Annons

Köpråd för en nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Nits

Medlem
Go kväll.
Jag har nu på senare tid fått ett intresse för fotografering och har tänkt mig skaffa en systemkamera.
Jag är helt och hålet nybörjare inom området. Det jag vill fotografera är då fåglar, blommor och landskap. Jag har förstått att jag behöver lite mer avancerade objektiv för det, men det är tänkt att jag börja med ett "kit-set" och lära mig kameran först och olika funktioner och sen senare gå in mer på objektiv för det ändamål jag tänkt fota.
Jag har väl indirekt ingen låst budget, ca 10,000kr. Då pengar inte är problem just nu utan mer att "jag vill inte spendera för mycket och sedan att det blir liggande,tappar intresse vill då samtidigt inte spendera för lite och känna att jag inte kan växa i kameran eller blir för lätt eller hur man ska kalla det.
Dom jag har tittat på och är lite intresserade av är: Canon EOS 70D och Canon EOS 700D.

Vad jag har förstått är 70D lite mer avancerade? Är det dåligt för en nybörjare?
Är någon av dom lite "onödigt" dyra för en nybörjare? Ska man satsa mer på något billigare som D3200? Och sen senare när man kan lite mer köpa bättre hus/objektiv?

Tacksam för all hjälp och tips jag kan få!
//Alex
 
Börja med landskap i så fall. Det kräver inga speciellt dyra objektiv.
Skaffa en normalzoom en blixt och kanske ett fast objektiv (t ex 35mm 1.8) så har du en hel värld att utforska :)
Kamerahus är bra vad du än väljer. Om du blir fanatisk fotoentusiast kommer du att vilja byta upp dig vad du än väljer.
 
Godmorgon, mina tankar runt din frågeställning: