Annons

Köpråd - bildkvalitet och 720P, är det en omöjlig ekvation?

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför borde det vara tvärt om?
För att D5000 har ungefär trettio gånger större sensor.

Du lär inte hitta någon video filmad med D5000 som är bättre än filmer tagna med HF100.
Det beror nog på fotografen, inte på kameran. HF100 klarar ett uns högre upplösning (i pixlar räknat), men det lär du ju inte se på youtube ändå. Att filmer "blir" sämre lär bero på att det krävs mer av fotografen när kameran inte har bildstabilisering och full automatik vid filmning.

Jag påstår inte att HF100 är dålig, men om filmkvaliteten blir sämre med D5000 så beror det inte på kameran.

För att D5000 har ungefär trettio gånger större sensor.

Det beror nog på fotografen, inte på kameran. HF100 klarar ett uns högre upplösning (i pixlar räknat), men det lär du ju inte se på youtube ändå. Att filmer "blir" sämre lär bero på att det krävs mer av fotografen när kameran inte har bildstabilisering och full automatik vid filmning.

Jag påstår inte att HF100 är dålig, men om filmkvaliteten blir sämre med D5000 så beror det inte på kameran.

Då är all fotografer som har en D5000 dåliga då menar du? Finns rätt många videor på nätet filmade med den. Tvekar ytterst på att alla dom fotograferna är dåliga.Jag har även gjort klipp i både dvd kvalitet och blueray med HF100. Det är inte dålig kvalitet och D5000 blir inte lika bra. Så enkelt är det. Och det säger sig själv. 1080 mot 720. Den ena är endast avsedd för att filma med. Den andra inte. Men vad vet jag. Jag har ju bara båda två, och är förmodligen en dålig fotograf/filmare eftersom jag inte får bildkvaliteten lika bra med D5000 som med Canon HF100.

Då är all fotografer som har en D5000 dåliga då menar du?
Skulle det vara roligt, eller va?

Finns rätt många videor på nätet filmade med den. Tvekar ytterst på att alla dom fotograferna är dåliga.Jag har även gjort klipp i både dvd kvalitet och blueray med HF100. Det är inte dålig kvalitet och D5000 blir inte lika bra. Så enkelt är det. Och det säger sig själv. 1080 mot 720. Den ena är endast avsedd för att filma med. Den andra inte. Men vad vet jag. Jag har ju bara båda två, och är förmodligen en dålig fotograf/filmare eftersom jag inte får bildkvaliteten lika bra med D5000 som med Canon HF100.
Vad du uppenbarligen inte vet är att sensorstorlek är i det närmaste helt avgörande för möjligheten till bra bildkvalitet. Men visst, om du tycker att många pixlar = bra bildkvalitet så förstår jag. Det tycker inte jag.

Använd precis vad du vill. Själv är jag helt ointresserad av film, men vore jag det så skulle jag inte köpa en filmkamera av precis samma anledning som jag ratar stillbildskompakter.

Jag är egentligen stillbildsfotograf men om jag får video på köpet så säger jag inte nej varför jag tittat en del på frågan. Videofunktion är beroende av många faktorer där upplösning bara är en. En annan är bilder per sek (NTSC har 30bps och PAL har 25 BPS). Det är en fördel om man skall köra ut signalen som PAL att kameran även har 25 eller det exakt dubbla 50bps istället för 30/60bps. Sedan är det komprimeringen. Motion JPEG som t ex Nikon använder ger fler hela rutor per sek än t ex AVCHD eller AVCHD lite men ryckigare filmer. Däremot är det lättare att redigera det mer utrymmeskrävande motion JPEG då det stöds av fler program och kräver mindre upppackning (dekomprimering) för redigering och är lättare att redigera. För ren filmning föredrar fler AVCHD i form av H.264 eller möjligen AVCHD lite som används av Sony och Panasonic. Däremot stöder inte alla program AVCHD lite. I flera kompaktkameror som anger full HD antingen som 720P ellr 1080i/P verkar det röra sig om uppskalade filer som inte alls ger mer upplösning än standardviseo. På kompaktkamerasidan får man alltså shoppa nogrant. Bland de bättre hör Canon SX 1. Däremot för film och bilder i sämre ljus och större dymaniskt omfång slår inget en större sensor. Nu så är kanske Canon 500/550D kanske lite stora för dig men de erbjuder hyffsad filmning men i praktiken utan någon meningsfull autofokus i filmläget då den är för långsam. Panasonic GH1 är en väldigt lyckad film och stillbildskamera med AVCHD lite men säljs bara med 14-140 objektiv så att paketet kostar 15000:-. Panasonic G1 har ingen bra filmfunktion men den kommande G2 har 720p och kommer snart ut i handeln och lär vara sannolikt halva priset mot GH1 då G2 säljs med 14-42 optik. Annars kommer nu Samsung NX10 som är aningen större med zoom än Panasonic men enl de tester som nu finns verkar den rapp i autofokus (tyvärr har Olympus EP-1, EP-2 och EP-L lite långsam autofokus) och har ett listpris på tror jag 7999:- vilket innebär lite lägre pris i handeln. Samsung har dessutom det mer vanliga formatet H.264 på video. Sist jag kollade Mediamarkt i Göteborg hade de inte GH1 eller G1 inne. Vet ej om de lägger ner det här segmentet. Däremot hade de GF-1 inne. tror den har 120P. Den kostar dock 8000-9000 med optik. Med den budget du avsatt skulle jag invänta G2 eller NX-10. Då får du stor sensor och HD video.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto