Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd... EOS 450D eller EOS 1000D + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Rind

Aktiv medlem
Funderar på köp av system kamera och undrar vilken skall man välja av EOS 450D eller EOS 1000D. Vad är det som gör priskillnaden egentligen. Idag fotar jag med supersomare (panaosonic FZ18) och vill byta upp mig.

Jag har max 10.000:- att lägga ut och skulle vilja ha mist 2 olika objektiv för att kunna fota lite alround. Bildstabilisator och sorlek/vikt är betydelsfullt för mig vid val av objektiv förutom funktionen då.

Tänkbara objektivval kan vara, normal, vidvinkel, tele (men inte extremt långt), ojektiv som är bra i sämre belysning.

Vill ni se vad jag brukar fota så finns det på min profil eller här.

http://www.agarcia.se/ingela/
 
du är så pass duktig på att fota och tagit så fina bilder så du ska åtminstone köpa en 450D ,1000D är närmast en förenklad 400D där man tagit bort spot mätning och sänkt serie tagnings hastigheten om du vill utvecklas mera så är det saker du kommer att vilja ha senare då man lämnat auto lägena
ett lämpligt paket till att börja med kan ju vara detta
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7677133
och du klarar även din budget med det.
 
Jag tycker du skall fundera över EOS450D och ett Sigma 17-70/2,8-4,5.

Jag använder ofta just denna kombination och är mycket nöjd med den.Eventuellt kan du komplettera med ett EF 50/1,8 om du vill ha ett ljustarkt objektiv.
 
Skillnader 450D mot 1000D, fallande ordning enligt mig:
1) Stor skillnad i vid seriebildstagning i RAW, 3,5 mot 1,5 fps
2) Något bättre AF & sökare i 450D
3) 3" mot 2.5" LCD-skärm
4) Snyggare & skönare gummigrepp på 450D
6) 12 mot 10 mpix med liknande hög-ISO prestanda
7) 450D en tusing dyrare ny, värt varenda krona tycker jag
8) 450D håller nog andrahandsvärdet bättre

Köp sedan en bra blixt som Canon Speedlite 430EX eller 430EX II.

Objektiv är svårare, det finns mycket att välja på. Mitt tips är att köpa erkänt bra & prisvärda Canon-objektiv på Annonsmarknaden eller Blocket. Köp dem vartefter du har behov och budget. Ångrar du dig får du tillbaka alla pengar när du säljer igen. Hellre Ett bra objektiv en fem dåliga!

Exempel på bra köp:
EF-S 18-55/? IS
EF-S 17-55/2.8 IS
EF 17-40/4L
EF 50/1.4
EF 85/1.8
EF 100/2.8 Macro
EF 70-200/4 IS
 
Begnad 40D, men annars hade jag valt 450d om du trivs med det lilla huset.

Objektiv finns många att välja på. EF-S(canon) eller DC (sigma) är att föredra om du vill ha lättare, billigare och bästa prestanda för pengarna.

EOS 450D
Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro
Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS
Canon EF 50mm f/1.8 II

Detta bör vara en sansad mix.
 
Håller med om det mesta som sagts här. 450D alltså. Och om budgeten är viktig så får du med 18-55IS "nästan gratis". Det är riktigt bra för att vara ett kitobjektiv. Hyffsade macroegenskaper dessutom.

Säljs i kit med 55-250IS (som fått bra recensioner) under 9000:- om du tycker telezoom är intressant.
 
Tack för tipsen det börjar klarna, Lutar åt 450D. Nu blir det bara lite svårt att välja objektiv ....

Är det något objektiv, förutom kitobjektivet, som ni anser ge kul möjligheter inom min prisram...
 
Du får ju kameran med 18-55IS för strax under 6000 kr -- och om du är intresserad av ett hyfsat tele ska du titta på Canons 55-250IS, precis som Frank föreslår. Det borde passa din budget, du får det för 2700 kr ungefär.

Vidvinklar (vidare än 18 mm, alltså) i den här prisklassen är det tyvärr svårt att hitta.
 
Peleng är ett vidvinkel alternativ, men svårt att fota med - dock spännande och billigt. Vill man hålla ner kostnader är det bra att köpa begagnat och på fs fins många annonser på iaf mainstreamprylar.

canon kit 18-55is är sjukt tråkig, välj hellre Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro - oki, den saknar is, men ger skarpa bilder iaf och är inte gjord av bara plast.
 
Peleng är ett vidvinkel alternativ, men svårt att fota med - dock spännande och billigt. Vill man hålla ner kostnader är det bra att köpa begagnat och på fs fins många annonser på iaf mainstreamprylar.

canon kit 18-55is är sjukt tråkig, välj hellre Sigma 18-50mm 1:2,8 EX DC Macro - oki, den saknar is, men ger skarpa bilder iaf och är inte gjord av bara plast.

Har inte testat någon av dem, men varför är 18-55IS sjukt tråkig jämfört med 2600kr dyrare Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8? Alla tre är skarpa. Ingen av dem har USM/HSM autofokus. Alla är mer eller mindre plastiga. Bara Canon har IS.

Jag skulle nog ta kitlinsen och lägga mina 2600kr på en beg EF 50/1.4 USM som också är skarp men avsevärt snabbare än en f/2.8 zoom.
 
Har inte testat någon av dem, men varför är 18-55IS sjukt tråkig jämfört med 2600kr dyrare Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8? Alla tre är skarpa. Ingen av dem har USM/HSM autofokus. Alla är mer eller mindre plastiga. Bara Canon har IS.

Jag skulle nog ta kitlinsen och lägga mina 2600kr på en beg EF 50/1.4 USM som också är skarp men avsevärt snabbare än en f/2.8 zoom.

Åsikter som alltid såklart, men läs tester ochtestasjälv 18-50is så tror jg att du förtår vad jg menar. ef50/1.4 är ett härilgt objektiv som jag tagitriktigt många bilder med. Det har sina svagheter, men jag gillar det. Lite väl mjuk skärpa på stora bländare, gamla usmen, inte dammtätt, känsligt för flare, men ändå ett bra ochljusstarkt objektiv.

Nya Sigma EX 50/1,4 DG HSM är en bättre lins till samma pengar och köper man nytt bör man kanske överväga den istället, men jag tänker ändå inte byta ;)
 
Är själv sugen på en 450d,men då jag vill fota i sporthallar odyl undrar jag hur den funkar vid högre iso-tal??

Patrik
 
Det brusar vid ISO 1600. 800 är hyggligt, men allt sånt är subjektivt eftersom alla tycker olika. Det finns f.ö. en maratontråd här på FS om hur kass den dubbelt så dyra 50D är vid höga ISO. Fast real-world är den nog utmärkt. Alla kameror brusar vid högre ISO. Enligt Kamera & Bild har 450D's en av de bästa APS-C sensorer som finns. Med ljusstarkare/dyrare objektiv (2.8) så köper du något ISO-steg s.a.s. XXD serien går att ställa på högre ISO-tal, men självklart kommer du hitta brus där också. Antagligen mindre (iaf i 40D), men då jämför vi sensorer på 10MP (40D), 12MP (450D) och 15MP (50D). Jämför du 450 med den dyrare Nikon D90 så är det jämt skägg, även om tex dpreview kallar 450D för "class-leader" inom brus. Men D90 kan liksom 40D ställas på högre ISO men då brusar det rejält. Men klart man kan ta sporthallsbilder med en 450D... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.