Annons

köpråd Canon EF 24-105/4,0L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Klocktokig

Ny medlem
Är på gång att skaffa en ny normalzoom och det objektiv jag är mest sugen på är Canon EF 24-105/4,0L IS USM.

Detta objektiv har ju fått både mycket bra och ganska mycket mindre bra kritik här på Fotosidan, och jag har några funderingar som jag hoppas få lite bra svar på...

Kritiken har väl mest handlat om vinjettering och distorsion vid användning med fullformat.

Jag kommer att använda det mest tillsammans med Eos 7D (*1,6) och lite med Eos 1D MKII (*1,3). Och vad jag har fattat så försvinner dessa problem i och med beskärningen på dessa kameror !?

Jag kommer att använda det som alltiallo objektiv när jag inte använder EF 70-200 2,8L eller EF50 1,8.

Jag fotar gärna Downhill-cykling så snabb autofocus är mycket viktigt för mig. Det alternativ som jag har till 24-105 4,0 är Canons 24-70 2,8 men jag tycker att det är lite väl stort och tungt som "vardagsobjektiv" samt att jag uppskattar det extra 70-105 omfånget.
Någon som har en uppfattning om hur snabb autofocus är dessa två emellan ?
Är 24-105 en bra actionfoto-glugg ?

Slutligen så verkar det som att en del har fått sina gluggar utbytta och att det gäller att få tag i "ett bra exemplar" , är det något som fortfarande kvarstår efter så pass många år i produktion eller gällde detta tidiga exemplar, det är ju ändå en proffsglugg så den oron borde man ju inte behöva ha ... tänker för övrigt köpa ett nytt om jag bestämmer mig för detta...

Tacksam för svar
// Mvh Franz Elving

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto