Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Extra batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

Glowex

Aktiv medlem
Hej.

Har en annorlunda fråga. Jag tänkte köpa ett till batteri till min kamera, batterityp BLS-5. Funderar på att köpa från en alternativ tillverkare och ser att det finns en uppsjö om man googlar, exempelvis batteriexperten och batterigiganten. Har ni några erfarenheter om vem som är bäst?

Med vänlig hälsning,
Mathias

Jag har köpt batterier både till kameror och annat på eBay för nån hundring styck. Funkar fint, har möjligen lite kortare livslängd än motsvarande märkesbatteri.

Hej, jag har använt diverse ”piratbatterier” till olika prylar. De brukar typiskt vara ganska mycket billigare men för det mesta bara lite sämre än originalbatterier. I något undantagsfall har piratbatteriet varit rena dyngan, och i ett annat undantagsfall har det faktiskt varit bättre än original. Det är det senare jag tänkte tipsa om: Jag köpte ett batteri av fabrikat Jupio som extrabatteri till Canon G7X. Jag har inga siffror på det, men jag upplever att det håller längre än originalbatteriet. Det kan ju såklart vara en slump för just den här batterimodellen (NB-13L), men om jag ska tipsa om ett vettigt piratfabrikat blir det alltså Jupio.

Mina erfarenheter är att original har jämn kvalité medans pirat oavsett märke kan vara alltfrån lika bra/bättre till betydligt sämre. Helt beroende på vilket exemplar det är.

om jag ska tipsa om ett vettigt piratfabrikat blir det alltså Jupio.
Jag har ett par Jupio-batterier och kan hålla med om rekommendationen. Mina är åtminstone inte märkbart sämre än originalbatteriet så jag är nöjd.

Med förbehåll om långtidsanvändning: jag vet inte om de klarar lika många uppladdningar som originalbatterierna.

Har precis köpt ett par Jupiobatterier, de har dessutom 3 års garanti. Så jag räknar med att de håller längre än en del no name jag haft. Jag fick två Jupio till samma pris som ett original.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar