Annons

Köpråd, budget 10.000

Produkter
(logga in för att koppla)
1. Det kan jag hålla med om. Formuleringen "förutsätter att du faktiskt är dum nog att" citerade jag från det inlägg som jag svarade på.

2. Du är skattskyldig om du inte kan visa att du redan har betalat skatt. Dvs om du inte kan visa (med t ex ett kvitto) att din kamera är köpt och momsad i Sverige eller något annat EU-land är du skyldig att betala moms.

Bestrider du skatteverket och det blir brottsmål gäller ju ändå att de måste bevisa bortom rimligt tvivel att kan är skyldig.

Vill dessutom påpeka att det förefaller ganska otroligt att de skulle bråka om en kamera för 6.000:- eller så då de har fokus på större saker och knark.

Sannolikheten är få konsekvenser av denna handling med hela förloppet inköp med smugglig->åka fast->straff ter sig osannolik. Den moraliska frågan må då ha större innebörd för vissa men denna debatt har förts intensivt på annat forum och behöver väl knappast repeteras här.

Senast ändrad:
Bestrider du skatteverket och det blir brottsmål gäller ju ändå att de måste bevisa bortom rimligt tvivel att kan är skyldig.

Vill dessutom påpeka att det förefaller ganska otroligt att de skulle bråka om en kamera för 6.000:- eller så då de har fokus på större saker och knark.

Sannolikheten är få konsekvenser av denna handling med hela förloppet inköp med smugglig->åka fast->straff ter sig osannolik. Den moraliska frågan må då ha större innebörd för vissa men denna debatt har förts intensivt på annat forum och behöver väl knappast repeteras här.
1. Det eventuella brottet är ju att man för in en momspliktig vara utan att kunna visa att man har betalat moms för den. Det lär inte vara speciellt svårt att "bevisa".

2. Att det är väldigt goda chanser att kunna genomföra det här brottet utan påföljd håller jag med om. Fast jag har uppriktigt sagt lite svårt att förstå hur personer är funtade som bestämmer om de ska begå begå ekonomiska brott eller låta bli bara beroende på risken att åka fast.

Tyvärr kan en USA köpt kamera vara i sverige lite för sent så jag har börjat kolla mer och mer på begagnat.

Har ringt på en väldigt lite använd 60d med tamron 17-50/2,8 plus väska och lite lullull för 9K, det negativa är att den var köpt i malaysia! säljaren påstår att det är världsgaranti och att den är i kanonskick, men vågar man köpa något sådant? finns det piratkopior?

Objektivet verkar annars vara ganska populärt?

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto