Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd Canon 3000-4000 kr

Produkter
(logga in för att koppla)

pkorkala

Medlem
Det börjar bli dags för mig att byta ut min Canon PS 710is mot en systemkamera. Min sambo kör med en EOS 400D, så mitt val blir något liknande eftersom det är en stor fördel om vi kan köra med samma objektiv.

Men frågan är vad man ska satsa på? "Duger" en 350D eller blir jag då besviken om jag jämför med sambons 400D? Är det stor skillnad?

Min budget är mellan 3000-4000 kr, och jag har inte bestämt om det ska vara begagnat eller nytt (räknar med att få en bättre modell om man köper begagnat).

Tacksam för svar som hjälper mig i rätt riktning. :)

/Peter
 
Har och har haft 10D, 300D, 350D, 400D, 40D och jag måste säga att 350D är lite av en favorit då den är liten och i mitt tycke mindre brusig än 400D. 10D var också fantastisk men kanske lite seg. Kan du hitta en billig 350D som inte gått för hårt så är det mitt tips då du har en begränsad budget.
Stefan
 
Senast ändrad:
Tack för rådet, Stefan.

Jag tror också att det lutar åt en begagnad 350D. Alternativet är väl egentligen en ny eller begagnad 400D, men hur stor skillnad är det egentligen mellan en 400D och en 350D?

Budgettaket är omkring 4000 - iaf om det är en begagnad kamera. En 350D tror jag man får för omkring 3000 (givetvis beroende på tillbehör som följer med), och frågan är ju om det är värt skillnaden upp till en ny 400D?

/Peter
 
Även om jag har uppgraderat till 40D så var min 350D en kanonkamera. Den säljs nu på Mediamarkt för 4490:- inkl. kitobjektibet 18-55, nytt med garanti. Ett fynd enligt min mening, det enda du kommer sakna mot 400D är den större displayen.
//Janne
 
Jag sålde min 350D igår för 3200kr inkl kitobjektivet, extra batteri, väska och minneskort.

Så du kan säkert hitta likande någonstans på blocket eller här på annonsmarknaden.

Nu väntar jag på Canon 40D
 
pkorkala skrev:
Det börjar bli dags för mig att byta ut min Canon PS 710is mot en systemkamera. Min sambo kör med en EOS 400D, så mitt val blir något liknande eftersom det är en stor fördel om vi kan köra med samma objektiv.

Men frågan är vad man ska satsa på? "Duger" en 350D eller blir jag då besviken om jag jämför med sambons 400D? Är det stor skillnad?

Min budget är mellan 3000-4000 kr, och jag har inte bestämt om det ska vara begagnat eller nytt (räknar med att få en bättre modell om man köper begagnat).

Tacksam för svar som hjälper mig i rätt riktning. :)

/Peter

En 350D är fortfarande en klart duglig kamera. Jag har dock blivit lite sugen på en Ixus 970IS. Inte fär att den klår en system, men med din budget kan den vara ett bra val.. Med tanke på att ni redan har en bra systemare i familjen. Lägg annars pengarna på ett bra objektiv till hennes och "dela" på kameran. Bara ett förslag. Hoppas ingen tycker jag är ute och cyklar...
 
pkorkala skrev:
men hur stor skillnad är det egentligen mellan en 400D och en 350D?

Bildkvalitén är princip identisk. Jag såg aldrig någon skillnad mellan 350D och 400D.

Däremot skiljer det väldigt mycket på hur menyerna och inställningarna fungerar. Jag gillar verkligen hur 400D använder den stora displayen. På 350D är du hänvisad till ett litet LCD fönster. För den som har lite halvtaskiga medelålders syn som jag är det stor skillnad.

400D har ju också sensorrengöring och lite bättre autofokus.

Mvh
Anders
 
Det blev en EOS 450

Idag var jag iväg och köpte en EOS 450. Det blev ju lite dyrare än jag tänkt mig, men jag är riktigt, riktigt nöjd!

Tack för alla råd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.