Annons

Köpråd - Canon 70-200/4L eller Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick8

Medlem
Hej alla!!

För det första så vill jag häsla på alla här på fotosidan.se
och för det andra så vet jag att det finns massa recensioner och trådar om dessa objektiv,både här och på andra platser...och tro mig..jag har läst tonvis med recensioner och trådar ang detta,men har inte hittat något riktigt bra/avgörande som skulle kunna hjälpa mig.

Som rubriken säger så behöver jag lite köpråd,ska nämligen köpa en tele zoom.Brännvidden är satt till 70-200 + att jag ska köpa en 1,4x extender,då båda objektiven ska producera bra bilder med en sådan utan någon större skillnad i kvalitet.Jag vill inte ha ett 70-300 då detta blir allt för mycket av en kompromiss,och dom objektiv som inte är det är för dyra....

Huvud syftet med detta objektiv är en resa till
Duxford 90th Anniversary Air Show i början av september,där jag hoppas att få riktigt bra foto tillfällen...
Men objektivet ska också användas till mycket annat...tex djur,natur,resor,stadsbilder,portret(och då jag är väldigt flygintresserad(läs min profil) så ska jag också använda objektivet till flightspotting:)
Det finns massa duktiga fotografer här på sidan som jag hoppas få lite tips och råd ifrån:)

Det jag vill ha ut av objektivet är:
Bra skärpa på samtliga F-tal
Bra färgåtergivning
Hållbarhet/väder tätning
kvaliteskänsla
snabb och säker AF

Hittils så lutar det åt Canon objektivet eftersom det har samma filterdiameter som mitt Sigma 28-70/2,8 EX

Men Sigman har större bländare(2,8) vilket hade varit trevligt,men då är jag osäker på skärpan vid största bländaren...Jag fotar väl mestadels under dygnets ljusa timmar..men det kommer väl de dagen då jag ska fota under dåligt ljus och då behöver man en större bländare...men som sagt så är jag osäker på skärpan vid stor bländare och AF på Sigman

Som sagt så mottages alls tips/råd med största glädje:)

Mvh//Ernie
 
Sigma!

Hej!
Skulle valt Sigma pga av ljusstyrkan som ofta är viktigare än man tror. Å andra sidan så har väl Canon IS? Har själv haft ett 4L och tyckte ofta det var lite ljussvagt om det började skymma lite. Just flygfoto ställer väl inte till några större problem men du kommer säkert att använda det till annat oxo!
Vet dock inte hur sigmat uppför sig med x1,4 men håller det samma kvalitet som deras lins så lär det inte vara några som helst problem.
Canon plus x1,4 kan bli väl ljussvagt i vissa lägen.
Kvaliteten dom emellan är nog ganska lika så jag tror nog att du blir lika nöjd vad du än väljer. Hmmm lite luddigt svar;-)...
/Stefan
 
Hej!

Tack för ditt svar:) Det är versionen utan IS som jag kan få tag på för billig peng

Har du provat Sigman?..vet du något om hur AF är på den? samt skärpan på högre bländare?

Jag har Sigmas 28-70 2,8 EX som är jätte bra objektiv,men det är lite "soft" på 2,8
Så då har jag börjat att fundera om detta är "standard" på deras 2,8:eek:r

//Ernst
 
Canon!
Måste göra det lite svårare för dig ;-)
Har själv kombinationen 70-200/4L + 1,4X II extendern. Jag störs inte av ljusstyrkan, plåtar då det oftast är gott om ljus. Men visst hade jag velat ha 2,8 plus IS, men då pratar vi en helt annan prislapp. Detta duger bra för mig.
Har ingen erfarenhet av Sigma 70-200/2,8, men vad jag läst skall detta vara riktigt bra.
Dina kriteria för ett nytt objektiv vet jag att Canon gluggen uppfyller!
Lycka till med ditt köp vad det än blir!
 
P.S Hade den initialt till min 350D som jag ser att du har. Efter bytet till 40D blev den ännu roligare då denna ger mindre brus vid höga ISO-tal.
 
ok,lutar nog åt Canon då den är lättare + att filtrena passar till mitt Sigma28-70..

Men jag skulle däremot få veta lite mera om sigmans AF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.