fotografera genom detta också. Stilla min nyfikenhet hur sakerna omkring oss ser ut under luppen så att säga.
Vad kan ni rekommendera för något. Jag har inte en blekaste vad för olika mikroskop det finns och vad skillnaderna är. Har inte hunnit läsa in mig.

Har gluttat litet på CP, de säljer Konus mikroskop. Konstaterade att det finns stereomikroskop och andra som inte beskrivs som stereomikroskop... :)

Budget, kanske 15000SEK eller däromkring. Har ni några tips?
 
Det CP kallar stereomikroskop kallar jag stereolupp och har måttlig förstoring (10-50x). Mikroskop har oftast förstoringar 100 till 1000 som gör att du kan titta på sporer, celler och sånt. Med de flesta kompaktkameror är det lätt att fota genom stereoluppar och mikroskop då de har liten optik, ungefär som våra ögon. Räkna dock med mycket kort skärpedjup. Sagitta säljer enkla prisvärda mikroskop och stereoluppar.
 
Tackar för infon. Använder du själv mikroskop? Vågar du dig på en rekommendation på vad jag kan skaffa? Jag köper hellre lite för avancerat än enklare utrustning som man riskerar växa ur för snabbt.
 
Jag vet att jag har sett kamerakopplingar till mikroskop för några år sedan, om jag inte minns fel var det Nikon som tillverkade dem. Jag kommer dock inte ihåg vilken prisklass de låg i.
 
Ja, jag använder både stereolupp och mikroskop. Jag håller på med botanik så med stereoluppen tittar jag på detaljer på t.ex. växter och lavar. Till mikroskopet gör man tunna preparat av t.ex. fruktkroppar eller mossblad för att se sporer och celler. Vad vill du titta på? Jag gissar att det är en stereolupp som är mest intressant. Ska man fota mycket är det bra att ha en som är trinokulär (med tre tuber) så kan man ha kameran fast monterad. Vill man ha dyrare grejjer så har Olympus, Zeiss, Nikon och Leica stereoluppar.
 
nickeg skrev:
Vad vill du titta på? Jag gissar att det är en stereolupp som är mest intressant.
Ja det verkar som om stereolupp är närmast vad jag behöver. Det är alltså så att man måste ha två olika apparater om man vill dels titta på insekter, dels mindre saker såsom sporer, celler vilket du nämnde? Jag är övertydlig eftersom jag inte har någon koll på detta här.
 
Jag fick svar från Sagitta och de har inte adapter för de mikroskop de säljer. Jag vill inte använda lågupplöst CCD USB kamera. Jag letar vidare. Väntar på svar från CyberPhoto.
Finns det någon andrahands marknad av lite finare mikroskop eller stereoluppar snarare. Har inte hittat pris på Nikons stereoluppar. Det tolkar jag som att det är många tusentals euro de kostar.

Vad tror ni om den här? Makro objektiv man skruvar på existerande objektiv. Kostar 570e + moms.
 
Senast ändrad:
Varenda företag som pysslar med bättre mekanik och är certifierade har nog en stereolupp. Vi har av fabrikat Zeiss och Wild.

Är övertygad om att det finns en begagnatmarknad. Kolla de stora som säljer beg. verktygsmaskiner etc.

Sedan om det finns möjlighet att ansluta en digital kamera till dessa lite äldre instrument låter jag vara osagt.
 
Har nu haft kontakt med Cyberphoto. Det är ett stereomikroskop/stereolupp jag söker och deras bästa är Konus 5425 Stereo Crystal. Jag skall nu ta mig en funderare och söka efter alternativ också. Det är trots allt en liten summa pengar och jag vill ha det bästa för just den summan. Darkfield fotografering verkar vara intressant och jag hoppas det fungerar bra med denna modell. Finns tillbehör i alla fall. Synd att det inte finns exempel bilder att få.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.