Advertisement

Annons

Köpråd - Fisheye till D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Owner

Aktiv medlem
Hej,
Är sugen på att börja fota vidvinkel/fisheye och har spanat in Tokina 10-17mm 3.5-4.5 DX. Är det ett skapligt val eller ska jag titta på något annat objektiv?
Tacksam för era synpunkter.

Jag spande själv in samma objektiv och var och provade det i butik, tyckte att det var bra tills jag upptäckte all CA på bilderna när jag kom hem.
Jag lyckades inte med att få bort det tillräckligt enkelt i efterbehandling så jag la mina köptankar av det på is en stund.
Å andra sidan så verkar CA vara något man får leva med när det kommer till extrem vidvinkel/fisheye, tillochmed Nikons 10.5mm har en del CA.

Dock så är objektivet (som alltid med tokina) grymt välbyggt och väldigt trevligt att jobba med. Om du inte tror att den CA som objektivet producerar är något du kommer att störa dig på i fält så tycker jag att objektivet verkar vara ett av de bättre fisköge köpen.

Simon

Tack,

Ifall det inte finns någon annan som har något annat att inflika så kommer jag nog införskaffa ett sådant här objektiv.

=)

Finns ju en inbyggd "fisheye-effekt" i D90:n att leka med ! Tycker fisheye är ett rätt så meningslöst objektiv,det går ju inte att använda till något annat.Men ett riktigt vidvinkel är ju aldrig fel ! MVH.

Finns ju en inbyggd "fisheye-effekt" i D90:n att leka med ! Tycker fisheye är ett rätt så meningslöst objektiv,det går ju inte att använda till något annat.Men ett riktigt vidvinkel är ju aldrig fel ! MVH.

År det Circular fisheye som du inte gillar eller vad rekommenderar du för vidvinkel?

Hur är CA på detta objektiv? Mycket bra pris på detta objektiv =)

Det är inte världens bästa objektiv, men och visst finns det CA. Den är även helt manuell, både fokusering och bländare, men eftersom den är skarp från 0,5 meter till oändligheten kan man ha den på strax innan 3 meter hela tiden för att få allt efter 0,5 meter skarpt. Det är ett ytterst roligt objektiv som man kommer långt med om man inte har jätte stora krav.

Det är inte världens bästa objektiv, men och visst finns det CA. Den är även helt manuell, både fokusering och bländare, men eftersom den är skarp från 0,5 meter till oändligheten kan man ha den på strax innan 3 meter hela tiden för att få allt efter 0,5 meter skarpt. Det är ett ytterst roligt objektiv som man kommer långt med om man inte har jätte stora krav.

OK, men är inställning av slutartiden också manuellt?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto