ANNONS
Annons

Köpråd blixt till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej, jag har Nissin DI622. Den har fått dålig kritik av flera användare i recensionerna på den här sidan men jag tycker den funkar riktigt bra för det du beskriver. Har använt min till både 400D och nu till 40D. TTL fungerar i P och autoläge. Annars är det bättre att köra helt manuellt vilket är mycket lättare än det låter. Finns bara 2 knappar.:)

Hej!

Min första blixt var en Sigma EF-500 DG ST. Bytte sedan upp mig till en Canon 430EX II. Främst pga möjlighet till manuella inställningar. Sen är det en bonus att Canon-blixten också är mindre, och har en helt annan kvalitetskänsla. Så slutsatsen är att Sigmablixten är ett bra köp om du inte har några planera på att leka med blixtinställningar.

PS har du läst vad folk tycker om blixtarna på fotosidans recensionssidor? Där kan man ju också se bilder tagna med blixtarna.

Hej!

Min första blixt var en Sigma EF-500 DG ST. Bytte sedan upp mig till en Canon 430EX II. Främst pga möjlighet till manuella inställningar. Sen är det en bonus att Canon-blixten också är mindre, och har en helt annan kvalitetskänsla. Så slutsatsen är att Sigmablixten är ett bra köp om du inte har några planera på att leka med blixtinställningar.

PS har du läst vad folk tycker om blixtarna på fotosidans recensionssidor? Där kan man ju också se bilder tagna med blixtarna.

Hej och tack!
Jo jag ska ta en titt på omdömena här. Jag har dock suttit mobil sista dagarna och haft svårt att nå webben på ett vettigt sätt.
Vad gäller Sigma blixten så tror jag att denna modellen även har manuella inställningar?
Jag är på resande fot nu och den lokala Elgiganten har Sigman till 1690:- därav min "brådska"

Hej igen!

Det stämmer att Sigman har en del manuella inställningar. Dessa är antingen TTL (automatik), max ljusstyrka och min ljusstyrka. Jag fotade bara med TLL när jag hade blixten. Fotar jag manuellt så vill jag ha fler steg än max och min. Men som sagt blixten är bra och ljusstark för det priset. Bättre än Nissin (vad jag vet).

Tack för råden...
Det slutade faktiskt med en 430EX II som kostade strax under 2500:-.
Spräckte budgeten med 1000:-, men jag känner mig nöjd nu

Hej!

Hoppas att du blir nöjd med blixten. Kan även tipsa om batterier till den. Först köpte jag Vartas batterier med 2700 mAh från Clas Ohlson. Men dessa hade tendens att laddas ur efter en tid (1%/dag). Även om dom har en kapacitet på 2700 mAh, så var de inte så bra för mig. Eftersom jag inte använder blixten dagligen.

Köpte senare Vartas ready to use batterier med 2300 mAh (också från Clas Ohlson, art nummer 36-3754). De var billigare (159 kr), och passade mina behov bättre. Eftersom de inte laddas ur lika snabbt (1%/vecka). De har också fått bra betyg i tester, så jag rekommenderar dom verkligen.

Lycka till med blixtfotandet

Har någon erfarenhet av YongNuo YN465 ?
Priset verkar rimligt.

Jag har köpt en till min Canon 50D och har inte hunnit testa den så mycket än men det verkar lovande. Öppnades upp en hel del nya menyer (blixtstyrningen) i kameran när jag satte på den jämfört med min Nissin 622 jag hade tidigare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar