Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd för panoraman

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om fisheye, eller kraftig vidvinkel överhuvud taget är så "rätt" vid panoramamontage.
Distortionen är ju enorm på såna gluggar, vilket gör det svårt om inte omöjlig för panoraman.

Jag kan ha fel, men inbillar mej att överlappningen måste vara så stor så man lika gärna kan använda sej av en mer moderat vidvinkel.

/K

När det gäller 360° panorama för visning på webben använder jag ett Fisheye, Sigma 8 mm 1:4 D EX. På stativet har jag ett panoramahuvud från Manfrotto. Kommer inte ihåg modellbeteckningen.

Vid andra panorama som ska printas kan man i princip använda vilket objektiv som helst. Fota gärna på högkant, det blir fler bilder, men det är det värt. Man kan köra den typen utan panoramahuvud, men parallaxförskjutningen blir stor och det krävs rejält överlapp mellan bilderna.

vr panorama fungerar utmerkt med ett canon 10-22mm vilket jag själv använder tillsammans med min 40D och nodal ninja 5

Varför fishey överhuvudtaget? Vad är det för egenskap som fisheye tillför som är eftersträvandsvärt?

Min uppfattning är att ett raktecknande objektiv är att föredra. Att envist leta efter 180°-objektiv är förfelat enligt min uppfattning, då de tillför större problem än de löser. Oftast använder jag 20 mm på APS-C-kamera. Är det fråga om utomhus-pano föredrar jag 35 mm på APS-C- och 50 mm på 135-kamera, de få gånger jag gör panorama från exponerad film.

Varje enskild punkt i panoramat återfinns horisontellt på minst tre bilder och vertikalt på minst två. Merarbetet att ta många överlappande bilder betalar sig i form av kvalitet i slutresultatet. Även om det går att kontrollera distorsionen i mjukvara, lägger jag hellre den tiden det tar på att stitcha med fler bilder.

Som sagt, det går att ta panoraman med i stort sätt vilket objektiv som helst, men vill man vara rationell kan Fisheye underlätta. Fyra bilder räcker för att täcka in allt från golv till tak och 360° runt om. Distorsionen som varje enskild bild visar försvinner till största delen efter stitchningen.

Exempel med Sigma 8 mm Fischeye:

http://www.prepix.se/360test

En bra sida att få förklarat skillander mellan tex 360 bilder o panoraman är www.panoramas.dk
Mer eller mindre alla som gör 360bilder kör med fisheye o det blir väldigt bra om man har rätt program samt använder ett riktigt proffshuvud tex manfrottos 303 sph o har ställt in nodalpointen korrekt.
360 bilden innefrån airbus cockpit är tagen med canons 5D samt nikons fisheye 10,5.

En 360 bild i 360x180 är om man använder tex 5D med fiseye tagen med 6 bilder runt (60gr skillnad) samt 1 bild på zenit o nadir (golv,Tak).
Däremot ska du göra en riktigt snygg panorama så är det bättre att använda annan optik.
ps panoram dk har tex tips på utrusning etc till dels 360bilder o olika panoraman.

Jo - jag har läst den sidan ganska noga vid ett antal tillfällen genom åren och en passus står hela tiden ut;

"Fullframe Fisheye lenses usually 15 - 16 mm has been used for many years for panoramas with 35 mm cameras.

The quality is much better than with the 8 mm fisheyes but they need 6-8 images around + top and bottom images."

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att vurmen för 8-10 mm fishey enbart är sprunget ur en drift att behöva ta så få bilder som möjligt. Hur jag än försöker se alternativens förtjänster, så är hela tiden multirow panoramas den teknik som ger den högsta kvaliten, och därmed den jag kommer att hålla fast vid.

att ta en multirow panoramas med rörliga delar i motivet är väldigt bökigt att sätta ihop.
Det kräver väldigt många bilder se tabell nedan
MED MULTIROW KRÄVS DENNA MÄNGD BILDER
20 mm objektiv totalt 26 bilder
28 mm objektiv totalt 32 bilder
35 mm objektiv totalt 50 bilder

exempel för antal bilder för 20mm objektivet ser ut så här
1 picture at +90 pitch
8 picture every 45° at +60 pich
8 pictures every 45°at 0° pitch
8 pictures every 45°at -60° pitch
1 picture at -90° pitch

Kvaliten ÄR RIKTIGT BRA OCH duger den för bla airbus så tror jag det räcker rätt längt med 6+2 bilder för 360vr bilder.
Med dagens program så räcker 8 bilder väldigt bra.
Däremot kvalite panorama kör jag med annan optik.
Jag använder inte heller ps3 för den är klart sämre än det programmet jag använder.

Lennart, det är självklart att andra objektiv än ett fisheye ger bättre skärpa och täckning, men ibland måste man tänka rationellt för att kunna leva på det man gör. Att ta åtta bilder isf fyra låter inte så betungande, men de ska ju även redigeras och har man ett antal VR skjutningar på en dag så betyder det extra jobb.

Dessutom processas bilderna på olika sätt som gör att de tappar skärpa och kvalitet när de väl ligger på en hemsida. Så den vinsten man får av andra objektiv ser man inte röken av när de väl ligger ute. Tyvärr, måste jag säga eftersom bildkvalitet är något jag värnar om.

Vilka program är bra? Vilka program är gratis? Har precis skaffat ett manfrottohuvud och tänker i dagarna testa det för första gången. Men jag har inget program i pipen än. Någon som vill hjälpa?

ove nilsson skrev: ...
Kvaliten ÄR RIKTIGT BRA OCH duger den för bla airbus så tror jag det räcker rätt längt med 6+2 bilder för 360vr bilder.
...
Självklart - så dumt av mig att tro att jag begriper ett endaste dugg om detta. Airbus - mmmm - dom vet ju såklart. Förlåt mig.

Om du vill köra multirow teknik för en lågupplöst 360 vr varsågod Lennart men det ät inte speciellt många som gör det.
Om jag däremot ska köra en panorama som ska tryckas/printas då kör jag inte fisheye utan annan optik däremot 360 vr då känns det som botkastad tid med en multirow.
Han som tagit bilden för Airbus(världens största passagerarplan) han heter Gilles Verdal o det var han som tog bilderna från cockpiten på en Airbus.
Över en miljon svenskar har varit inne o tittat på dom bilderna.Det är rätt läckert det är bara googla så hittar ni 360vr.

Bra program är:
Realviz stitcher - stitcha bilderna till panorama dock ej gratis även om en det finns gratis test på deras sida.

Pano2VR - Slutföra arbetet och kunna få ut en slutprodukt

Easypano har många bra program till t.ex virituella turer och enklare saker

Gratis är:
PTGui - Gratis och ska vara bra vad jag har läst har ej använd detta själv

annars finns det massa program som kan vara bra smaken är ju som baken:p

Angånde frågan om många eller få bilder i en bild beror mycket på vad man ska fota om det är möjligt att ha massa bilder.
t.ex om man fotar landskap där allt är still kan man använda hur många bilder man vill.
Men om man vill fota på ställen där det rör sig t.ex torg är det inte möjligt att ta massa med bilder tycker själv att det kan vara problem med min 10mm då det kan gå åt 14bilder till en bild. Eftersom att man int vill ha samma människa på flera ställen:p

Mvh kristoffer

ove nilsson skrev: Om du vill köra multirow teknik för en lågupplöst 360 vr varsågod Lennart ...
...
Tack - jag var orolig ett tag, men nu när jag har fått officiellt tillstånd så känns det lättare. Det är inte lätt att veta så'na här komplicerade saker, men råd från en uppburen yrkesfotograf är välkomna. De brukar förpassas till rätt avdelning.

Jag hoppas jag har rätt att visa exempel o referera till panorma sidor där det visar sig att dom flesta skapar 360 vr bilder med fisheye o 8 bilder.
Jag har även i dag problem med objekt/människor som rör sig mellan bildrutorna även om jag bara tar 6 runt om.Om en fs medlem frågar om råd på vilken optik som är bra så har jag väl rätt att tipsa om hur o vad dom flesta använder som skapar 360vr bilder? så har jag trampat på dina tår Lennart ber jag om ursäkt det var inte meningen jag bara säger min mening om 360 vr bilder.
om jag sammanfattar varför jag inte skulle rekommendera en multirow teknik till 360 vr bilder.
1. stora problem om man har rörliga motiv i bilden.
2. Att sticha 20-50bilder tar betydligt längre tid
3. Betydligt större risk att du råkar flytta stativet en anning vid tagning av så många bilder i olika positioner.
4. Du vinner ingen kvalitevinst på en bild som ska visas på webben.
5. Knappast på papper heller pga att dels har vissa program blivit så mycke bättre samt du får stora filer från 8 bilder i vilket fall som helst,
6. Tiden det tar att ta bilden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar