Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd EF-S 17-85 USM IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Hbn

Medlem
Hej!

Jag kör idag med en 400D med kitobjektiv 18-55. Nu har jag blivit erbjuden att köpa ett 17-85mm USM IS för 3.800:-. Är det en okej uppgradering från mitt kitobjektiv som jag tycker är lite svagt vid fotografering inomhus.

Tack på förhand!
/Henrik

17-85 är ju inte ljuskänsligare än kit-objektivet. Det Du får är större brännviddsomfång o IS, som iofs itne är fel.

Det var billigt. Varifrån kan du köpa det ? Nytt eller begangat ? Det är 1200 kr lägre pris än Cyberphoto och dom ligger bland de billigaste i Sverige. Risk för lurendrejeri !

/ Erik

Jo, lite. EF-S 17-85 mm f/4-5,6 IS USM blir ju inte 5,6 förrän vid 85 mm. Kitobjektivet blir det redan vid 55 mm. Det är på de längsta brännvidderna som det är dummast att hålla i handen.
Å andra sidan är det väl ganska ofta som man har ganska vidvinkligt inomhus, och i den änden är det ju tvärtom, 3,5 för kit och 4,0 för 17-85.

Sen är det en annan sak att stabiliseringen i 17-85 gör stor skillnad.

Generellt har 17-85 bättre bildkvalité än kitobjektivet, men inte något dramatiskt. Det finns kombinationer av bländare, brännvidd och position i bilden där kitobjektivet kan vara väl så bra.
Men den längre räckvidden kombinerat med IS och bättre autofokus, med manuell justering om man så vill, gör också stor skillnad, till 17-85:s fördel.

Det är ett begagnat objektiv. Jag har en väldigt fotointresserad kollega som har vuxit ur det.

Priset inkluderar motljusskydd och UV-filter. Jag har fått låna hem det över helgen så jag skall försöka testa det så gott det går och jämföra med kitobjektivet.

/Henrik

3800 kr är ett rimligt beg-pris. Att 17-85 är lite ljussvag gör inte så mycket eftersom du ändå måste fota med blixt inomhus.

Men om du har extern blixt och tänkt slå den i taket och dessutom tänkt fota ett motiv på låg höjd (t.ex. barn) när du själv håller kameran på låg höjd så behöver du en väldigt kraftig blixt för att den ska kunna lysa upp motivet tillräckligt om du zoomar in så att bländartalet blir större än 4,0.

Det låter som en ovanligt specialfall för de flesta men för mig var det tillräckligt för att jag skulle byta ut objektivet mot ett Sigma 17-70, som dessutom är billigare.

UV-filter har däremot fått någon underlig stämpel som måste-ha-pryl när motljusskyddet i de allra flesta fall skyddar frontlinsen från skador tillräckligt bra utan att försämra bildkvaliteten.

Jag tycker INTE Sigma objektivet som du länkar till är bättre än Canons 17-85 - bildstablisering är mycket värt.

Anders Ö skrev "Att 17-85 är lite ljussvag gör inte så mycket eftersom du ändå måste fota med blixt inomhus".

Det håller jag inte alls med om. Med ett ljusstarkt objektiv kan man mycket väl klara sig utan blixt i många situationer som annars hade krävt blixt. Ljusstyrkan är aldrig fel. Dessutom ger ju en stor bländare möjlighet till kortare skärpedjup.

Jag tycker Canons 17-85 IS hamnar lite mitt emelllan när man jämför ojbektiv. Det är inte bäst på något och heller inte sämst. Det som är trevligt är IS och omfånget. Även skärpan på mitt exemplar är bra. En mycket bra allround glugg tycker jag.

Mvh
Anders

Enligt min mening kommer EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM mer till sin rätt utomhus. Det stora zoomomfånget har jag haft mer nytta av där än inne. Inomhus använder jag oftare EF-S 17-55 f/2,8 IS USM.

apersson850 skrev:
Enligt min mening kommer EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM mer till sin rätt utomhus. Det stora zoomomfånget har jag haft mer nytta av där än inne. Inomhus använder jag oftare EF-S 17-55 f/2,8 IS USM.

Håller med!

Jag fick mit 17-85 på "köpet" när jag köpte 40D. Nu tjänstgör det som allround objektiv på min gamla 400D.

Jag gillar det, men som sagt det är egentligen inte topp på någonting.

Mvh
Anders

Anders J har en bra poäng. Om man vill har kort skärpedjup så ska man inte satsa på 17-85.

Sigmaobjektivet 17-70 är både bättre och sämre än 17-85 beroende på vad man jämför. Det är ljusstarkare, skarpare, har mindre distorsion, mindre CA och mindre vinjettering om jag inte minns helt fel. Däremot saknar den IS, USM och några mm på telesidan.

Jag är en dem som sällan vill ha kort skärpedjup, främst för att jag ofta fotar motiv med mer än en person som jag vill ha i fokus, men även för att autofokus på min 300D är för skakig för att jag ska kunna acceptera fokusfel på stor bländare.

Men det finns faktiskt fall när stor bländare är av ondo. Fotar man med blixt och vill ha stort skärpedjup så måste man använda M-läget, iaf på 300D som ofta väljer bländare 2,8 om möjligheten finns. Det är inget som min kameraointresserade sambo tyckte om när jag hade ett Tamron 28-70/2,8. :)

Re: Köp, men pruta!

Priset är väl ex-moms och så tillkommer säkert frakt.

Cyberphoto tar 4950 plus frakt vilket kanske är en mer rättvis jämförelse.

Håller dock med om att det begärda priset är i överkant - speciellt om det är ett "kompis"-pris.

Jag har själv tänkt att annonsera mitt som är i princip nytt för ett lägre pris när jag får ändan ur vagnen.

Jag tycker dock att knäckfrågan är obesvarad. Du vill byta från kit-objektivet för att det är för "svagt" (antar du menar ljussavgt). Då är 17-85 inte någon rejäl uppgradering. Bättre i så fall att gå på något med 2.8 över hela omfånget.

mvh
Anders

Re: Re: Köp, men pruta!

AFJ skrev:
Priset är väl ex-moms och så tillkommer säkert frakt.

Cyberphoto tar 4950 plus frakt vilket kanske är en mer rättvis jämförelse.

Håller dock med om att det begärda priset är i överkant - speciellt om det är ett "kompis"-pris.

Jag har själv tänkt att annonsera mitt som är i princip nytt för ett lägre pris när jag får ändan ur vagnen.

Jag tycker dock att knäckfrågan är obesvarad. Du vill byta från kit-objektivet för att det är för "svagt" (antar du menar ljussavgt). Då är 17-85 inte någon rejäl uppgradering. Bättre i så fall att gå på något med 2.8 över hela omfånget.

mvh
Anders

NEJ!

Det är INKLUSIVE Moms!!!

Jag har provhandlat från dem och har precis idag fått ett paket från dem :)

Med lite andra leksaker till kameran.
Snabba var de också!

Frakt tillkommer, för mig var frakten 5 Euro. (inom Nederländerna). Inom Europa kostar det minst 20 Euro i frakt, ring/maila och fråga för exakt belopp.

Re: Re: Re: Köp, men pruta!

D_J skrev:
NEJ!

Det är INKLUSIVE Moms!!!

Du har helt rätt!

Jag läste texten "(excl BTW)" men missade att då är det ju förstås ett ännu lägre pris.

Ja då är priset imponerande lågt!

mvh
Anders

Förlåt om jag snor tråden, men jag tror det även kan vara intressant för trådskaparen.

Jag har själv en 300D och vill uppgradera från Kit-optiken. De alternativ jag funderar på är just ett sådant 17-85IS alternativt ett Sigma 18-50 F2.8 EX DC macro.

Sigmat kostar ca 4000:- nytt (med allt vad det innebär) och beg 17-85 IS har jag hittat för strax strax under det.

Det jag undrar är hur ni hade valt, vill ha bättre skärpa än mitt nuvarande, men även bättre bilder vid sämre ljus. hittade den här testsidan, blev riktigt sugen på Sigmat efter det!

http://hem.bredband.net/b288577/sigma1850EX/

/Johan

Prioriterar man bildkvalité, ljusstyrka, stabilisering, byggkvalité och fokusering: EF-S 17-55 mm f/2,8 IS USM.
Prioriterar man zoomräckvidd, stabilisering, byggkvalité och fokusering: EF-S 17-85 f/4-5,6 IS USM.
Prioriterar man bildkvalité, stabilisering och lågt pris: EF-S 18-55 f/3,5-5,6 IS
Prioriterar man lågt pris: EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 II.

Annat än Canon har jag inte erfarenhet av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar